Gå til innhold

Avlegger av gullranke/fryst jord

Knøttet

Anbefalte innlegg

Jeg har greid å ta livet av gullranken min, eller den er vel ikke helt død men henger kraftig med bladene. Derfor tenkte jeg å ta avlegger, for det er vel bare å ta av et blad og sette i jord eller vann? Men hvor lang stilk skal jeg ta? Jeg skal vel ikke ta helt ned til rota?

Plantejorda mi står ute i boden, og er dermed fryst. Har dette noe å si, så lenge jeg tiner den opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Plantejorden kan fint brukes når den er Inntil da kan en stikling fint stå i vann.

Om du kan ta stikling kommer an på om planten din har holdt på å dø av tørke (men fått vann igjen), eller om den råtner av for mye vann (kast). Og har den frosset så vil du ganske snart se at alt klapper sammen og blir mykt, da er det også bare å kaste alt.

Gullranker må ha med seg en bit av hovedstengelen (sannsynligvis vil du se noen små "knopper" på nedsiden av et bladfeste, det er starten på nye røtter. Klipp av kanskje 2-5 cm nedenfor et bladfeste, la de små røttene få bli med. Det er disse som blir nye røtter.

Bladet og stilk alene kan ikke rote seg. En stikling kan gjerne være ytterste delen av en ranke (2-3 blader på en stilk er fin "bit".)Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plantejorden kan fint brukes når den er Inntil da kan en stikling fint stå i vann.

Om du kan ta stikling kommer an på om planten din har holdt på å dø av tørke (men fått vann igjen), eller om den råtner av for mye vann (kast). Og har den frosset så vil du ganske snart se at alt klapper sammen og blir mykt, da er det også bare å kaste alt.

Gullranker må ha med seg en bit av hovedstengelen (sannsynligvis vil du se noen små "knopper" på nedsiden av et bladfeste, det er starten på nye røtter. Klipp av kanskje 2-5 cm nedenfor et bladfeste, la de små røttene få bli med. Det er disse som blir nye røtter.

Bladet og stilk alene kan ikke rote seg. En stikling kan gjerne være ytterste delen av en ranke (2-3 blader på en stilk er fin "bit".)Lykke til!

Takk for svar!

Jeg vet ikke hvorfor Gullranken min holder på å dø, jeg. Den er bare veldig slapp, jeg tror kanskje det er pga tørr luft siden vi fyrer, var først etter vi begynte å fyre at den ble slapp og dvask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stapp fingeren ned i jorda når planten er slapp. Hvis jorda er tørr så må den vannes mere pga økt temperatur inne/tørr luft (sannsynlig ja). Hvis jorda er bløt er det sannsynlig at den har fått så mye vann at røttene råtner. Uansett, hvis du skal prøve å lage ny plante så må rankene være friske og spenstige, ikke slappe.

Hvis du setter igjen de siste ti cm av den opprinnelige planten, og passer på så den ikke dør av tørke, så er det mulig at den lager nye skudd fra der den er kuttet av. Men dette er lettere å få til nærmere våren, men ikke umulig nå heller.

Cluet er at verken stiklinger og morplante må tørke helt ut mens de gror røtter eller skyter nye skudd.

Generellt så høres det ut til at du bør sjekke oftere om planten din trenger vann om vinteren, enn det du gjør idag. Stikk fingeren i jorda og kjenn etter fuktighet eller om den er tørr. Vann når den er tørr.

Det er en myte at man vanner en samme mengde vann pr uke året rundt. Varierende mengde trengs gjennom året, så du må tilpasse deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...