Gå til innhold

Fiske olje i fòr....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg pleier ta "fiskeolje" i fòret til hunden min. kjøpte det i en villmarks butikk, og det var utrolig dyrt! er vel ca 200 ml, og kostet 195.

Er det noen som har noen tips til hva jeg eventuellt kan erstatte med, eller om noen oljer som er billigere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fòrer du med et Premium-fòr (Hills, Eukanuba, Royal Canin, Spesific eller ProPlan) er det helt unødvendig å tilsette noe som helst. Faktisk er det utilrådelig å tilsette tilskudd utenom, da hunden kan få en overdose av visse vitaminer. Så sant et fòr er kvalifisert som Premium eller Super Premium, er du garantert at hunden får i seg alt den trenger i det daglige, i tillegg til at en fòrprodusent må kunne vise til forskningsresultater der det garanteres omtrentlig 90% opptakelighet (hvor mye av det hunden spiser blir beviselig tatt opp i kroppen og gjort nytte av?). Faktisk finnes det enkelte fòr der produsenten garanterer 95% opptakelighet, dette finner en oftest i spesialfòr beregnet på hunder med et sensibelt mage-/tarmsystem.

Fullfòrer du med et Premiumfòr sikrer du også hunden mot overvitaminisering (f.eks. kalsium) og mot overdosering av f.eks. Omega3/6.

Dersom du fòrer med et billigfòr og kun tilsetter fiskeolje (Omega3) får ikke hunden i seg biologisk livsnødvendige Omega6 fettsyrer (linolensyre). Hunden trenger linolensyre for å kunne danne cellemembraner. Ved mangel på linolensyre blir pelsen tørr, sprø og tynn. Dette kan især føre til uttørking og infeksjoner i huden.

Omega6 kommer hovedsakelig fra vegetabilske oljer.

Hm. Beklager at jeg høres ut som en lærebok i ernæring; jeg blir nok litt engasjert m.t.p. hvor skremmende mye feilernæring det finnes her i landet.

Er det noe annet du lurer på, er det bare å spørre!

Gjest Syrin_Ulven
Skrevet

Aner ikkje, du kan jo kikke innom diverse sider hvor de selger hundeutstyr eller nærmeste dyrebutikk eller hos dyrlege.

Pinnsvin: er det "bra" å bruke matolje (soyaolje) i hundefòr?

Skrevet
Aner ikkje, du kan jo kikke innom diverse sider hvor de selger hundeutstyr eller nærmeste dyrebutikk eller hos dyrlege.

Pinnsvin: er det "bra" å bruke matolje (soyaolje) i hundefòr?

Leste en rapport på forskning av nettopp soyaolje. Forskningen er utført av Marine Harvest Ingredients i samarbeid med, jeg siterer fra rapporten; "en av de største institusjonene i USA som har fasiliteter for forsøk med hund", gjennomført en større studie på læring hos valper. Her har de testet effekten av lakseolje opp imot soyaolje som tilskudd til drektige tisper og valper opp til 12 ukers alder.

Et utdrag fra rapporten;

"En startet ut studien med fersk norsk lakseolje og soyaolje som daglig ernæringstilskudd til tisper, og fortsatte videre med samme tilskudd til produserte valper.

Kostens innhold av fettsyrer er analysert før og under forsøket.

<Det står litt om fòringsmengde og mengde tilsatt olje pr kilo kroppsvekt, i tillegg til tilsatt mengde DHA>.

Valpene gjennomgikk en ukes opplæring ved 8 ukers alder, og med 5 ukers påfølgende testing på kognitive egenskaper etter opplæringen. Valpene ble testet på kognitive egenskaper

to ganger pr. dag.

Konklusjonen på studien var at det ikke var mulig ut fra resultatene i testperioden å dokumentere forbedrede innlæringsegenskaper hos valper som hadde fått dagsdoser av lakseolje versus soyaolje.

Selv om de daglige tilskudd av lakseolje tilsa et betydelig høyere inntak av DHA enn for kontrollgruppen, så antyder studien at behovet for DHA mest sannsynlig allerede er dekket

gjennom valpenes egenproduksjon av DHA via kjedeforlengelse av 18:3 n-3 syre i kosten, samt det de må ha fått overført under forsterstadiet fra sine mødre. Mengder av DHA over behovsdekning av DHA til normal hjernevevsutvikling vil ikke gi ytterligere forbedringer på innlæringsegenskaper hos hund."

DHA er en viktig fettsyre i hundenes kost. Sammen med en annen essensiell fettsyre, EPA, beskytter de hjerne- og nyrefunksjonen (de virker blodfortynnende og blodtrykkssenkende). De nedsetter risikoen for tumorer (svulster). Valper får i seg EPA og DHA naturlig igjennom morsmelken. EPA og DHA er livsnødvendig for fosterets utvikling av hjerne og netthinner. Jo høyere DHA konsentrasjonen er i morsmelken jo mer utviklet er valpens nervesystem.

Men husk; soyaolje er en planteolje, og inneholder kun Omega6. Det kan ikke erstatte et tilskudd av Omega3, eller næringsstoffer som finnes i fullfòr til hund.

Igjen anbefaler jeg å fòre hunden med et fullfòr, der en er garantert at hunden får i seg nøyaktig det den skal ha, i tillegg til at en slipper å tilsette diverse kosttilskudd.

EPA og DHA finnes i større mengder kun hos fisk (i sær hos laks, makrell, sild og lodde) og hos alger.

Skrevet

Avhengig av størrelsen på valpen/hunden, kan man gi en ss tran i maten, men ikke uten å legge merke til hva han får i seg ellers.

Jeg har alltid foret både katter og hunder med laks, hvit fisk, rent kjøtt, lever og noen grønnsaker i tillegg til dyrefôr. Har vært bevisst på å ikke gi for mye tran, avhengig av hva dyret ellers får i seg.

Det hender jeg glemmer å gi tran. Men gir kvalitetsfor som hevder å ha alle viktige næringstoffer. Likevel gir jeg kjøtt, fisk og grønnsaker uten salt, og da hender det jeg gir tran i tillegg. Jeg vet ikke hvorfor jeg gjør det, det er bare ekstra arbeid for meg, å la være å salte og krydre og ta av mat, la den avkjøles og så må mennskene spise før dyra.

Jeg har alltid følgesvenner ved kjøkkenbenken når det er bikkje her igjen. Tar par dager før de oppdager at når jeg lager mat, går det noen timer... de blir litt lei av å følge med og de får ikke annet enn gulrot-smakebit og det er ikke så spennende...så da sover de så lenge.

Jeg tror ikke på at det eneste rette er hundemat, men jeg gir fôr av kvalitet som basis, og supplerer med rene råvarer når jeg lager middag (de får ikke pizza eller sjokoladekake).

Dette er vel noe jeg er oppvokst med, så det faller naturlig men jeg har satt meg inn i hva hunder /katten tåler og har behov for.

Denne boka har jeg ikke, selv om jeg har hørt at det smaker godt og er sunt for mennesker også:

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/partner/p...2&pid=56001

Skrevet

Jeg forer med Hills, men bruker fiskeolje i tillegg. Det ser ikke ut til at kun Hills-foret holder i forhold til pels, som er det jeg merker det best på.

Hundene er myke i pelsen når de får fiskeolje, de er mer ru ellers. Vi gikk tom for fiskeolje før jul, og fikk ikke tak i nytt før etter 4 uker. I mellomtiden begynte begge hundene å røyte....MYE. Etter 5 dager med fiskeolje avtok røytingen betraktelig, og etter enda noen dager, sluttet de helt å røyte begge to.

Det var altså en helt påtagelig forskjell.

Og med en slik forskjell, kan jeg ikke tro at Hills er nok, eller dekker behovet, rett og slett.

Mulig det SKAL være nok i følge forskning og innholdsbeskrivelse, men jeg ser jo den store forskjellen det er på pelskvalitet og røyting.

Jeg kjøper forresten både for og olje os veterinæren.

Jeg synes også fiskeoljen er dyr, men den er vel verdt pengene, for støvsugeren får stå i fred :)

Skrevet

Hvorfor prøver dere ikke å gi tran hvis dere ikke gir laks en til to ganger i uka?

Det er billig, i alle fall tran.

Jeg vet ikke om jeg har det rette svaret, men tran er ikke skadelig hvis det ikke overdoseres. Jeg blander også gjerne olivenolje eller rapsolje i mat, dvs en spisseskje par ganger i uka til bikkjene. Men nå forer jeg ikke bare med kvalitetsfor, de får det (også hunder jeg passer /har passet), men jeg gir litt ekstra kjøtt/laks/fisk/grønnsaker/ris/lever og da er det lettere å blande i litt olje enn å denge tørrfor med sølete olje som jeg ikke tør å smake på selv.

Hvordan overlevde hundene før?

Før kvalitetsfor?

Det er greit å gi for man stoler på, men jeg gir det som basis og hvis hunder merker at de mangler noe spiser de av det.

En hund har en matmor som lager grøt hver lørdag... da !

Da spiser han tørrfor og ser stygt på henne.

Men ellers spiser han det, også om natta. Han har fritt tilgang til for. Legger han litt på seg, minsker hun mengden på alle typer mat.

Men tørrfor av kvalitet er basis. Da trenger man ikke ha dårlig samvittighet heller.

Synes likevel at boffen skal få litt ekstra.

Vet mange ikke vil, fordi mat er så dyrt og hundefor er rimelig, og de kan bli bortskjemte, men de skal ikke bli mette av å få litt ekstra av det vi kan lage til dem. Det blir som å spise litt på lørdag, eller vet ikke hva jeg skal sammenligne med.

En diger bikkje jeg passet når jeg var hjemme hos familien, - det var en ung hund - fikk servert mat på kjøkkenet og det lekreste... jeg brukte litt tid på å venne den av med det igjen og var sinna fordi den fikk så mye og før vi spiste og den ble mett, og fikk ved bordet osv.

Jeg prøvde si at den er ung og blir kanskje 15 kg større... nå er vi bare her i to uker, så det er greit for dere, men det er ikke greit!!!

Det er en mellomting mellom å skjemme bort dyra og å gi litt, og dyr tar uvaner lett til seg. Og å underminere oppførselen.

Det ble jobb, men jeg ga den ris og spiste bare ris selv i ei uke så det gikk bra.

Skrevet

Joda, her får hundene både det ene og det andre. Kjøper inn både fisk og kjøtt til dem, som de får i tillegg til foret. Jeg bruker også foret som basis, men de får veldig mye annet i tillegg.

Tran bruker jeg ikke. Limer inn noe en veterinær skrev som svar angående tran:

Tran er sunt - men for mye tran er ikke sunt! Årsaken til dette er det høye innholdet av de fettløselige vitaminene A og D som er giftige i for store mengder. Det er derfor viktig å ikke gi for mye - og hvor mye som er riktig avhenger av hundens vekt.

Tran produseres av lever fra mager fisk. Fiskeoljer til hund (og menneske) som vi tar for å få i oss omega 3 fettsyrer produseres av kjøtt fra fet fisk. Det inneholder lavere doser av vitamin A og D, og vi kan derfor gi større mengder og dermed tilføre mer omega 3. Ved å gi fiskeolje i stedet for tran, får du derfor bedre effekt på hud og pels!

Hilsen fra veterinær Cecilie Strømstad

AlternatiVet

Dyreklinikken for hund og katt

www.alternativetdyreklinikk.no

Og dette:

Tran (torskeleverolje) skader dessverre, på grunn av de store dosene A-vitaminer. Mer enn ei teskjei tran to ganger i uka kan derfor ikke anbefales til hund. Fiskeoljer (fra hele fisken, ikke bare leveren) er sunt og skader ikke.

http://www.canis.no/ekspertpanel/spmsvar.p...09&sokres=1

Skrevet
Joda, her får hundene både det ene og det andre. Kjøper inn både fisk og kjøtt til dem, som de får i tillegg til foret. Jeg bruker også foret som basis, men de får veldig mye annet i tillegg.

Tran bruker jeg ikke. Limer inn noe en veterinær skrev som svar angående tran:

Tran er sunt - men for mye tran er ikke sunt! Årsaken til dette er det høye innholdet av de fettløselige vitaminene A og D som er giftige i for store mengder. Det er derfor viktig å ikke gi for mye - og hvor mye som er riktig avhenger av hundens vekt.

Tran produseres av lever fra mager fisk. Fiskeoljer til hund (og menneske) som vi tar for å få i oss omega 3 fettsyrer produseres av kjøtt fra fet fisk. Det inneholder lavere doser av vitamin A og D, og vi kan derfor gi større mengder og dermed tilføre mer omega 3. Ved å gi fiskeolje i stedet for tran, får du derfor bedre effekt på hud og pels!

Hilsen fra veterinær Cecilie Strømstad

AlternatiVet

Dyreklinikken for hund og katt

www.alternativetdyreklinikk.no

Og dette:

Tran (torskeleverolje) skader dessverre, på grunn av de store dosene A-vitaminer. Mer enn ei teskjei tran to ganger i uka kan derfor ikke anbefales til hund. Fiskeoljer (fra hele fisken, ikke bare leveren) er sunt og skader ikke.

http://www.canis.no/ekspertpanel/spmsvar.p...09&sokres=1

Jeg er enig, en barneskje tran to ganger i uka holder, toppen tre annenhver uke. Derfor glemmer jeg det ofte...fikk instuksjoner fra en oppretter som jeg skulle følge til en unghund jeg passet. Tran daglig. Jeg klarte ikke tro helt på den. Og ikke når oppretter sa at moste poteter sammen med smeltet løk hindret mark. (Jeg vet ikke om oppretter har rett, mulig det er preventivt, har også lest at nå er poteter sunt for hunder, på lik linje med at vi kan begynne å spise gulrøtter igjen uten å forgiftes...)

Nok om det.

Jeg har hørt at tran (en barnsskje) og en eggeplomme til unge hunder var ok, men det er jo...lenge siden.

Men har bikkja fått laks en dag, gir jeg ikke tran i tillegg hvis det er et laksestykke med skinn og mye fett. Og holder meg til å gi to tre ganger i uka, samme hva hunden får av fet fisk.

Det hele har endt opp med at jeg tar 1 ss tran daglig. Det smaker ikke godt, og det hender jeg glemmer det.

Mener at så lenge hunden har kvalitetsfor (uten å nevne merke her for da blir det en lang tråd), som de kan spise av par ganger for dag eller hvis de ikke er slukhalser kan ha tilgjengelig, så er det ingen fare men bare bra å få litt vanlig mat, og med vanlig mat mener jeg selvsagt mat tilpasset hunder.

Skrevet
Fòrer du med et Premium-fòr (Hills, Eukanuba, Royal Canin, Spesific eller ProPlan) er det helt unødvendig å tilsette noe som helst. Faktisk er det utilrådelig å tilsette tilskudd utenom, da hunden kan få en overdose av visse vitaminer. Så sant et fòr er kvalifisert som Premium eller Super Premium, er du garantert at hunden får i seg alt den trenger i det daglige, i tillegg til at en fòrprodusent må kunne vise til forskningsresultater der det garanteres omtrentlig 90% opptakelighet (hvor mye av det hunden spiser blir beviselig tatt opp i kroppen og gjort nytte av?). Faktisk finnes det enkelte fòr der produsenten garanterer 95% opptakelighet, dette finner en oftest i spesialfòr beregnet på hunder med et sensibelt mage-/tarmsystem.

Takk for godt svar :) Jeg bruker Royal Canin til henne, da skal det holde? Synes kanskje den fiskeoljen har hjelpet litt på pelsen når hun røyter, men det er kanskje bare foret det da ;)

Fullfòrer du med et Premiumfòr sikrer du også hunden mot overvitaminisering (f.eks. kalsium) og mot overdosering av f.eks. Omega3/6.

Dersom du fòrer med et billigfòr og kun tilsetter fiskeolje (Omega3) får ikke hunden i seg biologisk livsnødvendige Omega6 fettsyrer (linolensyre). Hunden trenger linolensyre for å kunne danne cellemembraner. Ved mangel på linolensyre blir pelsen tørr, sprø og tynn. Dette kan især føre til uttørking og infeksjoner i huden.

Omega6 kommer hovedsakelig fra vegetabilske oljer.

Hm. Beklager at jeg høres ut som en lærebok i ernæring; jeg blir nok litt engasjert m.t.p. hvor skremmende mye feilernæring det finnes her i landet.

Er det noe annet du lurer på, er det bare å spørre!

Skrevet

hmmm.. svaret mitt kom ikke i forrige innleg..

Men takk for svar, jeg bruker Royal Canin til henne, men trodde at det å tilføre ekstra fiskolje gjorde pelsen ennå bedre.

Så eventuellt kan jeg bare kjøpe tran?

Er vel ikke skadelig om de får for mye heller? De skiller det vel bare ut?

Skrevet
hmmm.. svaret mitt kom ikke i forrige innleg..

Men takk for svar, jeg bruker Royal Canin til henne, men trodde at det å tilføre ekstra fiskolje gjorde pelsen ennå bedre.

Så eventuellt kan jeg bare kjøpe tran?

Er vel ikke skadelig om de får for mye heller? De skiller det vel bare ut?

For mye er skadelig fordi de ikke skiller ut fettløselige vitaminer. Det rekker med 1 spiseskje (5 ml) to ganger i uka, eller 3 ganger hvis du gir barneskje ca 3,5 ml.

Royal canin vet jeg ikke så mye om, men vet om en hund som flasset av det. Eier gikk over til eukanuba, men det hvilket for som passer din hund må du finne ut av og måten man gjør det på er ved å prøve. Du får smakspakker rundt om, men det holder ikke for å se om hunden får bedre pels. Har du en kresen hund kan du se om hunden liker foret.

Men når du innfører nytt for, så gjør det gradvis og bland det nye tørrforet med det som hunden er vant til.

Skrevet
For mye er skadelig fordi de ikke skiller ut fettløselige vitaminer. Det rekker med 1 spiseskje (5 ml) to ganger i uka, eller 3 ganger hvis du gir barneskje ca 3,5 ml.

Royal canin vet jeg ikke så mye om, men vet om en hund som flasset av det. Eier gikk over til eukanuba, men det hvilket for som passer din hund må du finne ut av og måten man gjør det på er ved å prøve. Du får smakspakker rundt om, men det holder ikke for å se om hunden får bedre pels. Har du en kresen hund kan du se om hunden liker foret.

Men når du innfører nytt for, så gjør det gradvis og bland det nye tørrforet med det som hunden er vant til.

Er veldig fornøyd med foret til Royal Canin.

Da vet jeg hvertfall at jeg ikke skal gi henne så mye som jeg har gjort :( Trodde det bare skilte seg ut selv hvis det ble for mye! Takk for informasjonen :)

Skrevet
Er veldig fornøyd med foret til Royal Canin.

Da vet jeg hvertfall at jeg ikke skal gi henne så mye som jeg har gjort :( Trodde det bare skilte seg ut selv hvis det ble for mye! Takk for informasjonen :)

Gi heller fiskeolje enn tran, det er så lett å glemme tran eller gi for mye. Fiskeolje får mine en skje av hver dag, og som sagt, jeg ser veldig stor forskjell på pelsen.

Skrevet
...fikk instuksjoner fra en oppretter som jeg skulle følge til en unghund jeg passet. Tran daglig. Jeg klarte ikke tro helt på den. Og ikke når oppretter sa at moste poteter sammen med smeltet løk hindret mark. (Jeg vet ikke om oppretter har rett, mulig det er preventivt, har også lest at nå er poteter sunt for hunder, på lik linje med at vi kan begynne å spise gulrøtter igjen uten å forgiftes...)

Nok om det.

Løk er ikke bra for hunder! Dumme oppretteren... :nei:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...