Gjest Ånden som går Skrevet 12. februar 2010 #1 Skrevet 12. februar 2010 Jeg ønsker å gå ned noen kilo og har lagt om til mat med lite karbohydrat og lav gi og økt inntak av protein. Jeg har siden jul gått ned 4 kilo. Problemet mitt er at jeg føler kostholdsomleggingen har ført til at jeg har så dårlig ånde. Mannen min er dessverre enig. Det kjennes ut som om jeg fort får ekstra belegg på tenner og tunge. Noen som kjenner problemet? Tips til hva jeg skal gjøre?
PecanPie Skrevet 12. februar 2010 #2 Skrevet 12. februar 2010 Det er helt vanlig, og som regel går det over etter et par uker.
Wiggins Skrevet 12. februar 2010 #3 Skrevet 12. februar 2010 Jeg ønsker å gå ned noen kilo og har lagt om til mat med lite karbohydrat og lav gi og økt inntak av protein. Jeg har siden jul gått ned 4 kilo. Problemet mitt er at jeg føler kostholdsomleggingen har ført til at jeg har så dårlig ånde. Mannen min er dessverre enig. Det kjennes ut som om jeg fort får ekstra belegg på tenner og tunge. Noen som kjenner problemet? Tips til hva jeg skal gjøre? Jeg kan ikke skjønne at det skal gå over i løpet av noen uker. Hvis du er i ketose så skilles ketoner ut i spytt og urin. Ketonene brytes sakte ned til aceton, det er det som gir deg stålånden. Jeg kan ikke helt se hvordan dette skal gå over etter et par uker, og etter det du skriver så virker det som du har hatt dårlig ånde i mer enn to uker. Det vil du også fortsette å ha så lenge du holder på med lavkarbo-opplegget ditt.
PecanPie Skrevet 12. februar 2010 #4 Skrevet 12. februar 2010 Jeg kan ikke skjønne at det skal gå over i løpet av noen uker. Hvis du er i ketose så skilles ketoner ut i spytt og urin. Ketonene brytes sakte ned til aceton, det er det som gir deg stålånden. Jeg kan ikke helt se hvordan dette skal gå over etter et par uker, og etter det du skriver så virker det som du har hatt dårlig ånde i mer enn to uker. Det vil du også fortsette å ha så lenge du holder på med lavkarbo-opplegget ditt. Mange opplever at denne dårlige ånten blir borte eller i det minste mindre merkbar etter hvert. Ting man kan gjøre for å forebygge dårlig ånde er å spise pastiller (sjekk innholdsfortegnelsen!), SB12 e.l. Noen opplever at å tygge persille hjelper. I verste fall kan dette holde på så lenge man spiser så lite karbohydrater at man er i ketose.
Gjest Ånden som går Skrevet 12. februar 2010 #5 Skrevet 12. februar 2010 Jeg trodde at når man var i ketose fikk man mer smak/ånde som "neglelakkfjerner" (husker ikke hva stoffet heter.). Det har jeg hatt en gang, og det er ikke slik. Jeg spiser jo endel karbohydrater, feks havregrøt og/eller fedonbrød, av og til grove knekkebrød eller grovbrød. Hender også jeg tar en vaffel eller kakestykke i helgen. Jeg har holdt på siden nyttår, så det er jo langt over 14 dager. Kan sikkert bruke SB12-pastiller men de er jo temmelig dyre synes jeg. Dessuten blir det liksom å dytte vekk problemet. Syns det er virkelig plagsomt. Dumt om kostholdsomleggingen skal gjøre at jeg ikke tør komme for nær andre.
Wiggins Skrevet 12. februar 2010 #6 Skrevet 12. februar 2010 Jeg trodde at når man var i ketose fikk man mer smak/ånde som "neglelakkfjerner" (husker ikke hva stoffet heter.). Det har jeg hatt en gang, og det er ikke slik. Neglelakkfjerner er aceton, som jeg skrev. Ketonene omdannes til aceton, så da lukter du nok aceton hvis du er i ketose. Hvis du får i deg en del karbohydrater så er det vel en annen kjemisk reaksjon som slår til. Får du i deg nok sink? Sink er viktig for å holde baktereiekulturen i munnhulen i sjakk. Ofte skyldes dårlig ånde gassen som bakteriene gir fra seg. Du kan jo prøve sinktilskudd og se om det hjelper, suppler også med tannpasta med sink. For lenge siden leste jeg om en spørreundersøkelse om hvilket negativt trekk ved menn kvinner i minst grad kunne godta. Jeg tror det var 80% som syntes at dårlig ånde var det verste, og at de heller ville ha en overvektig mann enn en med dårlig ånde.
Gjest ånden som går Skrevet 12. februar 2010 #7 Skrevet 12. februar 2010 Neglelakkfjerner er aceton, som jeg skrev. Ketonene omdannes til aceton, så da lukter du nok aceton hvis du er i ketose. Hvis du får i deg en del karbohydrater så er det vel en annen kjemisk reaksjon som slår til. Får du i deg nok sink? Sink er viktig for å holde baktereiekulturen i munnhulen i sjakk. Ofte skyldes dårlig ånde gassen som bakteriene gir fra seg. Du kan jo prøve sinktilskudd og se om det hjelper, suppler også med tannpasta med sink. For lenge siden leste jeg om en spørreundersøkelse om hvilket negativt trekk ved menn kvinner i minst grad kunne godta. Jeg tror det var 80% som syntes at dårlig ånde var det verste, og at de heller ville ha en overvektig mann enn en med dårlig ånde. Aceton var det ja. Føler ikke at det lukter aceton. Kjennes mer ut som konstant plakk på tennene. Er sink i tannkremen jeg bruker + at jeg tar multivitamintabeletter fra Solar. Usikker om det er sink i den. Hvordan man får i seg sink gjennom maten er jeg også usikker på. Skal undersøke det nærmere eller spørre på apoteket. Nei, det er ikke trivelig med dårlig ånde. Vet jammen ikke hva som er verst i valget mellom dårlig ånde og overvekt. Takk for svar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå