Gå til innhold

Hva skal til for å kastrere en hund?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_T.k_*
Skrevet

Jeg har en hann hund på 4 år.

Den er ekstremt rastløs hjemme, og den klarer aldri å sitte i ro...

Den er også veldig aggresiv alle andre hannhunder, og da mener jeg ALLE!, vi har nesten bare hannhunder i nabolaget mitt og hver gang jeg går forbi en hannhund, blir han så aggresiv at jeg nesten ikke greier og styre han, dette gjør også at jeg aldri kan slippe den løs, noe som jeg har veldig lyst til...

I det siste har jeg tenkt litt på å kastrere den. Dette skal være veldig effektivt for aggresitivitet og rastløshet, men det er også ulemper som at den mister "manndommen" sin og at den kan bli helt sløv. Dessuten skal man egentlig bare kastrere hunden vis den har sykdommer, osv...

Hva syns dere jeg skal gjøre?

Er det noen andre som har det samme problemet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kastrer den!

Det finnes ingen grunn i verden for å ikke kastrere en hund som ikke skal brukes i avl! Både du og hunden vil få det bedre uten det stresset kjønnshoromonene påfører den.

Hunden har selvsagt ikke noe begrep om hva "manndom" er, og vil verken forstå eller bry seg om at ballene forsvinner.

Kastrerte hunder trenger i blant litt mindre næring enn ukastrerte, og man bør derfor kutte noe ned på fôret for å unngå fedme (som igjen kan føre til sløvheten du snakker om). Utover dette vil hunden være som før, bare mindre stresset og kåt.

Hvis du aldri kan slippe løs hunden din i frykt for at det kan dukke opp andre hunder som den vil reagere aggressivt mot, reduserer du faktisk kvaliteten på hundens liv ved å ikke kastrere den. Alle hunder burde få muligheten til å løpe løs i blant! (Men selvsagt alltid under oppsikt - man slipper jo ikke bare hunden løs uten å følge med)

Skrevet

Hunden din blir ikke noe mindre agresiv av å kastrere den, da det mest sansynligvis ikke er pga testosteronet han reagerer. Du fjerner bare ballene, ikke problemet.

Skrevet

Du kan jo forsøke å trene og jobbe litt med den, før du vurderer å forandre kroppen dens? I Norge er det bare lov å kastrere hunder hvis de har et medisinsk problem.

Skrevet
Du kan jo forsøke å trene og jobbe litt med den, før du vurderer å forandre kroppen dens? I Norge er det bare lov å kastrere hunder hvis de har et medisinsk problem.

På grunn av alle fordelene med kastrering ble den paragrafen lagt "i søvn" for flere år siden. Ingen oppegående dyrlege vil i dag nekte å kastrere en hund på grunn av et meningsløst og foreldet forbud. Det er et vanlig, trygt og enkelt inngrep som ikke på noen måte kan gjøre problemene verre - snarere tvert i mot!

Ved kastrering fjerner man blant annet faren for uønskede valpekull, horomonrelaterte atferdsproblemer og testikkelkreft.

Huffsa har ingen forutsetning for å vite om hunden din ikke blir mindre aggressiv av kastrering, da hun ikke kjenner den. Jeg har selv jobbet mye med vanskelige hunder, og det store FLERTALLET AV DEM BLIR BEDRE av kastrering! :Nikke: Jeg har aldri verken sett eller hørt en hund få flere problemer av kastrering.

Det er ingen garanti for at hundeaggressjonen til hunden din forsvinner helt av kastrering alene, men det vil helt klart minske stresset den må oppleve på grunn av kjønnshoromonenes herjinger med hodet dens. Ukastrerte hannhunder har meget dårlige forutsetninger for å fungere godt sammen med andre ukastrerte hannhunder.

Skrevet
På grunn av alle fordelene med kastrering ble den paragrafen lagt "i søvn" for flere år siden. Ingen oppegående dyrlege vil i dag nekte å kastrere en hund på grunn av et meningsløst og foreldet forbud. Det er et vanlig, trygt og enkelt inngrep som ikke på noen måte kan gjøre problemene verre - snarere tvert i mot!

Ved kastrering fjerner man blant annet faren for uønskede valpekull, horomonrelaterte atferdsproblemer og testikkelkreft.

Huffsa har ingen forutsetning for å vite om hunden din ikke blir mindre aggressiv av kastrering, da hun ikke kjenner den. Jeg har selv jobbet mye med vanskelige hunder, og det store FLERTALLET AV DEM BLIR BEDRE av kastrering! :Nikke: Jeg har aldri verken sett eller hørt en hund få flere problemer av kastrering.

Det er ingen garanti for at hundeaggressjonen til hunden din forsvinner helt av kastrering alene, men det vil helt klart minske stresset den må oppleve på grunn av kjønnshoromonenes herjinger med hodet dens. Ukastrerte hannhunder har meget dårlige forutsetninger for å fungere godt sammen med andre ukastrerte hannhunder.

Og du har ingen forutsetning for å vite om hunden ikke blir værre eller likendes.

Har vært borti flere hannhunder med agresjonsproblemer som ble kastrert i godt voksen alder, som ble værre.

Skrevet

Jeg synes du godt kan gi kastrering et forsøk ts :) Som noen nevnte før meg er forbudet en sovende paragraf og det er ikke vanskelig å finne en veterinær som vil kastrere hunden din. Særlig når du hunden har en del atferdsvansker. Jeg forstår ikke hvorfor så mange er så imot kastrering av hund, når det har så mange fordeler, og det er så utbredt å akseptere kastrering av andre dyrearter.

Men ikke sats alt på kastrering, bruk atferdstrening som et virkemiddel i tillegg, så har du større sjanser for en god effekt. Kanskje er det lurt å ta kontakt med en hundeskole hvor det finnes noen med erfaring på å trene slike hunder.

Skrevet

Vår hannhund har blitt helt utrolig mye roligere og "høfligere" ovenfor andre hannhunder etter han ble kastrert.

Om du forklarer for veterinæren de atferdsproblemene den har, så tror jeg ikke det blir noe problem.

Jeg er veldig sikker på at hunden vår har fått et bedre liv etter han ble kastrert. Han hadde det helt grusomt når tisper hadde løpetid, han stakk av og stod på verandaen og ulte i timesvis når han kjente lukten av tispe :fnise: Nå bryr han seg ikke lengre i det hele tatt, og sover mye bedre :)

Skrevet

Stemmer at dyrleger kan nekte å kastrere bare for å kastrere, det er faktisk forbudt i Norge.

Jeg kastrerte min hannhund, og måtte ta kontakt med et par dyrleger før jeg fikk en som gjorde det(til en normal penge).

Jeg kastrerte gr. rasen var veldig hannhund-aggressiv, så for å dempe dette, i tillegg for å dempe stresset med løpetid siden vi hadde tispe som vi skal bruke i avl. I tillegg var han blanding og jeg ville være sikker på at det ikke kom valper etter han(en flott hund på alle måter, men blanding+mulig hannhund-aggressjon=kastrering i mine ører.)

Det spørs om det ikke allerede KAN være for sent for din hannhund TS, men ingen vet jo sikkert før man har prøvd. Hunden din vil nok uansett ikke ta skade av kastreringen , og så lenge den ikke skal brukes i avl så tror jeg at jeg ville gjort det.

Men når det gjelder å ha hunden løs; så lenge hunden ikke lyr deg så skal man aldri ha hunden løs! Uansett hvor mye man VIL!! (annet enn på inngjerdete områder, hvor du VET han ikke kan skade/angripe andre hunder)!

Det er helt utrolig JÆVLI å gå tur for så å blir møtt av løs hund/hund i langline hvor eier ikke har kontroll.. Spesielt når man står med en hund som sannsynligvis vil "kverke" den andre hunden uansett!

Gjest Ikke nødvendig
Skrevet
Jeg synes du godt kan gi kastrering et forsøk ts :)

HALLO? Ehh et forsøk? Kan man angre :kjefte:

Prøv først andre muligheter. Greit nok at det i noen sammenhenger kan fjerne problemet. Men dette gjelder slettes ikke alle.

Å siden alle andre syns å være likegyldig til hvilken rase det er så skal jeg spøre, hva slags hund har du?

Har selv erfaring fra en Alaskan Malamute, noen raser er mer "agressive" enn andre. Min hund var veldig lydig men samtidig veldig bestemt og ville fort blitt oppfatet som agresiv mot andre hunder, for ja den ville dominere andre. Opdragelse er essensielt her. Jeg sier ikke at du har vært dårlig i oppdraglese, men prøv å finne naturlige løsninger først.

Jeg hater utspill som ikkje er reflektert men som kommer sprettende basert på personlig mening. Ha ellers en trivelig dag.

Skrevet

Jeg synes det er en del du bør tenke over før du kastrerer.

Er det fordi det gjør hunden best mulig å bli kastrert eller deg?

Synes det er viktig å tenke over at når man skaffer seg hund og må man være klar over hvilke atferder som kan komme på en hund, og man bør ha skaffet seg tilstrekkelig med informasjon om hvordan man løser slik atferd.

http://dyrenett.no/no/s/veterinar.asp?art=...;h=d&id=211

Her står det også at vi må lære oss å leve med dyra som de er og ikke bare tenke kastrering osv så fort det oppstår et problem.

Og det er jeg enig i.

Spørsmål jeg lurer på er:

1: Har du trent hunden din på den måten som er best for hunden din når du møter hunder?

For eksempel kinder egg øvelsen. Som finnes på CANIS.no

Har du oppsøkt veilledere i forhold til din hunds atferd som har kommet med tips i forhold til din hund etter å ha sett atferden hans et par ganger?

Har du prøvd hundekurs med hunden din i perioden hunden har vært aggresiv?

Kurs gir hund, selv med atferdsproblemer kjempe bra trening med mange hunder rundt seg, og kursledere har mulighet til å sy inn et spesialprogram med tanke på din hund selv om det er lydighetskurs du eventuelt er på.

Vet ikke hvor lenge din har vært aggresiv, men er den det for lenge er det desto vanskeligere å venne det av igjen, SELV etter kastrering.

2: Du nevner hunden er rastløs hjemme. Hva kan grunnen være til dette? Trener du hunden din tilstrekkelig nok, både fysisk og mentalt? Kan den lide av et stressproblem?

Dersom alt dette er prøvd ut på forhånd ville jeg eventuelt vurdert kastrering. Men ikke før mye av dette er prøvd.

Jeg synes det er alt for enkelt å kastrere ved å si at hunden er aggresiv.

I mange tilfeller fortsetter agressiviteten selv etter kastrering, og det kreves trening også etter kastrering, for at hunden ikke skal være aggresiv. Kastrering i seg selv er ikke noe løsning på dagen eller 1 uke etter, det tar opp til 1 til flere måneder før man kan begynne å se virkninger av kastreringen.

Kastrering kan roe problemet på lang sikt, og bedre mulighetene til muligens det bedre.

Men jeg tror at er atferden innlært over lang tid, at den skal reagere slik mot andre hannhunder kan også problemet fortsette selv etter kastrering.

Bare gi et par tanker på dette, om du har gitt hunden din den tilstrekkelige treningen, og muligheten for å prøve å få problemet vekk, før kastrering

Gjest Gjest_la flaca_*
Skrevet

Prøv kjemisk kastrering kombinert med trening på endring av atferd et halvårs tid (minst), så får du en bra pekepinn på hva resultatet av en kastrering kan bli. Meld deg på kurs og lær hvordan du bør trene bort problemet. Bruk hundeklubb til å trene kontakt i nærheten av andre hunder.

Ellers så er det jo vanskelig å si noe om hunden ut fra det lille som er skrevet. Hva slags rase er det? Hvordan aktiviserer du hunden? (kan han være under eller overstimulert?) Hvordan har du sosialisert han med andre hunder? Har han blitt utsatt for dårlig behandling av andre hunder? Hvordan oppfører du deg når du har hunden i bånd og oppdager en annen hund? Har du latt han hilse på tilfeldige hunder i bånd? osv osv.

Hvorfor man ikke bør kastrere en hund som oppfører seg som du beskriver;

Aggressivitet kommer mye oftere fra frykt enn dominans. Ranghøye hunder har ikke behov for å blåse seg opp bare de får øye på en annen (hann)hund, de er de hundene som fremstår rolige og verdige. Testosteron gir hannhunder selvtillit og trygghet i seg selv. Minker du testosteronproduksjonen ved å kastrere vil allerede usikre hunder bli enda mer usikre i situasjoner de ikke takler.( som møter med andre hunder) og problemet vil eskalere.

Derimot vil kastrering virke positivt inn på generelt stress, og gjøre hunden roligere inne. Det kan også føre til at den takler mange utfordringer bedre, fordi den har "ro" i kroppen.

Det finnes ingen fasit på hva man bør gjøre. Men ikke gå til skrittet kastrering før du vet at du utelukker alle andre årsaker til stresset du beskriver.

Skrevet

som noen sier her, er det lurt ¨prøve kjemisk kastrering i kombinasjon med atferdstrening først. da vil du se om fysisk kastrering har noe for seg. de aller fleste dyrleger foreslår å prøve dette, særlig med en så gammel hund, da mye av hormonene på en måte blir sittende i kroppen når den er så voksen.

Men rent bortsett fra det så passer hunden din atferdsmessig inn under det en dyrlge normalt vil anse som en kandidat til å kastrere.

Skrevet

Skal man kastrere, skal det gjøres FØR hunden er kjønnsmoden. Ellers vil den ha problemer med "å finne seg selv" i forhold til andre hunder. Å kastrere er ikke et lettvint alternativ til trening.

Kjemisk kastrering og intensiv trening er nok det som må til. Funker den kjemiske kastreringen bra etter ca et halvår, kan du heller hel-kastrere.

Skrevet
HALLO? Ehh et forsøk? Kan man angre :kjefte:

Så sint! Jeg sa at trening burde brukes i tillegg. Det er jo ikke som ts har tenkt å avle på hunden uansett. Hunden tar på ingen måte skade av å kastreres. Men som andre foreslår, det er slettes ikke dumt å forsøke kjemisk kastrering først, for å få en pekepinn på hvor problemet ligger.

Og det er bra du møter mine personlige meninger med dine objektive betrakninger. Det er ikke alle som er velsignet med objektiv innsikt i aktuelle problemstillinger ;) Hva skulle vi vanlige dødelige gjort uten sånne som deg?

Gjest Gjest_la flaca_*
Skrevet
Hunden tar på ingen måte skade av å kastreres.

Jo, den kan faktisk ta skade av å kastreres, i den forstand at noe av problematferden kan bli MYE verre. Det er det som er problemet.

Gjest Ikke nødvendig
Skrevet
Så sint! Jeg sa at trening burde brukes i tillegg. Det er jo ikke som ts har tenkt å avle på hunden uansett. Hunden tar på ingen måte skade av å kastreres. Men som andre foreslår, det er slettes ikke dumt å forsøke kjemisk kastrering først, for å få en pekepinn på hvor problemet ligger.

Og det er bra du møter mine personlige meninger med dine objektive betrakninger. Det er ikke alle som er velsignet med objektiv innsikt i aktuelle problemstillinger ;) Hva skulle vi vanlige dødelige gjort uten sånne som deg?

Er faktisk ikke sint:) Jeg syntes bare du kunne komme med et objektivt svar selv om du er for kastrering. Smilien var kanskje litt "overkill"

Men var det likegyldig for deg hvilken hunderase det var snak om? Vi vet jo alle hvorfor Feks Pitbull ikke er en ønsket hundeart i Norge, for å sette det litt på spissen.

I bunn så så tror jeg vi er enig om visse ting, prøv flere alternativer før du bestemer deg for å kastrere hunden din.

Vi er vell alle dødlige? :klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...