Gjest Gjest_Synne_* Skrevet 11. februar 2010 #1 Skrevet 11. februar 2010 Jeg lurer egentlig bare på om det er stor forskjell på for du kjøper hos vetrinæren enn for du kjøper i dagligbutikker ? Isåfall, hva er forskjellen?
Essi89 Skrevet 11. februar 2010 #2 Skrevet 11. februar 2010 (endret) Jeg lurer egentlig bare på om det er stor forskjell på for du kjøper hos vetrinæren enn for du kjøper i dagligbutikker ? Isåfall, hva er forskjellen? Jeg lurer på det samme... Har vel med kvaliteten å gjøre, hørte at veterinærfor varer lengre. Og, er dagligvarebutikk-for direkte "dårlig" for dyret? Jeg fikk nemmelig en sekk kattefor fra dagligvarebutikk i "gave" fra min far nå som vi fikk katten, og synes jo det var en fin ting å få og vil jo gjerne gi det til ham! Endret 11. februar 2010 av Essi89
Gjest Huffsa Skrevet 11. februar 2010 #3 Skrevet 11. februar 2010 (endret) Ja det er stor forskjell. Kvalitetsfòr ( fra dyrlege/dyrebutikk ) har riktige næringsstoffer og gir hunden/katten det daglige behovet for forskjelige ting. Billigfòret er fult av salt og gir for lite av det meste. Og dårlig for dyret. Det er også veldig mye smak pga alle tilsetningsstoffene og saltet, noe som gjør at dyret "eeelsker" billigmaten, selv om den må spise dobbelt så mye som med kvalitetsfòr for å få et OK inntak av forskjellige ting. Men det blir som fastfood for oss. Det smaker forferdelig godt, men det er dårlig for deg i lengden, og det er fullt av salt. I billig- kattematen er det f.eks for det meste grønnsaker, selv om katter er kjøttetere som trenger kjøtt for å ha det optimalt. En katt spiser dobbelt så mye billigfòr som kvalitetsfòr. Mange her inne som kan mye om dette, og som kan forklare mer detaljert enn meg selv Men du sparer faktisk på å kjøpe kvalitetsfòr, da hunden trenger mindre mat pga den får det den trenger Så billigfòr er ikke så billig Mine dyr har aldri fått billigfòr og kommer aldri til å få det heller. Vil ikke fòre mine elskede med sånn dritt, akkuratt som at foreldre ikke gir ungene MCdonnals hver dag Endret 11. februar 2010 av Huffsa
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #4 Skrevet 11. februar 2010 Takk :-) Så, hvilket for ville du anbefalt ?
Gjest Huffsa Skrevet 11. februar 2010 #5 Skrevet 11. februar 2010 Takk :-) Så, hvilket for ville du anbefalt ? Selv bruker jeg Royal Canin på både kattene og hundene, og er storfornøyd Fin pels, sunne dyr, fine tenner og i fin vekt med veldig god helse.
Cayenne Skrevet 11. februar 2010 #6 Skrevet 11. februar 2010 Stort sett alle fôr som man får kjøpt i dyrebutikk eller hos veterinær er bra Store merker er f.eks Hill's, Royal Canin og Eukanuba. Det er litt individuelt hva de fungerer best på, noen kan spise hva som helst, mens noen tåler ikke visse merker. Mine blir f.eks veldig stygge i pelsen og begynner å flasse av Royal Canin sine fôr, mens mange fungerer kjempefint på RC, og noen fungerer sikkert ikke på det merket som jeg bruker. Så prøv deg frem du Obs: Om katten er kastrert bør den få et fôr for kastrerte katter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå