Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg bor sammen med ei venninne i et hus som er veldig lytt. Hun og jeg har rom vegg i vegg i andre etasje. For å komme inn på mitt rom må jeg gå gjennom hennes. Om noen uker får hun besøk av kjæresten sin, noen dager før jeg får besøk av min. Da er det over to måneder siden vi her sett kjærestene våre.

Tingen er at jeg ikke klarer å høre at andre har sex. Jeg blir rett og slett uvel av det. Selvfølgelig syns jeg det er flott at to mennesker som er glad i hverandre viser sin kjærelighet for hverandre på den måten, og det er ikke noe personlig ved det, men jeg klarer altså ikke å stå utenfor å høre (eller se, for den saks skyld) at andre har sex.

Jeg forstår veldig godt at når man møtes igjen har man lyst til å "ta igjen" det som har "gått tapt" de siste 8-10 ukene. Det kjenner jeg jo godt selv også.

Jeg kommer ikke til å be dem finne seg et rom på hotell, den avgjørelsen får de heller komme fram til og ta selv dersom de mener det er det beste for dem. Og jeg kommer til å sove med ørepropper. Jeg har bad og do på rommet, så jeg skal ikke trenge å måtte fly gjennom rommet hennes om kvelden og natten. Unntaket er om morgenen, når jeg må ned for å dusje. Og jeg kommer til å følge de samme "reglene" selv når jeg får besøk.

Er det da urimelig av meg, dersom de skal ha sex, å be dem holde seg til når jeg ikke er hjemme, mot at jeg holder meg utenfor huset hele dagen?

Endret av Paren
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_hogwash_*
Skrevet
Er det da urimelig av meg, dersom de skal ha sex, å be dem holde seg til når jeg ikke er hjemme, mot at jeg holder meg utenfor huset hele dagen?

Med mindre du vet de er spesiellt høylytte synes jeg det er urimelig.

Skrevet
Med mindre du vet de er spesiellt høylytte synes jeg det er urimelig.

Om de er spesielt høylytte har jeg ikke peiling på, men i dette huset trenger man ikke være høylytt for å bli hørt. Man kan høre at det tygges i naborommet.

Gjest hogwash
Skrevet
Om de er spesielt høylytte har jeg ikke peiling på, men i dette huset trenger man ikke være høylytt for å bli hørt. Man kan høre at det tygges i naborommet.

Akkurat, og da blir ikke problemet støy, men at _du_ ikke tåler en spesiell type lyder.

Skrevet

Hehe...

Jeg hadde skrudd på mp3 spillern og kost meg med ei bok =)

Skjønner at det er irriterende med lyttehus, har bodd i et slikt selv og kunne høre både luftavgang og at folk vrei seg i senga. Ha ørepropper/musikk, evt kan du kanskje sove over hos en venninne de to første nettene elns ? For det er dusjen som er problemet helst om jeg forstår det riktig eller ?

Skrevet
Hehe...

Jeg hadde skrudd på mp3 spillern og kost meg med ei bok =)

Skjønner at det er irriterende med lyttehus, har bodd i et slikt selv og kunne høre både luftavgang og at folk vrei seg i senga. Ha ørepropper/musikk, evt kan du kanskje sove over hos en venninne de to første nettene elns ? For det er dusjen som er problemet helst om jeg forstår det riktig eller ?

Jeg tror nok ikke at å sove om nettene skal være noe problem. Selv pleier jeg å være mer opptatt med å sove enn å ha sex om natta (dessuten kommer kjæresten til å ha jetlag :fnise: ). Kjenner ingen jeg kan sove hos, alternativet blir å ta inn på hotell, men det er lite fristende å betale 1/3-1/2 gang så mye leie for å sove på hotell noen netter.

Problemet ligger vel i at jeg ikke ønsker å gå rett inn på dem eller måtte gå med ørepropper hele dagen.

Gah, jeg kjenner at dette er et skikkelig pinlig og unødvendig personlig problem, men jeg kjenner samtidig at jeg blir uvel bare av tanken. :frown:

Skrevet

Mulig om dere kan bytte rom i et par netter da?

Skrevet

Du kan jo hinte på.. Altså, nevne at det er veldig lytt der, og at du hvertfall vil være borte mellom den og den tiden, sånn i tilfelle de ønsket å gjøre visse aktiviter.. Evt., at du ringer før du tra bussen hjem eller noe i den duren.. Og håpe de tar det som et hint på at du helst vil at de skal ha sex mens du er ute.. Hvertfall for det meste.

Skrevet

Jeg synes du er urimelig. Dette er en av de tingene som man må regne med når man bor sammen med andre, og du slipper allerede unna mye, iom at kjæresten hennes bor langt unna. Hvis du synes dette er så vanskelig er det du som er sær, og da burde du finne deg en egen leilighet.

Skrevet

Dette er ikke et problem som gjentar seg i noen stor grad, da det er vi som bor langt unna kjærestene våre for en periode.

Jeg får angst-lignende reaksjoner dersom jeg skulle høre folk ha sex på samme måte som at noen mennesker er livredde edderkopper. Ja, det er irrasjonelt og ja, det høres helt sprøtt ut. Og det er fryktelig, fryktelig pinlig! Men sånn er det bare!

Telefonløsningen hørtes smart ut. Et alternativ kunne kanskje vært og sendt en melding på forhånd og sagt at jeg er hjemme om 15-20 minutter?

Skrevet

Sex er to(?) personer privatliv, og du skal ikke behøve å bli ufrivillig innvolvert i privatlivet til din room mate. Jeg mener dette burde være basert på gjensidig respekt. Du må respektere at de har seg når du er ute av leiligheten, og de burde i aller høyeste grad respektere at sex er uaktuelt så lenge du ufrivillig vil ta del i det.

Mine vennepar har aldri vært så respektløse at de har hatt seg i situasjoner hvor jeg eller andre kunne høre/se det. Har de imidlertid gjort det, har det vært så diskre at det ikke har vært noe problem.

Følger man ressonementet til enkelte her vil det være morsomt å høre hvor grensen skal gå. Hva om de to jentene hadde delt soverom? Hadde det vært greit om den ene kjærsten kom opp i sengen, mens den andre jente fikk beskjed om å rulle over og lukke øyne og ører?

Skrevet

Jeg syns det var et utmerket råd du fikk lenger oppe her, å foreslå at dere bytter rom den tida kjæresten hennes er der. Da kan du jo bare ta deg en tur ut om det blir for mye lyd for deg.

For det å be andre ha sex kun i gitte tidsrom som passer for deg, det er unektelig litt sært og jeg ville ikke foreslått det for å si det sånn...

Skrevet
Dette er ikke et problem som gjentar seg i noen stor grad, da det er vi som bor langt unna kjærestene våre for en periode.

Jeg får angst-lignende reaksjoner dersom jeg skulle høre folk ha sex på samme måte som at noen mennesker er livredde edderkopper. Ja, det er irrasjonelt og ja, det høres helt sprøtt ut. Og det er fryktelig, fryktelig pinlig! Men sånn er det bare!

Telefonløsningen hørtes smart ut. Et alternativ kunne kanskje vært og sendt en melding på forhånd og sagt at jeg er hjemme om 15-20 minutter?

Da høres det ut som om du har et større problem enn at samboeren har sex med kjæresten sin. Oppsøk hjelp?

Skrevet

Jeg er enig i at sex er fryktelig vanskelig å planlegge, men det er jo ikke snakk om noen timeplan type "mellom 10 og 12, 13 og 14, 15 og 17" osv. Jeg tenker mer på at man slenger ut "hjemme kl 20!" og at man ikke er hjemom mellom når man går på morgenen og kl 20 på kvelden. Da har man mange timer å ha seg på uten å forstyrre eller bli forstyrret.

Jeg ønsker ikke å nekte dem noe som helst. Om de vil ha sex mens jeg er i huset må de gjerne det, jeg lurer på om jeg kan be dem ta hensyn fordi jeg reagerer som jeg gjør. Om de velger å ikke ta hensyn kommer jeg ikke til å snakke til dem, men det kommer til å være ubehagelig for meg. Om natten kommer jeg til å sove med ørepropper, det gjør jeg ofte i alle fall.

Skrevet
Sex er to(?) personer privatliv, og du skal ikke behøve å bli ufrivillig innvolvert i privatlivet til din room mate. Jeg mener dette burde være basert på gjensidig respekt. Du må respektere at de har seg når du er ute av leiligheten, og de burde i aller høyeste grad respektere at sex er uaktuelt så lenge du ufrivillig vil ta del i det.

....

Følger man ressonementet til enkelte her vil det være morsomt å høre hvor grensen skal gå. Hva om de to jentene hadde delt soverom? Hadde det vært greit om den ene kjærsten kom opp i sengen, mens den andre jente fikk beskjed om å rulle over og lukke øyne og ører?

Jeg syns det er morsommere å høre hvor grensen går for når noen kan nekte andre voksne mennesker å ha sex. Hva med studenthybler der fire deler kjøkken og bad og det eneste man har eget er soverommet - skal man da leie seg inn på hotell hver gang man skal ha sex? Det kan jo bli morsomt, spesielt for de med relativt faste (seksuelle) forhold.

Ser også for meg morsomme husregler. "Sex kun tillatt i tidsrommet XX-XX. Be til Gud og amen" :ler:

Skrevet
Da høres det ut som om du har et større problem enn at samboeren har sex med kjæresten sin. Oppsøk hjelp?

I utgangspunktet er ikke dette noe jeg plages med til daglig. Jeg oppsøker jo ikke par som har seg.

Det er jo meget mulig at jeg hauser dette opp fordi jeg vet det nærmer seg.

Skrevet
Jeg er enig i at sex er fryktelig vanskelig å planlegge, men det er jo ikke snakk om noen timeplan type "mellom 10 og 12, 13 og 14, 15 og 17" osv. Jeg tenker mer på at man slenger ut "hjemme kl 20!" og at man ikke er hjemom mellom når man går på morgenen og kl 20 på kvelden. Da har man mange timer å ha seg på uten å forstyrre eller bli forstyrret.

Jeg ønsker ikke å nekte dem noe som helst. Om de vil ha sex mens jeg er i huset må de gjerne det, jeg lurer på om jeg kan be dem ta hensyn fordi jeg reagerer som jeg gjør. Om de velger å ikke ta hensyn kommer jeg ikke til å snakke til dem, men det kommer til å være ubehagelig for meg. Om natten kommer jeg til å sove med ørepropper, det gjør jeg ofte i alle fall.

Jeg mener ikke det. Selv med min beste vilje greier jeg ikke å se at din sex-fobi er deres problem. Det er et utrolig privat tema, og jeg ville innrettet meg på andre måter var jeg deg.

Selvfølgelig er det lurt å gjøre som du foreslår, å være mye ute og annonsere tydelig når du vil være hjemme. Da innretter de seg kanskje automatisk etter det. Men å direkte be dem om det? Nei, det ville jeg ikke gjort.

Gjest Gjest_Snupi_*
Skrevet

Mine vennepar har aldri vært så respektløse at de har hatt seg i situasjoner hvor jeg eller andre kunne høre/se det. Har de imidlertid gjort det, har det vært så diskre at det ikke har vært noe problem.

Enig med gjest her altså.

Skrevet
Jeg syns det er morsommere å høre hvor grensen går for når noen kan nekte andre voksne mennesker å ha sex. Hva med studenthybler der fire deler kjøkken og bad og det eneste man har eget er soverommet - skal man da leie seg inn på hotell hver gang man skal ha sex? Det kan jo bli morsomt, spesielt for de med relativt faste (seksuelle) forhold.

Ser også for meg morsomme husregler. "Sex kun tillatt i tidsrommet XX-XX. Be til Gud og amen" :ler:

Det handler ikke om å nekte voksne mennesker å ha sex, men å kreve retten til å motsi seg ufrivillig deltagelse i andre mennesker privatliv. Akkurat som at du av respekt helst venter med å gjøre nr 2 til du er alene, hvis sjansen for at de rundt deg vil måtte lide av lydene er stor.

Jeg noterer meg at du drar inn religion i dette, hvilket jeg tolker dit hen at du kanskje mest er lysten på å kverulere. Å dra inn eksemplet med en studenthybel er ikke nødvendigvis representativt, da vi her snakker om en leilighet hvor det er så lytt at en kan høre hverandre puste gjennom veggene. Jeg tør å påstå at det ikke nødvendigvis er tilfellet i en normal studenthybel.

”Det en ikke vet, har en ikke vondt av” – er et fint ordtak. Hvis det er mulig å ha et normalt samleie uten at de i naborommene vil merke det, er det slik jeg vurderer det helt greit. At romkameraten må ligge å høre på stønne- og surklelyder som kveldunderholdning er ikke greit. Er det ikke mulig å unngå dette mens de alle er under samme tak, er det IKKE greit å ha sex.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...