Gå til innhold

strømregninga dekket av husbanken? (bostøtte)

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som vet om husbanken (der du får bostøtte fra) dekker husregning også? eller andre steder hvor man kan få de dekka? sosialkontoret ville ikke nemlig ettersom de mente jeg fikk nok av husbanken.. men etter å ha betalt strømregning (som er på rundt 1000 månedtlig) og to andre regninger jeg har så sitter jeg igjen med 3000 å leve for.. :s så hva skal jeg gjøre da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
noen som vet om husbanken (der du får bostøtte fra) dekker husregning også? eller andre steder hvor man kan få de dekka? sosialkontoret ville ikke nemlig ettersom de mente jeg fikk nok av husbanken.. men etter å ha betalt strømregning (som er på rundt 1000 månedtlig) og to andre regninger jeg har så sitter jeg igjen med 3000 å leve for.. :s så hva skal jeg gjøre da?

Da må du vel klare deg med de 3000. Jeg klarer meg med det så det er mulig. Men, du må gjøre noen prioriteringer som kanskje ikke er så morsomme.

Skrevet

Jeg synes du har ganske høy strømregning. Er det noen spesiell grunn til det?

Skrevet

Bostøtte er regnet ut fra antatte utgifter basert på din inntekt og kostnaden av å bo i det huset du gjør. Det er en fast sum, og du kan ikke søke om noe ekstra derfra. Normalt sett skal sosialkontoret dekke husleie og strøm (halv husleie og strøm om du har samboer) samt livsopphold. Dette er i tillegg til bostøtte.

Har du samboer? Hva betaler du i husleie pr. måned?

Skrevet
Bostøtte er regnet ut fra antatte utgifter basert på din inntekt og kostnaden av å bo i det huset du gjør. Det er en fast sum, og du kan ikke søke om noe ekstra derfra. Normalt sett skal sosialkontoret dekke husleie og strøm (halv husleie og strøm om du har samboer) samt livsopphold. Dette er i tillegg til bostøtte.

Har du samboer? Hva betaler du i husleie pr. måned?

nei, har ikke samboer. betaler 5500 i husleie.

Skrevet

Du burde virkelig klare deg på 3000kr pr mnd da.

Men nok om det, husbanken dekker ikke strømregning, men sosialkontoret kan gjøre det dersom du har såpass lite med penger at du ikke klarer å betale den.

Skrevet
nei, har ikke samboer. betaler 5500 i husleie.

Ok, satsene skal være temmelig like over hele landet. Noen variasjoner forekommer. Om du hadde bodd her hvor jeg bor hadde du fått følgende:

Husleie - 4000 kr pr måned (kan strekkes til 5000 i dyrere områder)

Strøm - Hele strømregningen dekket

Livsopphold - ca 5000 kr pr måned

Bostøtte - Kommer i tillegg til sosialstønad.

Det er sant at bostøtte blant annet skal dekke høyere strømutgifter, men dette skal ikke gå på bekostning av din sosialstønad. Har man f.eks uføretrygd får man et helt beløp utbetalt hver måned, og styrer derfor pengene selv. Som sosialklient skal man få husleie og strøm dekket, og bostøtten går til andre nødvendigheter fordi man lever på et absolutt minimum. Jeg ville tatt en samtale med de, og eventuelt sendt inn en klage til rådmannen. Din saksbehandler skal til en viss grad bruke skjønn, men dette gjelder i saker der man trenger mer enn minstesats (f.eks ved behov for dyre medisiner og andre nødvendige tiltak), men utifra det du har fortalt skal de dekke din strømregning (selvsagt mulig det er noe jeg ikke vet om din situasjon som spiller inn på dette).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...