Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurte på om man får pengene igjen av banken? :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer helt ann på.

Har du anmeldt forholdet? Har du spurt banken?

Skrevet
Kommer helt ann på.

Har du anmeldt forholdet? Har du spurt banken?

Det var ikke det jeg tenkte på når jeg ringte dem i panikk når jeg oppdaget at lommeboka mi var borte - for å sperre kortene - jeg skal anmelde forholdet.

Skrevet

Dersom du har sperret kontoen i banken, så er svaret ja. Dersom du ikke har gjort det, er svaret nei. Er kontoen tappet før du sperret den, så nei. Har den blitt tappet etter sperring, så ja.

En politianmeldelse av forholdet kan også hjelpe. Men i utgangspunktet er det kun en telefonsamtale som trengs for å sperre konti og bankkort.

Dersom du har rett til å få tapet dekket, kan banken gjøre dette gjennom sin forsikring i bankgarantifondet (jeg mener det heter noe sånt) som alle banker i Norge betaler innskudd til som dekker svindel og konkurs.

Skrevet

Du har ikke reiseforsikring du kan ta det på da? Mange forikringer gjelder omtrent når man går ut døren hjemme tror jeg, der skal man jo få tilbake alt mot en eventuell egenandel. :)

Skrevet
Du har ikke reiseforsikring du kan ta det på da? Mange forikringer gjelder omtrent når man går ut døren hjemme tror jeg, der skal man jo få tilbake alt mot en eventuell egenandel. :)

Da må det vel være politianmeldt? Og det vil kanskje være tidsavhengig dette også?

Skrevet (endret)
Dersom du har sperret kontoen i banken, så er svaret ja. Dersom du ikke har gjort det, er svaret nei. Er kontoen tappet før du sperret den, så nei. Har den blitt tappet etter sperring, så ja.

En politianmeldelse av forholdet kan også hjelpe. Men i utgangspunktet er det kun en telefonsamtale som trengs for å sperre konti og bankkort.

Dersom du har rett til å få tapet dekket, kan banken gjøre dette gjennom sin forsikring i bankgarantifondet (jeg mener det heter noe sånt) som alle banker i Norge betaler innskudd til som dekker svindel og konkurs.

Den kan vel ikke bli tappet etter sperring? Jeg sperret kortet i kveld, etter at jeg så at noe var galt med nettbanken. Har ikke vært noen steder siden jeg kom hjem igår fra reise.

Jeg skal anmelde forholdet i morgen - ringet både politi og bank med en gang jeg oppdaget det - trodde først det var en feil i banken - og det trodde banken også selv.

Jeg får håpe det ordner seg - har aldri blitt frastjålet noe før - og nå føler jeg meg rett og slett utrygg, men jeg skal ikke la det gå inn på meg :)

Endret av ninuska_
Skrevet (endret)
Den kan vel ikke bli tappet etter sperring? Jeg sperret kortet i kveld, etter at jeg så at noe var galt med nettbanken. Har ikke vært noen steder siden jeg kom hjem igår fra reise.

Jeg skal anmelde forholdet i morgen - ringet både politi og bank med en gang jeg oppdaget det - trodde først det var en feil i banken - og det trodde banken også selv.

Jeg får håpe det ordner seg - har aldri blitt frastjålet noe før - og nå føler jeg meg rett og slett utrygg, men jeg skal ikke la det gå inn på meg :)

Dersom det er et visakort kan det bli misbrukt også etter sperring. For nettsteder som ikke bruker bank-id til godkjenning, men kun benytter visakortnummeret og sikkerhetskoden så er det mulig. Hvordan banken ordner dette (avviser kravet eller erstatter beløpet) vet jeg ikke. Men, det er en av grunnene til at det er så viktig å sperre bankkort og politianmelde forholdet.

Jeg mener ikke å gjøre deg engstlig nå, men jeg har sett at det har blitt gjort (har opplevd det selv). Det gikk bra selv om det føles utrygt i en periode.

Endret av Bobeline
Skrevet (endret)
Dersom det er et visakort kan det bli misbrukt også etter sperring. For nettsteder som ikke bruker bank-id til godkjenning, men kun benytter visakortnummeret og sikkerhetskoden så er det mulig. Hvordan banken ordner dette (avviser kravet eller erstatter beløpet) vet jeg ikke. Men, det er en av grunnene til at det er så viktig å sperre bankkort og politianmelde forholdet.

Jeg mener ikke å gjøre deg engstlig nå, men jeg har sett at det har blitt gjort (har opplevd det selv). Det gikk bra selv om det føles utrygt i en periode.

Jeg vil politianmelde for jeg vet ca. hvor jeg ble frastjålet lommeboka, slik at de vil sjekke det opp mot tidspunktet - og de sjekker hvor kortene ble brukt.

Det er veldig ekkelt - men jeg håper at det ordner seg. Jeg burde kanskje ha spurt banken ang. pengene, men det slo meg ikke i det hele tatt akkurat da.

Edit: Både mastercard og visa.

Endret av ninuska_
Skrevet

Du bør være forbredt på at saksgangen for å få restattet pengene som blir borte etter sperring kan ta litt tid. Større banker kan ha flere slik krav enn de mindre, slik at det kan forskjell i behandlingstiden bankene i mellom også.

Men, banken kan gi et rentefritt lån mens saken behandles. Da vil i så fall erstningen gå til å dekke dette lånet, slik at banken beholder erstatningen selv (skriver lån og erstningen mot hverandre).

Det går sikkert bra, men det kan ta litt tid og papirarbeid :)

Skrevet
Du bør være forbredt på at saksgangen for å få restattet pengene som blir borte etter sperring kan ta litt tid. Større banker kan ha flere slik krav enn de mindre, slik at det kan forskjell i behandlingstiden bankene i mellom også.

Men, banken kan gi et rentefritt lån mens saken behandles. Da vil i så fall erstningen gå til å dekke dette lånet, slik at banken beholder erstatningen selv (skriver lån og erstningen mot hverandre).

Det går sikkert bra, men det kan ta litt tid og papirarbeid :)

Det er ikke snakk om store penger for noen kanskje, men over 5000kr er mye for en student :sjenert: Og jeg har ingen penger å betale tilbake heller - det er mastercardet det har gått mest utover.

Jeg får studielån på mandag - og som en gladnyhet for meg, legger ikke de seg før på mandag (de kunne ha vært borte de også..) - og da skal de vekk fra den kontoen, siden dere sier at det er mulig å bruke visakortet etter sperring.

Uf og huff - jeg føler meg helt tappet for energi nå. Jeg føler meg helt identitetsløs, rett og slett - og håper at de ikke ber om legitimasjon på toget når jeg skal reise hjemover.

Skrevet

Vet ikke hvordan det er nå da, for de har vel endret litt i prosedyrene, men jeg fikk stjålet mitt visakort når jeg var i Sverige. (dette var vel for 2 år siden)

Oppdaget det når jeg kom hjem og ikke fant det samt sjekket nettbanken og oppdaget at jeg manglet penger.

Sperret kortet, dro ned på politistasjonen og anmeldte forholdet for så dra til banken (de gjør ingenting dersom det ikke er anmeldt først). Forklarte situasjonen, krysset av en del ting på et skjema og jeg fikk refundert pengene til min konto i løpet av en uke eller to.

Summen her var heller ikke høy - max 3000 kr tror jeg det var.

Skrevet
Forklarte situasjonen, krysset av en del ting på et skjema og jeg fikk refundert pengene til min konto i løpet av en uke eller to.

Summen her var heller ikke høy - max 3000 kr tror jeg det var.

Er det tilfeller hvor banken ikke vil erstatte beløpet?

Uf.. Jeg håper for all del at jeg ikke må tilbakebetale beløpet..

Skrevet

Vel, de spurte aldri meg om noe, men jeg vil vel tro at de er nøye på å se om det kan være selvforskyldt på noe måte (legge lommeboka slik at andre lett kan ta den etc, men det blir jo vanskelig å bevise dersom man ikke selv innrømmer det i så fall)

Jeg personlig syns det gikk overraskende enkelt. Stusset faktisk over at de ikke stillte flere spørsmål... jeg kunne jo like gjerne svindlet dem - hadde vært like enkelt.

Skrevet (endret)

Dette er mange år siden, men banken jeg hadde ønsket ikke å erstatte litt over en halv million som ble tatt fra min konto, selv ikke når politiet gav attest i tillegg til politianmeldelsen på at forholdet var anmeldt. Jeg måtte gå gjennom bankklagenemda og så et vedtak på at banken min ikke oppførte seg slik de skulle, og tillot at beløpet ble trukket etter sperring av både konto og bankkort. Så fort jeg fikk beløpet tilbake ble konto avsluttet, og jeg har aldri vært kunde i den banken igjen. Som student var dette penger jeg ikke hadde råd til å miste.

Penger som blir trukket før bankkort (og konto) ble sperret, kan det være at en ikke får erstattet og må dekket tapet selv. Derfor ville jeg sperret både bankkort og konto (det gjøres ikke nødvednigvis automatisk med mindre en ber om det), og deretter opprette ny konto og bruke denne. Den gamle kan avsluttes.

Endret av Bobeline
Skrevet
Er det tilfeller hvor banken ikke vil erstatte beløpet?

Uf.. Jeg håper for all del at jeg ikke må tilbakebetale beløpet..

Men har du reiseforsikring? Den dekker jo også kontanter du evt hadde i lommeboka, for meg dekket de til og med utgifter for å skaffe nytt førerkort, osv.

Skrevet
Vel, de spurte aldri meg om noe, men jeg vil vel tro at de er nøye på å se om det kan være selvforskyldt på noe måte (legge lommeboka slik at andre lett kan ta den etc, men det blir jo vanskelig å bevise dersom man ikke selv innrømmer det i så fall)

Jeg personlig syns det gikk overraskende enkelt. Stusset faktisk over at de ikke stillte flere spørsmål... jeg kunne jo like gjerne svindlet dem - hadde vært like enkelt.

Jeg tror også at de ser beløpet an. Jeg vet om folk som hadde samme bank som meg, og fikk langt bedre hjelp når de ble lurt for noen få hundre, eller noen få tusen. Men med mitt tap ble det langt verre, det ble ikke erstattet uten mange spørsmål.

Skrevet

Lommeboka lå i sekken min, hvor den alltid ligger.

Åh, jeg vet akkurat når og hvor det skjedde - det er det verste - men kanskje det er en bra ting :-)

Skrevet
Men har du reiseforsikring? Den dekker jo også kontanter du evt hadde i lommeboka, for meg dekket de til og med utgifter for å skaffe nytt førerkort, osv.

Jeg har reiseforsikring ja :-) Hvordan går en fram for å få dette?

Skrevet
Jeg har reiseforsikring ja :-) Hvordan går en fram for å få dette?

Sjekk ut vilkårene, og se hva som står. Er litt forskjellig fra forsikring til forsikring. Vet en jeg hadde gjaldt bare hvis jeg var i annen by enn bostedsbyen, mens den jeg har nå, tror jeg at gjelder overalt uten hjemme, og fysisk inne på arbeidsplassen. For å få igjen må du ha politianmeldt det, og ofte er det bare et skjema som må fylles ut som man finner inne på sidene til forsikringen. Mulig du må betale en egenandel, men om du har mye kort og slikt som må erstattes, og banken i tillegg er vanskelige å ha med å gjøre ka du fort tjene inn den! Ikke alle som har egenandel dog. Kan jo alltids ringe de i morgen å høre hva de sier og! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...