Gjest Georgiana Skrevet 12. februar 2010 #1 Del Skrevet 12. februar 2010 Jeg vurderer å ta et år eller to i Storbritannia, og lurer på om noen her vet hvordan det er å bo der? Hva er de største forskjellene fra her i Norge, sånn med tanke på hverdagslivet? Tenker på mat, butikker, transport, husstandard, priser på forskjellige ting, kulturelle forskjeller, osv. Det er først og fremst Nord-England som frister meg. Eller Skottland. Landsbygda, ikke storbyen! Har aldri vært i Storbritannia før, men synes det ser så herlig ut der! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2010 #2 Del Skrevet 13. februar 2010 Jeg vurderer å ta et år eller to i Storbritannia, og lurer på om noen her vet hvordan det er å bo der? Hva er de største forskjellene fra her i Norge, sånn med tanke på hverdagslivet? Tenker på mat, butikker, transport, husstandard, priser på forskjellige ting, kulturelle forskjeller, osv. Det er først og fremst Nord-England som frister meg. Eller Skottland. Landsbygda, ikke storbyen! Har aldri vært i Storbritannia før, men synes det ser så herlig ut der! Mtp hverdagslivet var den største forsjellen for meg det at man møtes mye mer ute enn hjemme hos hverandre. Puben er et sentralt samlingssted. Mat er det du gjør den til selv, men om du bor på landet så regn med at du må kjøre en stykke dersom du vil til et hypermarked med god utvalg. Mye take away til en billig penge. Offentlig transport var en spøk der hvor jeg bodde. En buss hver tredje time. EV. så kunne jeg ta bussen til en annen landsby og gå derfra. Gikk innimellom tog, og dette var en rimelig måte å komme seg rundt på. Husstandarden er mye lavere enn den man har i norge, mye terraced houses. Lite vedlikehold. Ikke så billig å bo som man skulle tro. Den største kulturelle forskjellen for meg var den at alle snakket med alle, man hilser og slår av høflighetsfraser, det føles faktisk naturlig etterhvert. Man la seg heller ikke ut med feil folk dersom man ønsket å beholde ribbein og fortenner Foreslår at du drar og besøker UK før du bosetter deg der. Er veldig forskjellige miljøer rundtom. Har bodd to plasser på landet i nord england, og de var som natt og dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beauté Skrevet 13. februar 2010 #3 Del Skrevet 13. februar 2010 Mannen min er derfra og vi har bodd der i et par år. Der vi bodde var det ganske forskjellig fra å bo i Norge. Jeg er en åpen og "chatty" person. Mens jeg opplevde mange fra det stedet å være ganske innelukket og litt overfladisk. Møtte de rette personene for å si det sånn, som var litt som jeg. Men flere britiske sa til meg at jeg var veldig utenom det vanlige. Niks, kunne ikke dratt tilbake faktisk. Glad for erfaringen men det får holde. Meen, feks London så er det annet der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2010 #4 Del Skrevet 15. februar 2010 Jeg har bodd i England i 10 år, og trivdes kjempegodt til jeg fikk barn, da ville jeg hjem igjen;) Tror mye av det du lurer på kan være veldig forskjellig fra sted til sted i England, men her er mine erfaringer (jeg bodde i sør-øst England,i en mellomstor by) Mat: Mye fett! Men det er billig med både takeaway og restaurantbesøk;) Butikker: Når det gjelder matbutikker er det mye større utvalg enn hjemme, og det er billigere, kanskje med unntak av frukt og grønt. De fleste byer og større tettsteder har døgnåpne supermarkeder. En ting jeg savner fra England er online shopping i matbutikk, man bestiller det man vil ha, så kommer de med det på døra for omtrent en 50-lapp. Fin måte å fylle opp fryseren på, og vi kjøpte alltid drikke og andre tunge ting på den måten. Når det gjelder andre butikker har de godt utvalg av high street butikker på de fleste sentrale steder, og det er kjøpesentere over alt. Større utvalg enn hjemme som regel. Transport: Der vi bodde var kollektivtransport både billig og bra - buss hvert tiende minutt. Det kosta vel rundt 100 kroner i uka for busskort. Togene er også bedre enn NSB, men det skal jo ikke så mye til. Bor du på landet må du nok helst ha bil, ihvertfall hvis det ikke er en togstasjon i nærheten Bolig: Ganske dyrt, ihvertfall sett i forhold til lønningene. Ikke forvent topp standard, og de fleste boliger er mindre enn hva vi er vant med hjemmefra. Mye trekk fra vinduer og mugg, men det blir mer og mer vanlig med doble vinduer. Kultur: Noen store forskjeller, men mye er likt. Som noen nevnte er det veldig pub-kultur, puben er møtested nummer en. Lite friluftsliv;) Folk jobber mer og hardere enn i Norge, og det er ikke bare bare å ha fulltidsjobb med små barn - lite forståelse for syke barn eller syke barnevakter. Og er det noe som må gjøres hjelper det ikke at du egentlig skal gå 5.30, (vanlig arbeidstid er 9-5.30), da forventer de at du blir til det er ferdig. Jeg syns engelskmenn flest er både hyggelige og lett å komme i kontakt med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå