Gå til innhold

Bachelor i utviklingsstudier

Ms. Brightside

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har tatt/tar en bachelor i utviklingsstudier? Skal begynne å studere til høsten, og synes dette hørtes interessant ut, men vil gjerne høre innspill fra dere som har studert dette. Var dere fornøyde med studiet? :)

Endret av Ms. Brightside
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tatt årsstudium i utvikligsstudiet, var spesialisering da jeg tok bachelor i statsvitenskap. og jeg må helt ærlig innrømme at jeg ble ganske skuffa over det studiet. Det var spennende å lære mer om bakgrunnen for at u- land ligger så langt etter, men samtidig var studiet lite løsningsorientert. Ikke det at jeg forventet å få et klart svar på hva som må gjøres, men jeg forventet at vi skulle få muligheten til å fokusere mer på mulige fremskritt enn på hvor håpløs situasjonen er.

Vi var flere studenter som ikke var helt fornøyd med dette studiet ved Universitetet i Agder i 2006, men det er klart at det kan jo hende at bachelor studiet er bedre enn bare et årsstudium. Og jeg har hørt fra en venninne at bachelorstudiet i Oslo var veldig spennende.

Og det kan absolutt være at andres opplevelse av utviklingsstudier er en helt annen enn min, jeg valgte statsvitenskap fordi jeg syntes det hørtes spennende ut, og traff blink. Kanskje vil det fungere for trådstarter også, man vet jo ikke det før man har prøvd :)

Lykke til i hvert fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar en bachelor i utviklingsstudier ved universitet i Bergen nå :) Det som er "greien" er at du tar 4 fag det første året; geografi, administrasjons og organisasjonsteori, sosialantropologi og samfunnsøknomi. Det 2. året velger du ett av disse fagene som spesialisering. Jeg var ganske sikker på at jeg ville studere sos.ant, men syntes det var veldig fint å få en litt bredere bakgrunn i utviklingsspørsmål først. Både adm. org. og samfunnsøkonomi er jo også ganske løsningsorientert. Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med valget mitt :strix:

edit: sos.ant og geografi er selvfølgelig opptatt av løsninger også, men kanskje på en mer indirekte måte

Endret av Momseguri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvilke skoler er best.

Den som passer deg best. Verdens beste skole for noen kan blir verdens verste for andre hvis den er en dårlig match. Hva slags studiehverdag ønsker du, hva vil du gjøre ved siden av skolen, hva slags sted vil du bo på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar en bachelor i utviklingsstudier ved universitet i Bergen nå :) Det som er "greien" er at du tar 4 fag det første året; geografi, administrasjons og organisasjonsteori, sosialantropologi og samfunnsøknomi. Det 2. året velger du ett av disse fagene som spesialisering. Jeg var ganske sikker på at jeg ville studere sos.ant, men syntes det var veldig fint å få en litt bredere bakgrunn i utviklingsspørsmål først. Både adm. org. og samfunnsøkonomi er jo også ganske løsningsorientert. Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med valget mitt :strix:

edit: sos.ant og geografi er selvfølgelig opptatt av løsninger også, men kanskje på en mer indirekte måte

Okei, det er sånn det er altså. Har du vært på studietur enda da? Og hva tenkte du å jobbe med etter du er ferdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ikke en organisert studietur hvor alle reiser sammen. Kullet blir jo også ganske spredt når vi begynner på forskjellige spesialiseringer i 2. klasse. Men jeg skal reise på utveksling til Afrika (vet ikke hvilket land enda) etter sommeren :danse: Når jeg er ferdig med bacheloren tenker jeg å søke på flere forskjellige masterprogram, så da kommer jo videre jobbing litt ann på hva jeg kommer inn på der. Men jeg kunne godt tenke meg å gå videre med sosialantropologien egentlig, og rett og slett forske litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest, ja

På Høgskolen i Oslo kan du ta bachelor også, eller velge å gi deg etter et år og dermed ha årsenhet i det :) Kjenner en som tok årsenhet, og hun var veldig fornøyd. De dro til Namibia, og det var flere andre land å velge mellom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du lyst til å studere da? :)

Jeg har bachelor i Globalisering og utvikling. Hadde fag som Afrika-kunnskap, noen valgfrie emner og lærte om bakgrunnen for at det er så store forskjeller i verden m.m. Var på et 2 mnd. feltarbeid i Namibia siste semester og skrev bachelor-oppg.! :)

Jeg var stort sett jevnt over fornøyd med hvordan studiet var lagt opp og det faglige. Men jeg skulle ønske det var lagt opp noen praksis-perioder.. Følte det ble litt lite retta mot en framtidig relevant jobb.. Men det er jo hva man gjør det til selv.. Jeg angrer på at jeg ikke var mer på "hugget" ang. å oppsøke mulige fremtidige arb. plasser før jeg ble ferdig med studiet.. :sjenert:

Før jeg begynte hadde jeg sett for meg jobb i en int. hjelpeorganisasjon e.l. men er ikke så sikker på det nå. Jeg skal jo tross alt jobbe i 30-40 år til og er usikker på tryggheten i en sånn jobb + at jeg ikke tror kontorjobb passer for meg.. Men det er jo mange forskjellige jobber som passer til bacheloren. Får se hva tiden viser.

Jeg har ikke jobb som er relatert til studiet nå (jobber i helsevesenet og har søkt på vernepleier til høsten).

Jeg har lært masse og kommer helt sikkert til å få brukt mye av det jeg har lært uansett, og så lenge jeg holder meg faglig oppdatert så kan jeg alltids bruke utd. senere.

Endret av markblomst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg skjønner tilbyr de utviklingsstudier ved UMB også, og her har de endel kurs i landbruk/internasjonalt landbruk/landbruk i utviklingsland, som kanskje kan være med på å knytte det mer til konkret arbeid? Ellers tror jeg kanskje det er en utdanning som passer bra for de som er engasjert i ulike organisasjoner fra før, men det er kanskje uvitenhet fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å få jobb, i alle fall bare med en bachelor, så da bør du evt gå videre til master. Jeg fikk obb fordi jeg er sykepleier i tillegg, men bar e utviklingsstudier er det ikke mye du kan brukes til dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kusine har tatt utviklingsstudier på HiO. For å sitere henne selv: Det studiet var like mye verdt som en isbitmaskin på sydpolen.

Hun jobber i dag på parfymeri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korriger meg gjerne men er ikke dette en typisk "utdanning til arbeidsløshet"?

Hvilke jobber får man basert på et slikt studie? Alle kan jo ikke få jobb hos Røde Kors etc :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse
Tror ikke det nei, du får definitivt ingen diplomatjobb med en bachelor i utviklingsstudier. De som tar opp på UDs aspirantskole har ofte juridisk embedseksamen eller hovedfag/master i statsvitenskap, med svært gode karakterer. I tillegg til andre kvalifikasjoner.

Har man mastergraden i Utviklingsstudiet med gode resultater og er den rette personen til å jobbe med diplomati, har man en stor sjans til å bli tatt opp som aspirant.

Dessuten tar UD ikke bare opp statsvitere og jurister. I 2009 ble 2 Historiker tatt opp som aspirant :ler:

Utenriksdepartementet ønsker å rekruttere personer med ulike interesser og ulik bakgrunn - økonomer, samfunnsvitere, jurister, filologer m.v. Departementet rekrutterer også personer uten høyere akademisk utdanning dersom de har relevant bakgrunn fra internasjonalt arbeid e.l. og dermed har nyttig kunnskap og erfaring for arbeid i utenrikstjenesten. Vi legger vekt på interesse for og kunnskap om norsk og internasjonal politikk og evne til å kunne representere Norge både hjemme og i utlandet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man mastergraden i Utviklingsstudiet med gode resultater og er den rette personen til å jobbe med diplomati, har man en stor sjans til å bli tatt opp som aspirant.

Dessuten tar UD ikke bare opp statsvitere og jurister. I 2009 ble 2 Historiker tatt opp som aspirant :ler:

Jeg skrev ikke at de bare tok opp statsvitere og jurister, jeg skrev at de _ofte_ gjør det. Historikere har mye nyttig å gjøre i et diplomati, men tro meg, folk med utviklingsstudier vil slite på det området. Sett deg litt mer inn i studiet, så vil du kansje forstå. Jeg har flere venner med master i utviklingsstudier som sliter med å få jobb, og diplomat/aspirantkurs er ikke engang aktuelt å søke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må nok gå videre på en master ja. Men det må man jo omtrent på alle SV og HF fag....

Når ~ingen får jobb nytter det ikke at ~alle tar seg mer utdanning, da er man like langt.

Blir ikke på magisk vis flere jobber av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å tenke over på hva du vil bruke det til og hvilke jobber du ser etter. Slik som momseguri sier er det bra at du kan velge mellom forskjellige master fordypninger som de har i uib. Du kan også studere noe annet som feks bachelor i statsvitenskap og ta master i utviklingsledelse det har de som nettstudie i Universitetet i Agder. På den måten kan du kombinere flere fag kombinasjoner enn å bare studere utviklingsstuder. Utviklingsstuder er flere fagområder derfor får du ikke fagelig fordypning slik som de andre samfunnsvitenskapene, noe som kanskje gjør at det kan være vanskelig å få jobb.

Endret av Sapree
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...