Gå til innhold

Når man søker startlån (bolig) og har egenkapital..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har regnet ut at jeg utifra kun inntekt kan få 1.200.000 i boliglån (startlån for ungdom-via kommunen, husbanklån)

Det jeg lurer på er...

Hvis jeg har 300.000 i egenkapital, vil jeg da kunne kjøpe en bolig til 1.500.000? Eller får man mindre lån om man har egenkapital? Eller mer? Jeg er litt forvirret...

Noen som vet? Det hadde vert veldig godt å vite, slik at jeg vet hva jeg har å forholde meg til før jeg planlegger :sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn jeg har forstått det så får du samme sum i lån, altså 1,2 og kan kjøpe til 1,5. Banken ser jo på hva du kan betjene av lån, og det er jo det samme uavhengig av din egenkapital.

Skrevet
Sånn jeg har forstått det så får du samme sum i lån, altså 1,2 og kan kjøpe til 1,5. Banken ser jo på hva du kan betjene av lån, og det er jo det samme uavhengig av din egenkapital.

Tusen hjertelig takk for at du tok deg tid til å svare Linelia :klemmer:

Skrevet

jeg trodde man kunne forhandle seg fram til høyere lån om man hadde en viss sum i egenkapital, jeg - fordi banken da ser at man har kontroll over økonomien, er flink til å spare og sikkert kan klare å betjene et litt høyere lån.

Men ta dette med en klype salt - det er sikkert forskjellig fra bank til bank :)

Skrevet
jeg trodde man kunne forhandle seg fram til høyere lån om man hadde en viss sum i egenkapital, jeg - fordi banken da ser at man har kontroll over økonomien, er flink til å spare og sikkert kan klare å betjene et litt høyere lån.

Men ta dette med en klype salt - det er sikkert forskjellig fra bank til bank :)

kanskje med private, men ikke husbanken.

i byråkratiet er alt styrt av regler og prinsipper...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...