Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2010 #1 Skrevet 12. februar 2010 Jenter kan være psykisk slemme med andre jenter. Gjelder dette også mtp. utdannelse? Ser utdannende jenter ned på ikke-utdannede jenter? Som utdannet gutt ser jeg overhode ikke ned på fagfolk. De ser kanskje opp til meg, men jeg ser ikke ned på dem.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2010 #2 Skrevet 12. februar 2010 Jenter kan være psykisk slemme med andre jenter. Gjelder dette også mtp. utdannelse? Ser utdannende jenter ned på ikke-utdannede jenter? Som utdannet gutt ser jeg overhode ikke ned på fagfolk. De ser kanskje opp til meg, men jeg ser ikke ned på dem. fagfolk? jeg er ikke utdannet og har jobbet mye i butikk. jeg vil egentlig si at bådde men og kvinner ofte ser ned på det. Noen ganger er det aå alitsomt at jeg ikke orker middagsselkaper og lignenede
Gjest Gjest_Tia_* Skrevet 12. februar 2010 #3 Skrevet 12. februar 2010 De fleste kvinner her inne på KG er jo svært høyt utdannet, i følge dem selv. Jeg holder på med utdanninga mi nå og den er ikke lav, dog ikke så høy utdanning at det tar hele min fritid og jeg vil kunne si at jeg er en høyt utdannet kvinne som kan rakke ned på andre. Helt siden jeg var liten har jeg drevet med en hobby som jeg fortsatt driver med flere ganger i uken (dans), og jobben er bare en jobb som jeg kommer til å trives med og være trygg i.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2010 #4 Skrevet 12. februar 2010 Jeg vet ikke om det er så store forskjellen mellom menn og kvinner på det området. Når du sier "fagfolk", mener du da personer med f.eks et fagbrev eller bakgrunn fra "yrkesskole"? I så fall er jo også disse utdannede, bare ikke med universitets- eller høyskolebakgrunn. Disse har jeg super-respekt for. Elektrikere, rørleggere, bilmekanikere, frisører, omsorgsarbeidere, bakere osv utfører arbeid for andre kan framstå som ren magi! Jeg kjenner både menn og kvinner som ser ned på disse, og jeg kjenner både menn og kvinner som ikke gjør det. Jeg ser ikke ned på de som ikke har noen som helst fagutdanning, heller. Hvorfor skal jeg bitche med f.eks butikkansatte og renholdere? De gjør arbeid som er viktig for meg. På fritiden har jeg interesser som gjør at jeg omgås både utdannede og u-utdannede. Da er det interesseområdene som knytter oss sammen, ikke hvilken skole vi har gått.
Sølvdugg Skrevet 12. februar 2010 #5 Skrevet 12. februar 2010 Ser på ingen måte ned på folk som ikke har tatt høy utdannelse på samme måte som meg. Mine foreldre har ikke mer enn ungdomsskolen + div kveldsskole, flere av vennene mine har ikke fullført vgs, og jeg jobber deltid i en dagligvare. At jeg snart er ferdig med master har ingen påvirkning på hvordan jeg ser på andre mennesker.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2010 #6 Skrevet 12. februar 2010 Jeg er i gang med å ta høyere utdannelse nå, og ser ikke ned på de med lavere utdannelse. Det jeg ser litt ned på, er de som ikke finner seg en retning, fordi de i en alder av mange og 20 ikke aner hva de vil, og som bare klager over situasjonen. Har en del slike blant barndomsvennene mine. Og jeg kan ikke skjønne at de ikke bare prøver å finne ut av hva de vil, eller i det minste gjør en endring siden butikkjobbene dems er så fæle, og de tjener så dårlig. Har et par venninner som er kjempefornøyd med butikkjobbing, og kan se for seg å jobbe i butikk resten av livet fordi de trives, da synes jeg bare det er flott! Vi trenger folk i alle slags yrker i dette landet!
Gjest Gjest_Mina_* Skrevet 12. februar 2010 #7 Skrevet 12. februar 2010 Jeg må innrømme at jeg ser litt ned på mennesker som ikke har fullført videregående. Men om den personen jobber hardt (f.eks i butikk), tar ansvar og fungerer kjempebra så har jeg enorm respekt for dem. Har en som jobber på kiosken til faren sin nede ved der jeg bor, han jobber hele dagen og vasker på et apotek om natta. Slike mennesker får jeg ofte større respekt for enn de som flisespikker på mastergraden sin. Kjenner mange som tar utdanning, og ikke gidder å skaffe seg arbeidserfaring ved siden av fordi "jobb får jeg jo uansett når jeg har bachelor/master". Da ser jeg heller på kioskmannen i beundring fremfor klysa på lesesalen altså.
Elle Melle Skrevet 12. februar 2010 #8 Skrevet 12. februar 2010 Jeg føler at kjønn ikke har noen betydning for hvordan jeg tenker på det området, jeg tenker likt om både kvinner og menn der. Men jeg må innrømme at jeg har størst beundring for de som driver med noe de virkelig brenner for og som er dyktige på sitt felt. Og så har jeg minst forståelse for de som ikke vil noe som helst, ikke har fullført noen som helst utdannelse og heller ikke har planer om å gjøre det. Man kan selvsagt ha en interessant og bra jobb man trives i uten utdannelse, og da er man jo faktisk ganske priviligert og dyktig som har fått det til. Jeg har mer beundring for slike folk enn for slike som kjeder seg i et høystatusyrke de satset på fordi alle andre i familien er det samme.
Gjest Gjest_missy_* Skrevet 12. februar 2010 #9 Skrevet 12. februar 2010 Jenter kan være psykisk slemme med andre jenter. Gjelder dette også mtp. utdannelse? Ser utdannende jenter ned på ikke-utdannede jenter? Som utdannet gutt ser jeg overhode ikke ned på fagfolk. De ser kanskje opp til meg, men jeg ser ikke ned på dem. Hvilken elendig skole er det du har gått da, som tror at slike ting er kjønnsbestemte? Det er da like stor variasjon blant jenter som blant gutter om man ser ned på ikke-utdannede. Uansett, jeg kan nok se litt ned på folk av diverse grunner, men mangel på utdannelse er ikke en av dem. Det handler mer om hvordan personen er enn hva den har gjort for å bli sånn. Når det er sagt så er det av og til en korrelasjon mellom utdanning og hvordan en person er, men langt ifra alltid. Jeg er heller ikke en av disse som må spør ved første møte "hva studerer du/hva jobber du med", synes sjelden det definerer en person.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2010 #10 Skrevet 12. februar 2010 Jenter kan være psykisk slemme med andre jenter. Gjelder dette også mtp. utdannelse? Ser utdannende jenter ned på ikke-utdannede jenter? Noen gjør det, både menn og kvinner. Men om det er bevisst eller ubevisst skal jeg ikke si. Jeg er ufør, og jeg opplever at enkelte mennesker, som ikke kjenner meg personlig, undervurderer meg på grunn av det. De tenker rett og slett ikke over at jeg hadde en utdannelse og jobb før jeg ble syk. Det er faktisk veldig morsomt så se reaksjonene når de får vite hvilken utdannelse jeg har.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2010 #11 Skrevet 12. februar 2010 Ja jeg opplever å bli sett ned på som husmor. Av kvinner.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2010 #12 Skrevet 12. februar 2010 Jenter kan være psykisk slemme med andre jenter. Gjelder dette også mtp. utdannelse? Ser utdannende jenter ned på ikke-utdannede jenter? Som utdannet gutt ser jeg overhode ikke ned på fagfolk. De ser kanskje opp til meg, men jeg ser ikke ned på dem. Tror vel ikke at det er kjønnsbetinget akkurat. På min arbeidsplass er det absolutt noen damer, de er godt over 40, som mener at de er hevet over andre fordi de har en høyere utdanning. Den ene som er slik har nøyaktig samme utdanning som meg, men hun mener i tillegg at hun kan og vet det meste. Jeg kunne aldri blitt en sånn. Jeg lever sammen med en som ikke har klart å gjøre ferdig videregående skole en gang, men makan til flink fyr finnes ikke. Han kan absolutt alt som er nødvenig for å klare seg her i verden. Han er snekker, rørlegger, elektriker, bilmekaniker, sveiser, flislegger og mye mye mer. I tillegg er han nøyaktig og alt skal være ordentlig gjort. Har han ikke verktøy å bruke til det han skal gjøre, lager han jammen verktøyet selv også. Så utdanning har ikke alltid noe med den kunnskapen man har behov for å gjøre, enten det er praktisk eller sosial kunnskap.
Gjest yojo Skrevet 12. februar 2010 #13 Skrevet 12. februar 2010 Hva legges i begrepet høy utdannelse? Hvilken grad må man ha for å være høyt utdannet?
Gjest Gjest_nysgjerrig_* Skrevet 12. februar 2010 #14 Skrevet 12. februar 2010 Noen gjør det, både menn og kvinner. Men om det er bevisst eller ubevisst skal jeg ikke si. Jeg er ufør, og jeg opplever at enkelte mennesker, som ikke kjenner meg personlig, undervurderer meg på grunn av det. De tenker rett og slett ikke over at jeg hadde en utdannelse og jobb før jeg ble syk. Det er faktisk veldig morsomt så se reaksjonene når de får vite hvilken utdannelse jeg har. Hvilken utdannelse har du da?
Ciyanna Skrevet 12. februar 2010 #15 Skrevet 12. februar 2010 Nei, jeg vurderer ikke mennesker på bakgrunn av utdanning, inntekt eller andre "overfladiske" forhold. Det er klart at mennesker som har visjoner, og drømmer om å utrette noe "ekstra" her i livet ofte kan virke mer spennende enn de som ikke har noe de brenner spesielt for. Men, man kan brenne for så mangt. En butikksjef kan legge all sin energi i å forberede butikken og ta vare på sine ansatte, en renholdsarbeider på sykehjem kan mene det er givende å gjøre forholdene fine for de eldre, mens en jurist kan leve for å fremme rettferdighet. Jeg ser altså ikke ned på mennesker på bakgrunn av manglende utdanning. Men jeg må innrømme at en barnehageassistent som er veldig glad i unger, og bidrar til å gi fremtidas generasjon en god start på livet i mine øyne har høyere anseelse enn en advokat som valgte å spesialisere seg innen skatterett for å tjene mest mulig. Enkelt sagt: Jeg beundrer mennesker som vet hva de vil her i livet, og som har turt å følge sine egne drømmer, uavhengig av inntekt, andres forventninger og prestisje.
Lilith Skrevet 12. februar 2010 #16 Skrevet 12. februar 2010 Enkelt sagt: Jeg beundrer mennesker som vet hva de vil her i livet, og som har turt å følge sine egne drømmer, uavhengig av inntekt, andres forventninger og prestisje. Enig!
addict Skrevet 12. februar 2010 #17 Skrevet 12. februar 2010 Tror at en master går som høy utdannelse? Jeg har ikke fullført vgs, og jeg føler jeg blir sett stort ned på av de fleste. Grunnen til det vet jo de færreste, jeg har sykemelding og legepapirer på de 2 årene jeg prøvde. Nå er jeg klar for skole igjen, men har klart å bli smelt på tjukka, og må jammen utsette et år til MEN når gutten begynner i barnehagen, gjett hvem som sitter som 21-åring blandt 16-åringene på 1 vgs da? ja, jeg blir ung mor, men det skal IKKE hindre meg i å få en utdanning, ihvertfall
Gjest CookieMonster Skrevet 12. februar 2010 #18 Skrevet 12. februar 2010 Jeg ser ikke ned på noen, men jeg synes litt synt på de som har vært/er hjemmeværende. Vet at det ikke er spesielt vanlig nå lenger blant kvinner, men det er jo noen. Nå mener jeg ikke de som er hjemme med små barn, men de som faktisk er hjemmeværende hele/nesten hele livet. Tror de går glipp av mye.. Jeg er uansett en av de som mener at utdanning er noe av det viktigste man foretar seg i livet. I fremtidens samfunn vil man stille svært dårlig uten utdannelse. Å fullføre vgs synes jeg bør være et minimum, og det burde gjøres obligatorisk i dagens samfunn. Det burde også være mulig å velge mer fag selv etter interesse. Tror det hadde økt lysten til å fortsette hos flere.
Ciyanna Skrevet 12. februar 2010 #19 Skrevet 12. februar 2010 Tror at en master går som høy utdannelse? Jeg har ikke fullført vgs, og jeg føler jeg blir sett stort ned på av de fleste. Grunnen til det vet jo de færreste, jeg har sykemelding og legepapirer på de 2 årene jeg prøvde. Nå er jeg klar for skole igjen, men har klart å bli smelt på tjukka, og må jammen utsette et år til MEN når gutten begynner i barnehagen, gjett hvem som sitter som 21-åring blandt 16-åringene på 1 vgs da? ja, jeg blir ung mor, men det skal IKKE hindre meg i å få en utdanning, ihvertfall Jeg synes det sier mer om de som ser ned på deg, enn deg, for å si det sånn. Du sier selv at det er grunner til at du ikke har fullført videregående. Synes forresten du skal være stolt av innstillingen din. Å begynne på videregående sammen med 16-åringer når man er 21, er tøft gjort.
Gjest CookieMonster Skrevet 12. februar 2010 #20 Skrevet 12. februar 2010 Jeg synes det sier mer om de som ser ned på deg, enn deg, for å si det sånn. Du sier selv at det er grunner til at du ikke har fullført videregående. Synes forresten du skal være stolt av innstillingen din. Å begynne på videregående sammen med 16-åringer når man er 21, er tøft gjort. Det er jeg helt enig i. Synes det er kjempeflott at noen faktisk gjør det, kreves mot.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå