Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går arrangerte jeg en liten filmkveld, hvor jeg inviterte denne kompisen min, og en annen felles venn av oss. Jeg ryddet leiligheten, kjøpte inn diverse digg jeg fylte i skåler, leide filmer og så videre. Ble en koselig kveld ut av det, og da de skulle gå spurte jeg kompisen min om han kunne levere tilbake filmene på kiosken som ligger rett over gata hvor han har parkert bilen sin. Da spurte han hvorfor jeg ikke kunne gjøre det selv dagen etterpå. Jeg sa jeg kunne jo det, men at det ble litt omvei for meg, men han gikk jo forbi selv med en gang så hvorfor ikke liksom. Han fortsatte å stille seg uvillig, så jeg bare snappet filmene tilbake og sa "greit, da gjør jeg det selv i morgen da!" Jeg ble så skuffa og irritert. Jeg synes det er skikkelig dårlig folkeskikk. Der har jeg ordnet og styra, og han har sittet og kost seg hele kvelden, og så gidder han ikke å være høflig nok til å gjøre en sånn liten gest tilbake!

Det virker kanskje som en liten bagatell, men jeg blir så utrolig irritert på sånne folk. Jeg har opplevd han slik flere ganger, men blir like matt hver gang, hvor liten vilje det er til å gjøre noe ekstra for andre... Kan komme med et annet eksempel!

I sommer lånte jeg bort leiligheten min til han og en felles studievenn. Vasket og ordnet klar leiligheten. Etter helgen var over, og jeg kom hjem igjen, var det kopper og kar, kartonger, flasker, matrester, smuler ølflekker og whatever over alt. De hadde riktignok samlet litt flasker i en pose, men ellers måtte jeg bruke ett par timer på rydd og vask etterpå. Jeg bet det i meg da for ikke å lage dårlig stemning, men nå holder jeg på å sprekke. Skal jeg si ifra, eller er dette en bagatell jeg bør la gå??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slikt skjer fordi du har en snillistisk og feig holdning til omverden.

Da du fikk tilbake en skitten leilighet, skulle du umiddelbart konfrontert ham med og krevet at han kom og ryddet opp.

Da han ikke ville levere filmen, skulle du insistert på en pen måte at han gjorde det. "Du, nå har jeg gjort i stand en hyggelig kveld for oss, da er det minste du kan gjøre å levere filmen tilbake."

Men dette gjorde du ikke fordi du er feig og ikke tør konfrontere mennesker som ikke oppfører seg slik du forventer. Om du fortsetter slik, vil du etterhvert ikke ønske å ha noe med ham å gjøre. Du vil trekke deg vekk og føle at du er et mye bedre menneske ham. Det er du ikke. Du har hverken hjulpet denne fyren selv eller andre som vil oppleve de samme tingene i møte med ham.

Å konfrontere er en viktig del av det å utvise medmenneskelighet og samfunnsansvar.

Skrevet

Om du bare lar han holde på slik og lar han fortsette, så har du bare deg selv å takke.

Skrevet

Vennen din merket nok at du vartet han opp med noe forventninger tilbake. Er ikke rart han ikke gadd da. Man blir lei av at ingen kan gi uten å måtte ha noe tilbake bestandig.

Skrevet

Han hadde nok vært villig til å levere inn filmen om du hadde gitt fra hjertet ditt, uten å måtte ha noe egoistisk tilfredstillende tilbake. Slik er livet. Man får som man sår

Skrevet

Når det gjelder leiligheten du hadde lånt bort så er det ikke sikkert han så rotet/sølet engang. Jeg vet at etter kjæresten min har ryddet og vasket så er det fortsatt veldig mye støv og rot her og der. Ikke fordi han er lat, men han ser det rett og slett ikke. I en slik situasjon ville jeg spurt om når han hadde tenkt til å komme bort og rydde vekk resten.

Når det gjelder filmen så synes jeg det er en bagatell. Jeg ville blitt irritert om noen forventet at jeg skulle levere tilbake filmen jeg ikke hadde lånt selv. Synes det er en sak man selv evt. tilbyr seg å gjøre. Når jeg har sammenkomster hjemme hos meg forventer jeg ikke at andre skal "rydde opp" etter det jeg har arrangert, det er mitt ansvar, men jeg blir selvsagt glad om de hjelper til.

Du må nesten avgjøre selv om denne vennen er noe å spare på. Er han ellers snill og grei? Ville han stilt opp om du trengte hjelp i en krisesituasjon? I min "gjeng" er det helt ok å si nei til noe man ikke har lyst til, men det blir litt feil hvis det bare er èn person som sier nei hele tiden. Har du tenkt på at kameraten din kan ha store problemer med å ta imot (det han oppfatter som) ordre? Kanskje du må bli litt flinkere til å si nei selv. Se hvordan han reagerer på det :)

Skrevet

hadde jeg shinet opp leiligheten og lånt den bort, også måtte JEG vasket den og ryddet etter de som hadde lånt, kan du være helt helt sikker på at vedkommende hadde fått beskjed om at DET ikke var særlig koselig gjort.

og med videoen også, når han spurte deg om du ikke kunne gjøre det i morgen, kunne du fint svart noe alla "joda, men du går jo rett forbi i kveld, så det er jo mye enklere!" med ett smil som viser at det egentlig ikke er ett spørsmål men en selvfølge at man hjelper hverandre når det faktisk ikke betyr noe for en selv å gjøre det.

Han kommer til å fortsette å utnytte både deg o gandre som lar ham, inntil dere bestemmer dere for å ikke la ham lenger. Veldig synd om det blir slik en sier over, at du lar det gå så langt at du etterhvert heller slutter å være sammen med ham, når det er så "enkelt" at du forteller ham at slikt som å rydde etter seg når man har fått låne leilighet, er en selvfølgelig gest, som takk for lånet. Og at han fint kunne levert filmene, når du har ordnet alt annet og han likevel skulle rett forbi.

Skrevet

Jeg spurte pent om han ikke kunne levere de siden han allikevel gikk forbi. Ble vel egentlig litt satt ut av at dette ikke lot seg gjøre, og jeg ville ikke avslutte kvelden med kvervulering, så lot det gå der og da. Jeg liker ikke konflikter. Men det var nok en dråpe i ett allerede oppfylt beger. Jeg er ikke redd for å si ifra, men noen ganger blir jeg så forundret over mangel på folkeskikk at jeg lurer på om det er meg det er noe galt med. Men gjort er gjort..Er det no jeg kan gjøre sånn i ettertid? Bør jeg for eks si det til han hvordan jeg oppfatter dette. Fortelle at jeg ikke orker å stille opp for han og være hyggelig hvis han ikke setter større pris på det enn som så.?Eller bør jeg belage meg på å heller si ifra der og da,når ting skjer?er så lett å tenke på hva man skulle sagt og hvordan man skulle ha reagert i ettertid:/

Skrevet

Jeg ville heller vært mer bevist neste gang dere skal gjøre noe sammen.

Ikke fiks alt bare du, om dere vil ha videokveld, organiser det! Du fikser noe, han fikser noe annet og den andre fikser noe atter annet. Da blir det delt ansvar og delte oppgaver, du slipper å irritere deg over at han ikke gjør noe.

Og, skal du NOENSINNE låne ham leiligheten din igjen..... gi KLAR beskjed i forkant, det er IKKE akseptabelt at det ser ut som et bomba horehus når du får leiligheten tilbake§!!! Det er IKKE ok at DU må bruke masse tid for å rydde etter ham når han har lånt leiligheten.

At du er redd konflikter er så, men det dette kommer til å ende med ellers, er at dere mister vennskapet. Så det er et valg du må ta da, er vennskapet verd såpass at du er nødt til å risikere en konflikt? For jeg tror det er enten eller, enten tier du, da vil vennskape på sikt bli borte fordi du ikke gidder/fikser det mer, eller du sier ifra og begynner å kreve av ham at han er med LITT å dra lasset.

Skrevet
Om du bare lar han holde på slik og lar han fortsette, så har du bare deg selv å takke.

Jeg er nok enig med deg om dette!! Jeg ville tatt en prat med han.

Gjest Gjest_Maja_*
Skrevet

Jeg forstår ikke helt hvorfor han ikke gadd å levere filmene hvis han hadde parkert bilen rett ved dvdbutikken? det er ikke så mye stress å gå innom å legge filmene på disken.

En anna ting hadde jeg ryddet og gjort i stand leiligheten min fordi noen skulle låne den også når jeg kommer tilbake så er det masse rot overalt, da hadde jeg bedt personene om å komme hit å rydde! Ikke søren om jeg hadde vaska opp etter de. Det skulle du ikke ha funnet deg i.

Gjest Gjest malin
Skrevet

Hvor ligger denne kiosken i forhold til deg? Han var hos deg den kvelden og da regner jeg med at han hadde parkert ikke langt fra huset ditt????

Dvs at da ligger jo kiosken også rett på andre siden av ditt hus??

Skrevet

bygningen ligger nederst i en bakke, kiosken på toppen av bakken. Og han parkerte bilen sin ved siden av den. Men synes det er irrelevant for problemstillingen. Det er ikke slik at jeg måtte gjennom ild og vann for å levere den selv, det var bare en liten tjeneste det er snakk om.

Vurderer om jeg skal snakke med han. Prøve å ikke virke anklagende.Erfaringsmessig blir han litt vel nærtagende om han får noe som han oppfatter som kritikk. Tror ikke han ser det selv.Men det er ikke bare meg han er slik med. Han blir alltid invitert på ting og vartet opp av andre, uten at han gjør noe for andre.Og jeg tror ikke det er lurt om jeg tar opp filmene som en enkeltepisode, for det ville vært bagatell.men heller sette det i sammenheng med andre ting.

Skrevet
bygningen ligger nederst i en bakke, kiosken på toppen av bakken. Og han parkerte bilen sin ved siden av den. Men synes det er irrelevant for problemstillingen. Det er ikke slik at jeg måtte gjennom ild og vann for å levere den selv, det var bare en liten tjeneste det er snakk om.

Vurderer om jeg skal snakke med han. Prøve å ikke virke anklagende.Erfaringsmessig blir han litt vel nærtagende om han får noe som han oppfatter som kritikk. Tror ikke han ser det selv.Men det er ikke bare meg han er slik med. Han blir alltid invitert på ting og vartet opp av andre, uten at han gjør noe for andre.Og jeg tror ikke det er lurt om jeg tar opp filmene som en enkeltepisode, for det ville vært bagatell.men heller sette det i sammenheng med andre ting.

Jeg syns at han er ego og mangler folkeskikk. Helt uvesentlig med om du sier i fra. Han er en kompis, og du er grei mot han. Må må ikke være nødt til å si i fra om slikt. Tror jeg hadde kuttet han ut, en stund. Sånne venner trenger du ikke. Barn må man oppdra men ikke voksne folk. Jeg hadde følt at han ikke var en god venn. Vær kald mot han en stund! Når han spør om hvorfor du trekker deg unna, svarer du han! Jeg har silt ut mine venner. Nå har jeg kun gode venner som jeg forguder(-:

Skrevet
Jeg syns at han er ego og mangler folkeskikk. Helt uvesentlig med om du sier i fra. Han er en kompis, og du er grei mot han. Må må ikke være nødt til å si i fra om slikt. Tror jeg hadde kuttet han ut, en stund. Sånne venner trenger du ikke. Barn må man oppdra men ikke voksne folk. Jeg hadde følt at han ikke var en god venn. Vær kald mot han en stund! Når han spør om hvorfor du trekker deg unna, svarer du han! Jeg har silt ut mine venner. Nå har jeg kun gode venner som jeg forguder(-:

Det der må være noe av det mest barnslige jeg har hørt. Det er greit at problemet ligger hos han og ikke TS, men å la være å prate med noen for å se om de tar kontakt, og hvis de deretter gjør det - "kjefte" ham full. Det er ingenting annet enn usaklig.

For ikke å snakke om energisugende, å måtte vente på kontakt. Nei, da sier man ifra først som sist hvor ståa er! Det går an å sile ut venner uten å være barnslig.

Skrevet

Jeg hadde nok ikke giddet å være venn med noen som oppførte seg slik. Jeg synes det er rart at han har venner når han er slik.

Skrevet

Det med leiligheten som ikke var skikkelig rengjort ville jeg nok latt ham få høre i nokså klar tekst hva jeg syntes om. Derimot så ville jeg ikke sagt noe om DVD'en. Det var du som inviterte og dermed du som burde levere den tilbake igjen. (Jeg ville i allfall helst levert den selv, for å være sikker på at den kom "på tida".) Men jeg er forsåvidt enig i at det ikke ville kostet kompisen din mange kalorier å ta den med siden du nå faktisk spurte.

Det med leiligheta var imidlertid særs dårlig gjort av ham synes jeg.

Skrevet
Det der må være noe av det mest barnslige jeg har hørt. Det er greit at problemet ligger hos han og ikke TS, men å la være å prate med noen for å se om de tar kontakt, og hvis de deretter gjør det - "kjefte" ham full. Det er ingenting annet enn usaklig.

For ikke å snakke om energisugende, å måtte vente på kontakt. Nei, da sier man ifra først som sist hvor ståa er! Det går an å sile ut venner uten å være barnslig.

Jeg sa ikke det! Hva er vitsen med slike venner?? De gir deg ingenting. Jeg sa hun skulle trekke seg unna. Hvis han lurte på hvorfor, kan hun si grunnen. Vente på kontakt og resten av tullet du skriver. Les før du svarer! Jeg syns hun skal sile.

Skrevet

Jeg ville ikke tatt det opp med han i det hele tatt. I begge disse tilfellene har kompisen din oppført seg såpass dårlig at jeg ville bare latt vennskapet "gli over".

Skrevet
Jeg sa ikke det! Hva er vitsen med slike venner?? De gir deg ingenting. Jeg sa hun skulle trekke seg unna. Hvis han lurte på hvorfor, kan hun si grunnen. Vente på kontakt og resten av tullet du skriver. Les før du svarer! Jeg syns hun skal sile.

Jeg er enig med deg at slike venner er det ingen vits i å ha. Men igjen, jeg mener det er barsnlig. Og det var akkurat det du sa - trekke seg unna EN STUND:

Vær kald mot han en stund! Når han spør om hvorfor du trekker deg unna, svarer du han!

En stund vil tilsi å vente. Om det ikke var det du mente, så er jo det greit. Men jeg synes uansett at det å være kald mot noen (uten å si ifra hvorfor) om så det er for en stund eller ei, er intet mindre enn barnslig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...