Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 12. februar 2010 #1 Skrevet 12. februar 2010 Skal å se på leilighet neste uke. Leiligheten står for salg til 1million. Den er i grei stand, men badet er veldig lite og må pusses opp evt utvides. Leiligheten har stått for salg en stund nå og det er ingen andre bud. Er interessert, men vil ikke betale så mye for den. Hva er akseptabelt bud for en leilighet på 1million - Lurer på rundt 850 000,- men er det "frekt" å gå så mye ned? Kan jo legge til at dette er borettsleilighet og at andre leiligheter i samme område som er bedre stand har ligget for rundt 900-950 000,- Hmmm... Usikker:/
Heart7086 Skrevet 12. februar 2010 #2 Skrevet 12. februar 2010 Om leiligheta har stått lenge ville jeg absolutt ikke bydd 1 mill nei, heller ikke om det var første gangsbud. Uten å ha sett leiligheta eller noe ville jeg bydd 750-800 000,-, og hørt hva de har sagt om budet. Om de har krevd 1 mill har jeg bare sagt at de skulle beholde leiligheta, så lenge den har stått lenge og det må gjøres noe med den.
Ella_Grey Skrevet 12. februar 2010 #3 Skrevet 12. februar 2010 Nei det er ikke frekt. Jeg syns at du bør by max 800.000 i første omgang, du kan alltids heve budet etterpå vet du. Dessuten selger har utgifter på å ha leiligheten stående (husleie), og jo høyere den er jo større motivasjon kan selger ha til å bli kvitt leiligheten fortest mulig.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2010 #4 Skrevet 12. februar 2010 Å legge inn bud på 80% av takst er helt akseptabelt, særlig når et noe som har ligget ute lenge. Det vi har gjort med noe som har ligget ute lenge er å høre hvilke bud som har kommet inn og eventuellt blitt avslått. Da vet vi at det ikke er vist å legge inn et bud på rundt det samme, men må heve litt i forhold til det. Så på et hus til 3.5 mill og tenkte å legge inn et bud på 3 mill. Hørte med megler først at det hadde kommet inn et slikt bud for ei stund sia som ble avslått av selger. Vi la inn på 100 000 over da (fikk ikke huset likevel). Det er klart, men en slik taktikk kan man treffe en useriøs megler som lyver om bud som har kommet inn for å presse prisen høyere opp, men de har ikke lov til å gjøre det, og jeg tror på ingen måte det er normalt å gjøre dette. Jeg mener det er en ok måte å forhøre seg på fordi man da slipper å kaste vekk tid på et bud som allerede ikke har blitt akseptert.
Hedda-78 Skrevet 12. februar 2010 #5 Skrevet 12. februar 2010 Til siste gjest: Det er godt mulig at det vil gå bra å legge inn et bud på samme beløp som tidligere har blitt avvist. Hvis leiligheten har vært til salgs en stund, blir gjerne selgers krav redusert etterhvert, og han innser kanskje at han aldri vil få det han håper, og må akseptere et bud han tidligere ikke ville ha akseptert. Ellers synes jeg ikke man skal bry seg om hva som er "frekt" eller ikke. Man kjøper ikke leilighet for høflighets skyld, og man har et rent businessforhold til hverandre. Det spiller absolutt ingen rolle hva selger synes om det personlig. Det verste som kan skje, er at budet blir avvist, og da kan du alltids øke budet senere hvis du ønsker. Hvis du da bare går bittelitt opp i fht til det avviste budet, så kanskje selger innser at du uansett ikke vil gi så mye som han forventer, og aksepterer. Men det er et spill, og det er helt umulig å vite hvordan selger eller andre budgivere vil reagere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå