Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal snart til legen min og be om provera og pergotime. Gjør det hos fastlegen denne gangen, for å slippe å betale i dyre dommer til den private gynekologen jeg vanligvis bruker. Skal jo uansett bare ha noen resepter, og jeg vet hva jeg skal ha - samme som forrige gang :)

Men jeg mener å huske at jeg tok tre proveratabletter hver dag, i ti dager - kan det stemme? ser at mange her bare tar én om dagen. Jeg er veldig sikker på at det var en av pillene jeg tok tre ganger daglig - og det var ikke pergotime - for der fikk jeg bare enkel kur...

Blir veldig glad for litt hjelp her - har mistanke om at fastlegen min ikke har like god greie på det som gynekologen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Mabel_*
Skrevet

Da jeg gikk på Provera tok jeg 1 tablett daglig i 10 dager, men om det er det eneste mulige vet jeg ikke. Kommer kanskje an på hvorfor man tar dem..

Uansett synes jeg ikke det høres riktig ut at du skal fortelle legen din hvilken dose du skal ha - det bør være legens ansvar mener nå jeg..

Skrevet

Her er det som står i Felleskatalogen om Provera:

TABLETTER 10 mg: Hver tablett inneh.: Medroksyprogesteronacetat 10 mg, laktosemonohydrat 110 mg, sukrose 2 mg, hjelpestoffer. Med delestrek.

Indikasjoner: Dysfunksjonelle uterinblødninger pga. for lav progesteronproduksjon. Gestagentest som et ledd i utredningen av sekundær amenoré. I kombinasjon med østrogener ved klimakteriske plager. Palliativ behandling av ukomplisert endometriose.

Dosering: Dysfunksjonelle blødninger: 5-10 mg daglig i 5-10 dager fra 16. eller 21. dag i syklus. Behandlingen bør fortsette i minst 3 sykler. Se for øvrig spesiallitteratur. Bortfallsblødning oppstår vanligvis 3-7 dager etter at terapien er seponert. Klimakteriske plager: Ved syklisk østrogenbehandling gis østrogen i 9 dager alene. Deretter gis 10 mg medroksyprogesteronacetat daglig i 12 dager. Etter 7 tablettfrie dager startes behandlingssyklus på nytt. Palliativ behandling av ukomplisert endometriose: 10 mg 3 ganger daglig i 3-9 måneder. Behandlingen startes på menstruasjonens første dag.

Skrevet

Jeg skulle ta en tablett om dagen, i 5 dager!

Skrevet
Da jeg gikk på Provera tok jeg 1 tablett daglig i 10 dager, men om det er det eneste mulige vet jeg ikke. Kommer kanskje an på hvorfor man tar dem..

Uansett synes jeg ikke det høres riktig ut at du skal fortelle legen din hvilken dose du skal ha - det bør være legens ansvar mener nå jeg..

Neida, såklart er det han som bestemmer hva jeg får. Men vi har en avtale på at jeg bare kan komme til han og si ifra når jeg vil ha de reseptene, sånn at jeg skal slippe å gå til gynekologen. Og jeg vil gjerne ha det samme som forrige gang siden det funket så bra da :)

Og ettersom jeg har skjønt er det litt forskjellige måter å gjøre det på her. Så jeg lurte egentlig på om det er noen som har tatt 3 tabletter daglig i 10 dager..

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet

:)

jeg ville tatt en tlf til gynekologen du var hos og spurt de. vet ikke om de kan gi slik informasjon over tlf jeg, men forstår samtidig ikke at det kan være ett problem?

eventuelt møte opp i person i skranken, med legitimasjon, og spørre etter en journalutskrift (antar de har oversikt over resepter de har gitt deg?)

lykke til!

Skrevet
:)

jeg ville tatt en tlf til gynekologen du var hos og spurt de. vet ikke om de kan gi slik informasjon over tlf jeg, men forstår samtidig ikke at det kan være ett problem?

eventuelt møte opp i person i skranken, med legitimasjon, og spørre etter en journalutskrift (antar de har oversikt over resepter de har gitt deg?)

lykke til!

Selvfølgelig veldig lurt. Tanken streifet meg ikke engang - idiotisk nok :ler:

Ringte Volvat og fikk bekreftet at jeg hadde fått resept på 3 piller daglig i ti uker. Rart at det er så mange forskjellige doseringer ute og går..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...