Shade Skrevet 11. februar 2010 #1 Skrevet 11. februar 2010 (endret) Vår barnehage åpner klokken 7.30. Det er kun barn fra 1-3 år og vi er to ansatte bortsett fra leder som bare innom en dag i uka. Vi har ansvaret for 12 barn. Det er ganske slitsomt, men prinsippet er at det ikke skal gå utover barna og heldigvis samarbeider vi godt. Dagen begynner med at alle kommer, litt prat og beskjeder mellom oss og foreldrene, barna leker med hverandre, men cirka mellom klokken 8.30-9.00 er det morgenstund. Morgenstund er viktig hos oss. De som ikke vil sitte i ro, blir likevel roet ned fordi de får en mild beskjed om det og heldigvis er min kollega en tryllekunstner . Det er sang, eventyr, ordleker og gjetteleker. Det hender jeg er glad når ikke det er fulltallig i barnehagen, men det går ikke utover barnet hvis foreldrene kommer for sent. Men det har skjedd at jeg har blitt irritert på foreldrene når de kommer med halvsyke barn, eller midt i en aktivitet. Som sagt er morgenstunden et felleskap mellom barna og vi som jobber der, og er med på å skape humor og en følelse av glede og ro. Det er ikke noe religiøst over det, men litt lek, teater og sang, og veldig givende. Alle må sitte på puter. Foreldrene har fått beskjed om at hvis de ikke må komme og forstyrre mellom halv ni og ni. Ellers er det greit at de kommer litt senere. Vi har likevel ikke mulighet til å ta med 10-12 barn mellom 1-3 år på noen turer utenom barnehagens område. Vi lager varm lunsj til barna, og matpakken spiser de cirka kl. 15. Problemet er når en av oss er syke, og det kommer inn vikarer. Det kreves så mye for å få en god atmosfære med to ansatte og så mange små. Jeg har bare jobbet der siden i høst, men jeg kan heller ikke tenke meg å bli der. Arbeidstiden varierer annenhver dag fra 7.30 til 16.20 eller fra 8 til 17. Vi samarbeider litt, men har lyst til å si opp for noen lunsj får vi ikke (pause). Det er en privat barnehage. Hvis noen har barn i en lignede barnehage, synes jeg dere som foreldre skal sette krav til at det skal være tre ansatte. I denne barnehagen oppfylles kravet fra myndighetene når en ped.leder er innom en dag i uka noen timer. Nå pratet jeg meg bort. Men hvis det er samlingstund er det viktig for barna. Det er både lærerikt, morsomt og hjelper til et samhold. Wow det var skremmende lesning! Jeg kan ikke forstå at dette kan være lov, barn under 3 år skal telles som to så hvis halvparten av barna deres er under 3 skal det regnes som om dere er to voksene på 18 barn.. Dette virker som en bedrift som bare prøver å tjene så mye som mulig uten å ta hensy til barna i det hele tatt. Vurdert å sende inn en beskjed til gjeldende myndigheter? Endret 12. februar 2010 av Phaedra
Sissan Skrevet 11. februar 2010 #2 Skrevet 11. februar 2010 Wow det var skremmende lesning! Jeg kan ikke forstå at dette kan være lov, barn under 3 år skal telles som to så hvis halvparten av barna deres er under 3 skal det regnes som om dere er to voksene på 18 barn.. Dette virker som en bedrift som bare prøver å tjene så mye som mulig uten å ta hensy til barna i det hele tatt. Vurdert å sende inn en beskjed til gjeldende myndigheter? Loven regulerer bare antall barn per pedagog, ikke total bemanning. Dessverre. Dersom en av disse har førskoleutdanning, og styrer er innom iblant, er dette fullt innenfor gjeldende regelverk. Likevel er det helt på tvers av gjeldende norm. Småbarnsavdelinger er normalt 3 ansatte på 9 barn, her er det 2 ansatte på 12 barn. Det høres ut som en fryktelig arbeidssituasjon, og et sted der barn risikerer å bli oversett om de har spesielle behov.
Alvina Skrevet 11. februar 2010 #3 Skrevet 11. februar 2010 (endret) Wow det var skremmende lesning! Jeg kan ikke forstå at dette kan være lov, barn under 3 år skal telles som to så hvis halvparten av barna deres er under 3 skal det regnes som om dere er to voksene på 18 barn.. Dette virker som en bedrift som bare prøver å tjene så mye som mulig uten å ta hensy til barna i det hele tatt. Vurdert å sende inn en beskjed til gjeldende myndigheter? Det var jeg som jobbet der. Jeg jobber ikke der mer, belastingen ble for stor. Jeg var utslitt og sovnet av på bussen på vei hjem etter jobb. Jeg har vurdert å sende inn klage til bydelskontoret/kommunen som gir løyve til barnehagedrift der jeg jobbet, men jeg synes det er rart at ikke foreldrene reagerer? Dette er virket som oppegående foreldre... Men de hadde ingenting å klage på siden barna var fornøyde, men vi jobbet oss bort fra jobben...bokstavelig talt. Hun andre sluttet også. Det var privat barnehage og ikke familiebarnehage, så vidt jeg har forstått er det andre regler der. Som sagt, jeg og hun andre som jobbet der samarbeidet godt og det var en god tone mellom oss og begge hadde sans for musikk, lek sang og eventyr, men det ble for slitsomt. Grunnen til at jeg la ut om morgenstundene, var fordi det er tiden på døgnet jeg var uthvilt... Jeg hadde ikke fritid utenom lørdag og søndag etter en stund, var for sliten. For lange dager og vi var bare to. Å passe på så små barn som klatrer på stoler og i vinduskarmer og måtte ha øynene alle steder uten å kjefte på barna... Jeg mener ikke kjeftbruk, men uten å virke hysterisk og skremme dem fra naturlig lek med å overreagere. Gjerne klatrer jo en i vinduet, mens en eller to var på vei ut av baby-spisestolene og to lugget og en annen hylte, en klorte, tre lekte pent, og to, tre hadde gjort seg ut, og femtemann var på vei inn på kjøkkenet... (der var det faktisk en liten grind foran døra, men de eldste hadde selvsagt funnet ut hvordan de skulle åpne...heldigvis fikk vi overbevist de eldste om at de måtte være så store at de ikke måtte åpne fordi de minste ikke måtte være der alene siden de var for små til å forstå... Alle brukte bleier. Kun en ville gjerne sitte på do, og det fikk hun lov til, men hun hadde uhell. Det er jo normalt. Hvordan vi klarte det uten å si opp? Vi klarte det ikke. Jeg tror det er et stort gjennomtrekk av ansatte i barnehager som driver uforsvarlig drift på ansatte. Vi gjorde en god jobb, men jeg hadde ikke taklet mer enn en dag hvis jeg ikke hadde hun andre som kollega. Det er ikke så lenge siden jeg jobbet der, og jeg har jobbet i andre barnehager, men aldri lignende med denne. Det verste jeg har "opplevd før" er to voksne på ni små barn under to år, og det mente jeg var for mye. Der var jeg kun i et kort vikariat. Jeg har selv hatt barn i barnehage, der var personalet stabilt og de var ikke underbemannet. Det var ikke unntaket at vi var to med ti-tolv barn på fulltidsplass. Det var regelen, hun andre hadde jobbet der i over et år. Jeg hadde ikke planlagt å bli der, men jeg ble der litt lenger enn planlagt. Jeg sluttet før henne. Det var beundringsverdig hvilken rolle hun spilte og utøvde med sin entusiasme og ro og som et teatermenneske for barna. Hun virket bitter etterhvert. Ikke på barna, men på arbeidsgiver. Hvorfor reagerer ikke foreldre når de så at vi var to? Fordi de trodde vi var tre, men i følge loven var det nok at ped.leder var der en gang i uka noen timer, så på papiret så det greit ut. Når foreldre ser at barna er fornøyde, må de likevel legge merke til om det er stort gjennomtrekk av ansatte. Jeg merket at jeg ble irritert etterhvert når jeg tenkte Oi, heldigvis bare ni i dag, også kom det en eller to etterpå... ikke på barna men på hele situasjonen. Etter morgensamlingen, der først barna hadde lekt sammen og så roet seg ned... Det er også en fordel at barna sover samtidig, det fikk vi aldri helt til, det var flere rom der to og tre barn kunne sove sammen, men ofte holdt en 3-åring en 2,7 -åring våken. Det var greit, så lenge de ikke bråkte og ikke vekket andre. Det var gjerne de eldste som ikke hadde behov for å sove kl 12. Jeg har vært dagmamma, og en treåring har ikke samme behov som en ettåring. Må nevne at det var en treåring der, par 2-åringer, men de fleste rundt 1-1,5. De fleste av foreldrene hentet barna rundt 3-4, men noen kom aldri før i like før barnehagen stengte for dagen. Ts som startet denne tråden, bør spørre om de har morgensamling, for den er ganske viktig for resten av dagen med Klappe leke synge, ordleker, eventyr og oppmerksomhet til hvert av barna. Noen sitter bare og lytter og sutter på tommelen eller med smokk, mens andre som er mer energiske den dagen blir med på å gjette og leke og gjette og synge osv. Jeg hadde ikke kunne tenkt meg en dag uten morgenstunden med barna. Det satte en standard, og det var lettere å se hvilken form hver enkelt var i. Noen mer kosete, andre mer aktive. Hvis barna bare skulle kommet, kledd av seg og begynt å leke til vi gikk ut...når vi rakk å kle på alle, men vi valgte annenhver dag hvilke barn som skulle ut den dagen. Dessverre, vi hadde ikke valg. Hvis ikke måtte siste kles på og komme inn igjen etter fem minutter. Endret 12. februar 2010 av Alvina
Alvina Skrevet 12. februar 2010 #4 Skrevet 12. februar 2010 Loven regulerer bare antall barn per pedagog, ikke total bemanning. Dessverre. Dersom en av disse har førskoleutdanning, og styrer er innom iblant, er dette fullt innenfor gjeldende regelverk. Likevel er det helt på tvers av gjeldende norm. Småbarnsavdelinger er normalt 3 ansatte på 9 barn, her er det 2 ansatte på 12 barn. Det høres ut som en fryktelig arbeidssituasjon, og et sted der barn risikerer å bli oversett om de har spesielle behov. Det var en fryktelig arbeidssituasjon. Takket være min kollega kom vi gjennom dagene, men vi sa opp begge to etterhvert. Vi tok hensyn til de som hadde behov, så langt vi rakk. Det virket som vi klarte å roe ned gemyttene på barna så kloring, og stjeling av leker avtok. Loven regulerer bare antall barn per ped.ansvarlig, og hun/han trenger ikke vise seg i barnehagen mer enn av og til. Det som er trist er at på den måten slutter de som jobber i barnehagen og det fører ikke til noe stabilitet for barna. Jeg har heldigvis hatt barn i en barnehage med full bemanning og de samme ansatte.
Alvina Skrevet 12. februar 2010 #5 Skrevet 12. februar 2010 (endret) Loven regulerer bare antall barn per pedagog, ikke total bemanning. Dessverre. Dersom en av disse har førskoleutdanning, og styrer er innom iblant, er dette fullt innenfor gjeldende regelverk. Likevel er det helt på tvers av gjeldende norm. Småbarnsavdelinger er normalt 3 ansatte på 9 barn, her er det 2 ansatte på 12 barn. Det høres ut som en fryktelig arbeidssituasjon, og et sted der barn risikerer å bli oversett om de har spesielle behov. Så da er driften av barnehagen innenfor regelverket og de ansatte eller tidligere ansatte kan ikke klage de som eier barnehagen inn og be om granskning /sende en bekymringsmelding? Det var som jeg trodde. Jeg undersøkte det. Jeg har klaget på en barnehage, men da pga at jeg ikke fikk utbetalt lønn (det fikk jeg i denne) og ingen kontrakt. Uten kontrakt gjaldt alle ansatte bortsett fra par stykker. Så når jeg har vært ærlig og skrevet dette, synes jeg foreldre også burde sjekke litt og ikke bare godta at det går bra. Her er noe jeg ville reagert på: 1) Se om de ansatte er mye syk (nødvendigvis er ikke dette relevant) 2 Er det voksne som jobber der eller mest unge? 3) Møter du de samme to hver morgen og ettermiddag? Dvs halv åtte om mogenen og halv fem på ettermiddagen cirka... 4) Er det stadig nye vikarer /stort gjennomtrekk og nye? 5) Får barna tilbud om turer og ekspedisjoner, i alle fall små turer i nærmiljøet? Jeg har jobbet i flere barnehager, og mener jeg gjorde en god jobb, men også takket være de jeg jobbet sammen med. Synes foreldre burde være obs på hva som skjer. Jeg skriver ikke dette for å skremme. De fleste barnehager er helt ok, men noen ting er viktig å legge merke til. Jeg har sporet av tråden til ts, det var ikke meningen. Hva jeg mener om at barna kommer for sent? Det må du spørre hver enkelt barnehage om... de har et opplegg, men de fleste er ikke regelryttere. I alle fall, det er mye en barnehage må ta hensyn til som foreldre ikke ser. Og barnehage er til for barna og ikke for foreldrenes behov. Ellers ville vel de fleste velgt dagmamma? (Jeg har vært dagmamma også, men da i fellesskap med en annen dagmamma, og mens barna var små, også der hadde jeg et pedagogisk opplegg) Endret 12. februar 2010 av Alvina
Alvina Skrevet 12. februar 2010 #6 Skrevet 12. februar 2010 (endret) Det er kanskje TS sin fremstilling av saken som gjør at folk reagerer litt. Bare det at hun kaller de ansatte Barnehage tanter (det heter "barnehagetanter", i ett ord), og det at hun synes de "sjefer" og "maser" virker ikke særlig tillitvekkende. Jeg synes man skal ha bittelitt respekt for de menneskene som passer barna våre, nok til å prøve å etterkomme reglene i barnehagen og å ikke bli sure når man får en enkel beskjed. Ts bør være takknemlig for å få beskjeder fra barnehagen, det vitner mest om en sunn barnehage der de ansatte har noe de skal ha sagt om hverdagen. Vet ikke helt hva jeg skal si, har bare gode erfaringer med mine barn i barnehage, men så har jeg noen dårlige som ikke ligner noe egentlig, vi gikk på akkord med oss selv og ble sykemeldte. Jeg har jobbet i barnehage og sammen med kollega (begge ufaglærte i ped.fag og med barnefag) hadde det pedagogiske ansvaret, uten opplæring, men vi hadde jo lært litt... fra før som de fleste har, dvs vi var begge ganske kunsteriske. Vi fikk det til pga hennes engasjement og iver og glede. Hvis ikke, ville jeg snudd i døra. Det var veldig fint når barna som skulle være med den dagen, kom før morgenstunden. Da observerte vi hvilke barn som var litt trett, ikke trett, spinville. samtidig som alle måtte være delaktig og sitte på hver sin pute og det var mye tull og tøys, sang og teater, men hun var veldig spesiell hun jeg jobbet med... hun fikk barna med seg. Når barn kom etter morgenstunden, rokerte det litt. Noen ganger var de trøtte begynt å tegne, se i billedbøker eller bare bli lest for. De mer aktive som var i overtall, fløy litt høyt og lavt. Det var ikke forsvarlig, vi kunne ikke holde øye med alle og de fleste var ganske små, nesten for små til å være i barnehage, men de var over ett år og alle kunne gå . Måltidene gikk bra, men mye klisj, nei nå vil jeg gå ned fra stolen og jeg er ett år så det klarrer jeg. Vi måtte la alle sitte til alle var ferdig, men det gikk ikke å holde styr på 12 barn når noen mindre skal klarte ut av stolen, andre er ferdige med å spise... De fikk jo lov å søle så mye de ville, klisje men de hadde paraplyplastsmekker på seg. Og vi tørket jo av. Jeg har jobbet under bedre forhold, tre barn går helt greit. Det er ingen som har kommentert meg, og denne historien jeg forteller, for ingen tror at den er sann? Jeg håper ting er bedre, men som tidligere ansatt kan jeg nesten umulig gå inn og klage på at forholdene er dårlige. Det må nesten noen andre gjøre, foreldre eller de nyansatte. Barna gjør det ikke i alle fall. ER det INGEN som har jobbet i barnehage og som har erfaring med underbemanning? Det nekter jeg å tro på. Endret 12. februar 2010 av Alvina
Phaedra Skrevet 12. februar 2010 #7 Skrevet 12. februar 2010 (endret) Tråden er delt fra "Masete barnehage tante.". Phaedra,mod Endret 12. februar 2010 av Phaedra
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2010 #8 Skrevet 12. februar 2010 Ts bør være takknemlig for å få beskjeder fra barnehagen, det vitner mest om en sunn barnehage der de ansatte har noe de skal ha sagt om hverdagen. Vet ikke helt hva jeg skal si, har bare gode erfaringer med mine barn i barnehage, men så har jeg noen dårlige som ikke ligner noe egentlig, vi gikk på akkord med oss selv og ble sykemeldte. Jeg har jobbet i barnehage og sammen med kollega (begge ufaglærte i ped.fag og med barnefag) hadde det pedagogiske ansvaret, uten opplæring, men vi hadde jo lært litt... fra før som de fleste har, dvs vi var begge ganske kunsteriske. Vi fikk det til pga hennes engasjement og iver og glede. Hvis ikke, ville jeg snudd i døra. Det var veldig fint når barna som skulle være med den dagen, kom før morgenstunden. Da observerte vi hvilke barn som var litt trett, ikke trett, spinville. samtidig som alle måtte være delaktig og sitte på hver sin pute og det var mye tull og tøys, sang og teater, men hun var veldig spesiell hun jeg jobbet med... hun fikk barna med seg. Når barn kom etter morgenstunden, rokerte det litt. Noen ganger var de trøtte begynt å tegne, se i billedbøker eller bare bli lest for. De mer aktive som var i overtall, fløy litt høyt og lavt. Det var ikke forsvarlig, vi kunne ikke holde øye med alle og de fleste var ganske små, nesten for små til å være i barnehage, men de var over ett år og alle kunne gå . Måltidene gikk bra, men mye klisj, nei nå vil jeg gå ned fra stolen og jeg er ett år så det klarrer jeg. Vi måtte la alle sitte til alle var ferdig, men det gikk ikke å holde styr på 12 barn når noen mindre skal klarte ut av stolen, andre er ferdige med å spise... De fikk jo lov å søle så mye de ville, klisje men de hadde paraplyplastsmekker på seg. Og vi tørket jo av. Jeg har jobbet under bedre forhold, tre barn går helt greit. Det er ingen som har kommentert meg, og denne historien jeg forteller, for ingen tror at den er sann? Jeg håper ting er bedre, men som tidligere ansatt kan jeg nesten umulig gå inn og klage på at forholdene er dårlige. Det må nesten noen andre gjøre, foreldre eller de nyansatte. Barna gjør det ikke i alle fall. ER det INGEN som har jobbet i barnehage og som har erfaring med underbemanning? Det nekter jeg å tro på. Jo, jeg gjør det. Styrer setter seg opp på vakter- men holder de nesten aldri. Ansatte på avdelingen blir satt til andre oppgaver-slik mister vi en del av bemanning. Det er umulig å planlegge da styrer lager nye planer hele tiden. Det går små barn overalt, dagene er fylt med lite innhold. Jeg trenger denne jobben, men er helt fortvilet over tilstanden- sliter med dårlig samvittighet da jeg ikke får nok tid med dem.
Rødtoppen86 Skrevet 12. februar 2010 #9 Skrevet 12. februar 2010 Jeg vet om noen som absolutt ikke burde få lov å drive barnehage, de har fått masse klager, men fortsatt får de lov å drive på. Der blir de ansatte drevet med rovdrift, og jeg kan ikke fatte hvordan de overlever. Jeg jobber i en barnehage med barn fra 0-3, og der er det åtte barn. Det kan være ni barn hvis så og så mange er født tidlig nok slik at de er nesten tre år. Jeg hadde ALDRI overlevd å vært to stk på 12 barn. Det er EVIG nok med åtte små og en førskolelærer som er innom en dag i uken. Den pausen man har når barna sover er så mye verdt at uten den, så hadde jeg ikke fått hentet inn energi til resten av dagen. Å skifte ørten bleier om dagen, vaske, mate, kle på, kle av osv krever mye mer enn de fleste tror, så jeg kan fortsatt ikke forstå hvordan det er mulig med 12 barn og to ansatte. Selvfølgelig ser ikke foreldre noe galt i det, for barna har det jo kjempeflott og alt er bare bra. Slik er det ihvertfall i den barnehagen hvor sjefen driver med rovdrift. Lange åpningstider som går utover de ansatte, dårlig betalt, rett og slett ulovlig. Det er dessverre slike familiebarnehager som lager dårlig rykte for de flotte familiebarnehagene. Nesten alle ønsker å gå i stor barnehage for de tror alt er bedre der, men min oppfatning er at de små har det best i en liten barnehage med få ansatte å forholde seg til. Der får de mye mer trygghet og nærhet enn i en stor barnehage med 15 ansatte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå