Gjest jobbsøker Skrevet 5. september 2003 #1 Skrevet 5. september 2003 Hei. Håper noen kan svare på om det har noe for seg å ringe for å høre hvordan det ligger an etter å ha søkt på en jobb. Vet an en sier det er positivt å vise engasjement, men det vil jo uansett ikke bli annet en banaliteter som: hvor mange søkere er det, når skal dere velge ut folk til intervju etc. Tenker litt sånn at om en person er kvalifisert og virker interessant på papiret vil de vel selv ta kontakt for intervju, selv om denne personen ikke ringer og "viser interesse." Og en person som i utgangspunktet ikke virker som "den rette" blir vel ikke mer interessant om denne ringer og "maser?" Er veldig usikker på om det lønner seg å ringe. Vil veldig gjerne ha denne jobben, selv om den er i en litt annen gate enn min nåværende jobb. Fint om noen kan svare, og på forhånd takk.
Tjorven Skrevet 5. september 2003 #2 Skrevet 5. september 2003 Tja, det kommer vel helt an på hva slags type stilling man søker på også? Hvis man søker på en stilling der de må ha visse kvalifikasjoner, så er sjansen liten for at man finner et menneske interessant bare fordi han/hun ringer og hører hvordan det ligger an. Vi har akkurat ansatt et menneske hos her nå, og akkurat dette om man ringer eller ikke har ikke betydd noen ting. Dessuten er det ofte at man ikke får snakke med de som skal ta avgjørelsen allikevel. I vårt tilfelle var det kvalifikasjonene vi gikk etter, og da spilte det ingen rolle hvem som ringte til oss på forhånd eller ei.
Golosa Skrevet 5. september 2003 #3 Skrevet 5. september 2003 Hvis du er i tvil saa ring. Det skader i hvert fall ikke, og om ikke annet saa har du i hvert fall gjort det du har kunnet. Forbered deg godt paa forhaand og finn noen gode spoersmaal saa det ikke lyser gjennom at du ringer for aa ringe. Det aa vise interesse er aldri negativt! Tenk deg selv i samme situasjon. Du skal velge mellom to personer med like kvalifikasjoner. Den ene har ringt, stilt spoersmaal og vist interesse. Den andre har du ikke hoert et ord fra. Hvem velger du?
Mitsi Skrevet 5. september 2003 #4 Skrevet 5. september 2003 Jeg har erfaring både som arbeidssøker, og som den som sitter og skal ansette. Og jeg vil si at for arbeidsgiver har det lite å si. Hvis du ikke har noe konkret å spørre om, har det lite for seg å ringe. Jeg følte det som et mas, med alle telefonene fra dem som du hørte bare hadde lest et sted at det kan lønne seg å ringe. De gangene jeg har ringt som arbeidssøker, har jeg ikke alltid fått snakke med den rette personen, og de gangene jeg har gjort det har jeg ikke hatt inntrykk av at de har memorert navnet mitt. Sist jeg ringte for å forhøre meg, var det utelukkende i egen vinning, hadde vært på intervju og blitt lovet et snarlig svar, da det var gått en uke ringte jeg, og fikk et litt surt svar om å smøre seg med tålmodighet. Jeg tror heller ikke noen tenker at de som ikke ringer er uinteresserte, de har jo tross alt søkt stillingen.. I søkerprosessen tror jeg det er best å ringe før en sender søknaden, spørre litt om stillingen, prøve å få inn noe info om seg selv, slik at de husker deg når de mottar søknaden din, og deretter referere til samtalen i søknaden. Lykke til, det er tøft å være jobbsøker.
Gjest Chica Skrevet 5. september 2003 #5 Skrevet 5. september 2003 Jeg har pleid å ringe før jeg sender inn søknad, for å kunne vise til samtalen i søknaden. Den jobben jeg har nå, der ringte jeg ikke, men fikk nå jobben:-) De har akkurat ansatt en ny person. Fra dagen stillingen ble lyst ut, og fram til i dag(snart 2 mnd) har MANGE ringt. Eller, flere son har ringt, og ei som har ringt veldig mange ganger. Først med spørsmål om stillingen, så lurte hun på om vi hadde mottatt søknaden, så noen dager senere for å høre om noen hadde lest søknaden, så for å høre hvor langt vi var kommet i prosessen. Jeg fikk iallfall litt dårlig inntrykk av henne, helt greit å ringe en gang, men ikke bombader med telefoner! Mitt tips er: ring før du sender søknad hvis du har noe fornuftig å spørre om, hvis ikke - la vær.
cappocino Skrevet 5. september 2003 #6 Skrevet 5. september 2003 Jeg hadde ringt en uke etter at jeg sendte søknaden for å forsikre meg at de hadde fått den, har opplevd at søknader har blitt borte i mengden :o
Gjest Lea Skrevet 5. september 2003 #7 Skrevet 5. september 2003 Jeg har flere ganger vært "kontaktperson" når vi har ansatt folk på min arbeidsplass. Og det har hendt at jeg har skrevet en nagativ kommentar på søknader dersom folk ringer og maser masse. Å ringe EN gang går fint, så lenge man ikke klager over at man ikke har hørt noe. Vi er få personer på jobb og når vi søker etter nye medarbeidere er det ofte fordi det er "krise" og alle har masse å gjøre. Vi opplyser folk om at vi ikke har tid til å ringe/skrive til de som ikke blir ansatt. Likevel hender det at søkerene ringer flere ganger og "kjefter" fordi de ikke har hørt noe. Dette gir et dårlig inntrykk. Ring gjerne FØR du sender søknaden (for å ha en person å vise til samtalen med) og det skader ikke å ringe for å høre om søknaden har kommet frem eller om det er noe spesielt du lurer på. Men ring aldri flere ganger bare for å "mase" eller for å vise veldig mye interesse. Spør gjerne om det passer også. Tilby deg å ringe på et annet tidspunkt eller å kontakte personen du vil snakke med pr. mail. Vær fleksibel og medgjørlig. Og høflig! Det er ikke særlig positivt å "purre" samme dag som du skulle ha hørt noe ang. den aktuelle jobben. Som regel tar ting mer tid enn arbeidsgiveren regner med. Selvsagt er det forskjell på firmaer også. De store firmaene har gjerne en person som jobber spesielt med personalsaker og ansettelser. Små og mellomstore firmaer har som regel IKKE en slik person. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå