Gå til innhold

Endre loven om farskapsaker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere om dette?

Selv synes jeg det er på tide, og håper forslaget får gjennomslag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ideen er forsåvidt god den, men det vil bli vanskelig å bevise i praksis.

Skrevet

Jeg er også enig i at forslaget er av en sånn art at det bør vurderes som et alternativ. Men det er vanskelig å gjennomføre.

Det å betale bidrag er ikke bare en plikt. Det er også en rett. Og med en slik rett følger også retten til å være pappa på lik linje med andre pappaer.

Det viktigste er imidlertid at barnet får rett til å kjenne sin pappa.

Det ble en liten forbedring da loven ble endret for noen år siden slik at også far, eller potensiell far, kunne gå til retten å kreve DNA test. Frem til lovendringen var det bare mor som kunne kreve en slik DNA test.

En måte som kan hjelpe i enkelte tilfeller (men ikke så mange er jeg redd) vil være å frata mødre med "ukjent far" retten til barnetrygd og skatteklasse 2. Det er et lite populært forslag ettersom det også går ut over barnet, men det er faktisk mor som avgjør om hennes ego skal gå ut over barnet.

Jeg tror faktisk heller ikke donor problem vil være så stort om f.eks. et prøverørsbarn kontakter det aktuelle sykehuset og spør om donoren er villig til å stå frem. Mulig det må gjøres noe mht lovverk som omhandler arv, etc, men dette tror jeg er helt ubetydelig og uniteresant for de som søker sine fedre enten det er som donor eller ONS.

Skrevet

Hvorfor ikke DNA-teste alle barn som fødes samt deres foreldre? Dette ville samtidig bli en god begynnelse til å DNA-teste hele befolkningen.

Skrevet

Mannen min er 99,9 % sikker på at hans ene barn ikke er hans eget.

Dette ble funnet ut ved en tilfeldighet, men for hans del er det ikke viktig å ta DNA test.

Han har et greit forhold til barnet ( som nå er voksen) - har aldri hatt ett ordentlig farsforhold pga faktorer jeg ikke skal komme inn på her. Det var faktisk barnet selv som kom til faren å spurte ang farskapet.

Han har betalt flere hundre tusen kroner i bidrag, noe som han heller ikke kommer til å kreve tilbakebetalt.

Dessuten synes han ikke det er greit at staten skal betale det - det er jo mors ansvar å oppgi rett far.

Skrevet
En måte som kan hjelpe i enkelte tilfeller (men ikke så mange er jeg redd) vil være å frata mødre med "ukjent far" retten til barnetrygd og skatteklasse 2. Det er et lite populært forslag ettersom det også går ut over barnet, men det er faktisk mor som avgjør om hennes ego skal gå ut over barnet.

Men hva med alle de tilfellene hvor det faktisk er ukjent far? Det hender jo at folk blir gravide etter en fuktig natt på byen, eller en tilfeldig person hun møtte på ferie. Ikke alle tilfeller av "ukjent far" bunner i morens ego.

Jeg tror faktisk heller ikke donor problem vil være så stort om f.eks. et prøverørsbarn kontakter det aktuelle sykehuset og spør om donoren er villig til å stå frem. Mulig det må gjøres noe mht lovverk som omhandler arv, etc, men dette tror jeg er helt ubetydelig og uniteresant for de som søker sine fedre enten det er som donor eller ONS.

Personlig synes jeg det er et problem at donorere ikke har rett til å forbli anonyme. Jeg synes det er flott at vi kan hjelpe mennesker som ikke kan bli gravide på naturlig vis, og skulle gjerne donert egg hvis det var mulig. Men nettop det at noen kan ringe på døren om 18 år og si "Hei pappa" gjør at jeg aldri kommer til å tillate min mann å donere sperm, og jeg tror også det hindrer mange andre fra å donere.

Ellers er jeg litt usikker på hva det nye lovforslaget sier. Noen som har en link eller vil skrive en kort innføring?

Skrevet (endret)

Dette vil vel ikke ramme de som bevisst oppgir feil far til barnet sitt, men istedet gå ut over de som ikke vet hvem barnefaren er. Kan vel ikke bli ulovlig å ikke oppgi et navn?

Endret av HoneyBunny
Skrevet
Hvorfor ikke DNA-teste alle barn som fødes samt deres foreldre? Dette ville samtidig bli en god begynnelse til å DNA-teste hele befolkningen.

I utgangspunktet synes jeg det er en god idé som jeg støtter. Kan ikke finne noe som taler imot. Bra å kunne finne vite hvem som er de biologsike foreldre. Tror dette kommer til å bli praktisert om noen år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...