Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt noen prate om "Gaias hevn". Noen som kan fortelle meg hva dette egentlig er eller hva det går ut på. Er dette en form for religion?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Jeg har hørt noen prate om "Gaias hevn". Noen som kan fortelle meg hva dette egentlig er eller hva det går ut på. Er dette en form for religion?

Gaia er jordgudinnen, og "Gaias hevn" handler om miljøendringer.

Det er en "holistisk" tilnærming ("Holistisk" er et ord som gjerne brukes av folk som ikke vil "splitte opp forskningen med årsakssammenhenger", dvs de som syns det gjør vondt å tenke) til miljøet. Gaias hevn er brå miljøomveltninger, som skjer når planeten ikke lenger er i stand til å kompensere for f.eks menneskets forurensning av atmosfæren. Omtales gjerne i litt lyriske vendinger hvor Gaias evne til selvheling trekkes inn.

"Hevnen" er kataklysmiske, irreversible endringer av miljøet, som ekstremt rask stigning av havnivået, fryktelige uvær eller istider, som rammer menneskene. Gaias feberkramper, om du vil.

Må ikke forveksles med "Montezumas revenge", som er en hard diarè som man gjerne pådrar seg i Mexico.

Endret av Mann 42
Skrevet

Gaia er verdenstreet, det er fra norrøn mytologi, og alt det der...

Tar Gaia hevn så tar Moder Jord hevn på sin måte med naturen . Kan tenke meg ekstrem vær/ tempraturer, fenomener og natur-katastrofer...

Skrevet
Gaia er verdenstreet, det er fra norrøn mytologi, og alt det der...

Tar Gaia hevn så tar Moder Jord hevn på sin måte med naturen . Kan tenke meg ekstrem vær/ tempraturer, fenomener og natur-katastrofer...

Nei, Gaia er ikke verdenstreet. Gaia er jordgudinnen i gresk mytologi. Verdenstreet i norønn mytologi (eddaen til Snorre Sturlason, først og fremst) er Asken Yggdrasil.

Skrevet

Gaia moder jord var Kaos førsteføde mor til Uranos ( himmelen ) og Pantos ( Havet )

Og ut fra Uranos sitt fruktbare regn som falt ned på Gaia skapte hun gress og trær.

Dere vet sikkert det men jeg følte for å si det uansett

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...