Anaconda Skrevet 12. februar 2010 #1 Skrevet 12. februar 2010 Hei! Jeg forsøker å finne sangteksten til "Å bære vatn og bære ved". Er det noen som kan hjelpe meg? Har prøvd å google, uten resultat. Det er samme melodi som "`Å, tenk at gråpus har fire små" og jeg antar at både tekstene og melodi er skrevet av Alf Prøysen, men dette er jeg ikke helt sikker på.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2010 #2 Skrevet 13. februar 2010 hm, kjenner den fra leikaringen da jeg var yngre, så det kan nok være en gammel tekst. Kanskje ei gammal folkeregle som det er blitt satt melodi til. Kanksje du rett og slett må leite på bibloteket, etter gamle rim og regler el. Fant ikke noe på google jeg heller. Men det skal finnes samlnger med gamle folkeviser etc. på nettet og. Irriterende, en gang kunne jeg den teksten.
Gjest hamar Skrevet 14. februar 2010 #4 Skrevet 14. februar 2010 Hei! Jeg forsøker å finne sangteksten til "Å bære vatn og bære ved". Er det noen som kan hjelpe meg? Har prøvd å google, uten resultat. Det er samme melodi som "`Å, tenk at gråpus har fire små" og jeg antar at både tekstene og melodi er skrevet av Alf Prøysen, men dette er jeg ikke helt sikker på. Er det denne? Å kjøre vatten og kjøre vedblank Folkevise. Frå Berg og Stauri: Sangbok for norsk ungdom. 1923 Å kjøre vatten og kjøre ved, og kjøre tømmer over heia, å kjøre å dom kjøre vi', je kjører gjenta mi eia. Di raue roser og di auer blå, di vakre jenter holder je utå, helst når je får den je vi ha, då er det morosamt å leva. Det står et tre i min faders gård, som har så underli'e greiner, og blir je inte gift i år, så vil je leva åleine. Di raue roser og di auer blå, di vakre gutter o. s. fr. Å kjøre å dom kjøre vil, je kjører kjerringa mi eia! Hu er så god, og hu er så snild, je kann visst åldri bli lei 'a. Di raue roser og di auer blå, di vakre jenter o. s. fr. gubben sang så det ljoma i vegga nå,gitt.
Gjest Eurodice Skrevet 15. februar 2010 #5 Skrevet 15. februar 2010 Hei! Jeg forsøker å finne sangteksten til "Å bære vatn og bære ved". Er det noen som kan hjelpe meg? Har prøvd å google, uten resultat. Det er samme melodi som "`Å, tenk at gråpus har fire små" og jeg antar at både tekstene og melodi er skrevet av Alf Prøysen, men dette er jeg ikke helt sikker på. Jeg ser du har fått teksten til den sangen du spurte etter. Jeg har lært den med samme melodi som "Eg gjette Tulla i 15 år". Sangen om Gråpus med fire små har en annen melodi. Prøysen har ikke æren for disse sangene. Margrethe Munthe har skrevet om Gråpus. De andre husker jeg ikke i farten.
Anaconda Skrevet 15. februar 2010 Forfatter #6 Skrevet 15. februar 2010 "Å kjøre vatten og kjøre ved" er det ja!! Er ikke rart jeg aldri fant den ved å google Belladonna: Jo, det er samme melodi som "Å, tenk at gråpus..." 99% sikker! "Eg gjette tulla" har mange treff på Google
Anaconda Skrevet 15. februar 2010 Forfatter #7 Skrevet 15. februar 2010 Er det denne? Å kjøre vatten og kjøre vedblank Folkevise. Frå Berg og Stauri: Sangbok for norsk ungdom. 1923 Å kjøre vatten og kjøre ved, og kjøre tømmer over heia, å kjøre å dom kjøre vi', je kjører gjenta mi eia. Di raue roser og di auer blå, di vakre jenter holder je utå, helst når je får den je vi ha, då er det morosamt å leva. Det står et tre i min faders gård, som har så underli'e greiner, og blir je inte gift i år, så vil je leva åleine. Di raue roser og di auer blå, di vakre gutter o. s. fr. Å kjøre å dom kjøre vil, je kjører kjerringa mi eia! Hu er så god, og hu er så snild, je kann visst åldri bli lei 'a. Di raue roser og di auer blå, di vakre jenter o. s. fr. gubben sang så det ljoma i vegga nå,gitt. Jeg har ingen problem med å se/høre for meg dette!!
Gjest farge Skrevet 15. februar 2010 #8 Skrevet 15. februar 2010 Jeg sitter med boka til Margrethe Munthe foran meg, og her står det: "Kattene våre" (samme som Å, tenk at Gråpus har fire små) har samme melodi som "Å kjøre vatten". Så nå er det oppklart.
Gjest Eurodice Skrevet 15. februar 2010 #9 Skrevet 15. februar 2010 Jeg sitter med boka til Margrethe Munthe foran meg, og her står det: "Kattene våre" (samme som Å, tenk at Gråpus har fire små) har samme melodi som "Å kjøre vatten". Så nå er det oppklart. Ja, men da kan den synges på flere melodier, da. Det er ikke uvanlig, det.
Gjest farge Skrevet 15. februar 2010 #10 Skrevet 15. februar 2010 Selvfølgelig kan den synges på flere melodier. Men poenget var at da M. Munthe skrev teksten, brukte hun den melodien.
Gjest Eurodice Skrevet 15. februar 2010 #11 Skrevet 15. februar 2010 Selvfølgelig kan den synges på flere melodier. Men poenget var at da M. Munthe skrev teksten, brukte hun den melodien. Jeg tror du misforstår meg, jeg. Jeg har ikke påstått noe, sier bare at da jeg lærte disse sangene på skolen for lenge siden, var det samme melodi på "Eg gjette Tulla" og "Å bære vatten og bære ved".
Anaconda Skrevet 16. februar 2010 Forfatter #12 Skrevet 16. februar 2010 Jeg tror du misforstår meg, jeg. Jeg har ikke påstått noe, sier bare at da jeg lærte disse sangene på skolen for lenge siden, var det samme melodi på "Eg gjette Tulla" og "Å bære vatten og bære ved". Ok, nå oppdaget jeg at jeg misforsto. Trodde at du etterlyste teksten til "Eg gjette tulla" og foreslo derfor og google den. Mulig at begge melodiene er brukt til "Å bære vatn og bære ved" ja. Men da er vi enige da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå