Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #1 Skrevet 11. februar 2010 Hvem sin forbokstav skal stå først i monogrammet?`Hans eller hennes? Er det noen regler for dette?
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2010 #2 Skrevet 12. februar 2010 Det blir vel litt etter hva om gjør monogrammet penest, tror ikke det er noen "regler" for dette.
Alvina Skrevet 12. februar 2010 #3 Skrevet 12. februar 2010 (endret) Noen bokstaver er mer klumpsete, det gjelder mest hvis man skal lage logo til firma som skal symoblisere, men alle bokstaver er omgjengelige og har blitt sydd inn på f.eks. lommetørklær eller putevar. Det er vel ikke så vanlig nå mer... Få en flink kalligraf til å lage monogram eller gjør det selv og tren litt med kalligrafi tusjer i forskjellige størrelser. Hva skal du bruke monogramet til? Bare til invitasjonen? Du kjenner sikket noen som får det til, hvis du kjøper noen kalligrafitusjer, men som en start kan du lage noen skisser selv. Hvem sin bokstav som kommer først, er vel ikke viktig. Har lagt merke til at at når jeg har vært sammen med en, har alle sagt a og b, når jeg har vært sammen med c, har de sagt c og a. Når jeg har vært sammen med d, har de sagt d og a... Jeg er jo a da. Når jeg har vært sammen med ... nå ble jeg irritert faktisk. Men det faller lettere å si det på den måten, si si? Kari og Ola, Ola og kari... glem det, de er så innarbeidet. Jeg vrenger og vrir på alt uansett. Knut og Lise blir Kluss og Knis. (det vet de, jeg er ikke mild akkurat, men det er ikke verdags) Jeg ser for meg mange rarer monogrammer nå... Anne og Anders Silje og Sigvard Nils Kåre og Pernille m.flere... Det er jo vakre navn i seg selv, og alle forbokstaver passer i et monogram. Mem det kan gi et helt annet budskap enn hva dere vil. AA, ss, Nkp... Vet ikke hvor mange som vil legge merke til det, men jeg kjenner flere osm ville kommenentert, men det er fordi de jobber innenfor reklame og tekst. De er sære. De ville ikke kommentert det offentlig eller når det var andre der, men ellers ville de gjort det. Men da er det jo i orden. Men lag en mest mulig romantisk vri, helst få en som kan litt, så det ikke ligner logoen til bp. Beklager at jeg bare måtte. Men det høres kjempespennende ut. Lykke til. Endret 12. februar 2010 av Alvina
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2010 #4 Skrevet 12. februar 2010 Noen bokstaver er mer klumpsete, det gjelder mest hvis man skal lage logo til firma som skal symoblisere, men alle bokstaver er omgjengelige og har blitt sydd inn på f.eks. lommetørklær eller putevar. Det er vel ikke så vanlig nå mer... Få en flink kalligraf til å lage monogram eller gjør det selv og tren litt med kalligrafi tusjer i forskjellige størrelser. Hva skal du bruke monogramet til? Bare til invitasjonen? Du kjenner sikket noen som får det til, hvis du kjøper noen kalligrafitusjer, men som en start kan du lage noen skisser selv. Hvem sin bokstav som kommer først, er vel ikke viktig. Har lagt merke til at at når jeg har vært sammen med en, har alle sagt a og b, når jeg har vært sammen med c, har de sagt c og a. Når jeg har vært sammen med d, har de sagt d og a... Jeg er jo a da. Når jeg har vært sammen med ... nå ble jeg irritert faktisk. Men det faller lettere å si det på den måten, si si? Kari og Ola, Ola og kari... glem det, de er så innarbeidet. Jeg vrenger og vrir på alt uansett. Knut og Lise blir Kluss og Knis. (det vet de, jeg er ikke mild akkurat, men det er ikke verdags) Jeg ser for meg mange rarer monogrammer nå... Anne og Anders Silje og Sigvard Nils Kåre og Pernille m.flere... Det er jo vakre navn i seg selv, og alle forbokstaver passer i et monogram. Mem det kan gi et helt annet budskap enn hva dere vil. AA, ss, Nkp... Vet ikke hvor mange som vil legge merke til det, men jeg kjenner flere osm ville kommenentert, men det er fordi de jobber innenfor reklame og tekst. De er sære. De ville ikke kommentert det offentlig eller når det var andre der, men ellers ville de gjort det. Men da er det jo i orden. Men lag en mest mulig romantisk vri, helst få en som kan litt, så det ikke ligner logoen til bp. Beklager at jeg bare måtte. Men det høres kjempespennende ut. Lykke til. Hva er det du har fått i deg idag da?
lilleGrethe Skrevet 12. februar 2010 #6 Skrevet 12. februar 2010 Det er såvidt jeg ikke vet noen regler for hvilket navn som skal først. Da jeg laget vårt falt det naturlig at hans initial skulle først, siden det var lettere å få bokstavene til å henge sammen da (han er Z og jeg er G).
Alvina Skrevet 12. februar 2010 #7 Skrevet 12. februar 2010 Hva er det du har fått i deg idag da? Jeg var bare mer kreativ enn gjennomsnittet og synes temaet var spennende. Er det noe jeg burde fått i meg?
Christal Skrevet 12. februar 2010 #8 Skrevet 12. februar 2010 Regler? Ikke som jeg har hørt om, men jeg lagde det slik det passet best. Hans bokstav først og så min. Jeg fikk foressten litt kjeft fordi jeg hadde satt hans navn først i invitasjonene men jeg syns det klinger bedre slik
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2010 #9 Skrevet 12. februar 2010 Er det bare jeg som har inntrykk av at mange ikke vet forskjellen mellom et monogram og "bare" initialer i skjønnskrift? I et monogram er bokstavene flettet sammen slik at det ikke er gitt hva som er først og sist. Se for eksempel de kongelige monogrammene i lenken: http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/03/06/459890.html
Gjest Gjest_Marion_* Skrevet 12. februar 2010 #10 Skrevet 12. februar 2010 Vi har hans først da jeg synes det ble penest
lilleGrethe Skrevet 12. februar 2010 #11 Skrevet 12. februar 2010 Er det bare jeg som har inntrykk av at mange ikke vet forskjellen mellom et monogram og "bare" initialer i skjønnskrift? I et monogram er bokstavene flettet sammen slik at det ikke er gitt hva som er først og sist. Se for eksempel de kongelige monogrammene i lenken: http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/03/06/459890.html Våre er flettet sammen - det var derfor det passet best med Z før G.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2010 #12 Skrevet 12. februar 2010 Om dere skal lage de selv (eller spørre om noen her på KG kan lage for dere)kan dere jo se hva som ser best ut (Vi har meg først/øverst og han sist/nederst, rett og slett fordi det passet best sånn )
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2010 #13 Skrevet 12. februar 2010 hvor og hvordan lager dere monogrammer?
lilleGrethe Skrevet 13. februar 2010 #14 Skrevet 13. februar 2010 Jeg fant en skrifttype jeg likte, og brukte Photoshop til å hekte bokstavene sammen. Man kan sikkert bruke andre bildebehandlingsprogrammer også.
Gjest Gjest_Alvina_* Skrevet 13. februar 2010 #15 Skrevet 13. februar 2010 Jeg fant en skrifttype jeg likte, og brukte Photoshop til å hekte bokstavene sammen. Man kan sikkert bruke andre bildebehandlingsprogrammer også. Det samme ville jeg gjort. Jeg har mac og klarer meg ikke uten. De som har pc sier at de ikke klarer seg uten...og at jeg er på bærtur. Jeg kan ta den, men jeg er tunglært.
lilleGrethe Skrevet 13. februar 2010 #16 Skrevet 13. februar 2010 Photoshop funker like greit på PC og Mac - men la oss ikke ta den debatten her, da kommer vi helt på villspor.
Lucky? Skrevet 13. februar 2010 #17 Skrevet 13. februar 2010 Jeg har laget med min bokstav først som er flettet inn i sambo sin og etternavn bokstaven vår bak initialene liksom... Ikke lett å forklare
lilleGrethe Skrevet 14. februar 2010 #18 Skrevet 14. februar 2010 Jeg har laget med min bokstav først som er flettet inn i sambo sin og etternavn bokstaven vår bak initialene liksom... Ikke lett å forklare Jeg skjønte det - høres fint ut!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå