Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

...sånn i forhold til rettigheter. Jeg mener å ha hørt at man har dårligere rettigheter hvis man er i et engasjement? Stemmer det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Men det er strenge regler for når man kan ansette midlertidig, uansett om det er engasjement eller vikariat.

Skrevet

Jeg mener det er noe forskjell i forhold til oppsigelse. Ingen som vet?

Skrevet
Jeg mener det er noe forskjell i forhold til oppsigelse. Ingen som vet?

Du har jo allerede fått svar over. Rettighetene (eller stillingsvernet, som du tydeligvis spør spesifikt om), er de samme.

Skrevet
Du har jo allerede fått svar over. Rettighetene (eller stillingsvernet, som du tydeligvis spør spesifikt om), er de samme.

Nei, det vet jeg ikke er sant. Det er forskjel, det vet jeg. Men vet ikke helt hva forskjellen består i.

At noen har svaret meg betyr ikke at det svaret er rett. Jeg "svelger" jo ikke alt rått her inne. :-)

Skrevet

Aner ikke, men har vært i engasjement selv. På min arbeidsplass er det alltid engasjementer. Lurer på det selv :)

Gjest Gjest_Marte_*
Skrevet
Nei, det vet jeg ikke er sant. Det er forskjel, det vet jeg. Men vet ikke helt hva forskjellen består i.

At noen har svaret meg betyr ikke at det svaret er rett. Jeg "svelger" jo ikke alt rått her inne. :-)

Altså: Du har en eller annen gang hørt rykter om at det skal være en forskjell, og derfor er det sant? Hva skulle i så fall dette være?

Jeg har tidligere jobbet med arbeidsrett, og stillingsvernet er akkurat det samme om du er i engasjement eller vikariat. Det er noe annerledes om du er i praksisarbeid, tiltak eller idrettsutøver (aml. § 14-9 første ledd c, d og e) eller på åremål (§ 14-10). Men engasjement (aml. § 14-9 første ledd a) og vikariat (§ 14-9 første ledd b) har samme beskyttelse.

Det er faktisk ett eneste tilfelle der det er forskjell på vernet, og der er engasjementsstillinger bedre vernet. Det gjelder fortrinnsrett til ny ansettelse etter § 14-2. Dette er dog helt spesielle regler, som gjelder der man først har sat opp folk fordi det var for lite arbeid (altså sagt opp mens engasjementet løper). Du har da i engasjement i visse tilfeller fortrinnsrett til nyansettelse etter bestemmelsene i § 14-2, men dersom du er i vikariat har du ikke disse rettighetene.

Skrevet
Altså: Du har en eller annen gang hørt rykter om at det skal være en forskjell, og derfor er det sant? Hva skulle i så fall dette være?

Jeg har tidligere jobbet med arbeidsrett, og stillingsvernet er akkurat det samme om du er i engasjement eller vikariat. Det er noe annerledes om du er i praksisarbeid, tiltak eller idrettsutøver (aml. § 14-9 første ledd c, d og e) eller på åremål (§ 14-10). Men engasjement (aml. § 14-9 første ledd a) og vikariat (§ 14-9 første ledd b) har samme beskyttelse.

Det er faktisk ett eneste tilfelle der det er forskjell på vernet, og der er engasjementsstillinger bedre vernet. Det gjelder fortrinnsrett til ny ansettelse etter § 14-2. Dette er dog helt spesielle regler, som gjelder der man først har sat opp folk fordi det var for lite arbeid (altså sagt opp mens engasjementet løper). Du har da i engasjement i visse tilfeller fortrinnsrett til nyansettelse etter bestemmelsene i § 14-2, men dersom du er i vikariat har du ikke disse rettighetene.

Hei

Neida, ikke hørt rykter. Jobbet både i engasjement og vikariat og husker at det var store forskjeller. Husker også at de sa opp engasjementet p.g.a kutt i kommunale utgifter. Dette er lenge siden, så jeg husker ikke alle detaljer (derfor jeg spør her) men husker at jeg snakket med en jurist da i min fagforening som mente at mine rettigheter sto svake fordi jeg var i et engasjement. Om dette ikke gjelder i dag, kan det tenkes at noe er gjort med lovverket.

Takk for positivt og utfyllende svar. :)

Skrevet

I det offentlige opereres det jo med stillingshjemler. Når du er i et vikariat, er du erstatter for en annen person som er i en fast stilling, og fyller en stillingshjemmel. Du er m.a.o. istedenfor en annen person.

Som det ble nevnt tidligere er det ganske strengt når en kan bruke engasjementer. Engasjementer skal være tidsbegrenset (type prosjektstilling) og ikke dekke daglige driftsoppgaver. Da er du ikke ansatt istedenfor noen, men "ved siden av" de andre.

Hvis kommuneøkonomien tilsier at prosjektet må avsluttes, har ikke den som er i et engasjement lenger noen stilling å stå i. Kan det være dette du tenker på? Avslutning/nedleggelse av prosjekter er jo ofte noe av det første kommunene gjør når det skorter på penger. Nedskjæringer av faste stillingshjemler er en mye tyngre prosess.

Arbeidsmiljøloven har formkrav til oppsigelser. Disse må følges dersom en vikar må fratre stillingen før vikariatet er gått ut.

Ellers holder det med en meddelelse om at at det midlertidige ansettelsesforholdet skal opphøre fra en viss dato. Dette gjelder både vikarer og engasjementer. (Har en jobbet i engasjementet i over ett år, skal dette være skriftlig.)

Gjest Gjest_Guro_*
Skrevet

Du har ikke svakere rettigheter så lenge du er i et løpende engasjement, men som nevnt over er det kanskje engasjementene, som per definisjon er ting som virksomheten ikke driver med til daglig (prosjektstillinger) naturlig nok er det første som kuttes ved økonomiske problemer. Men stillingsvernet, og oppsigelsesregler, er de samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...