Mayami Skrevet 11. februar 2010 #1 Skrevet 11. februar 2010 Er en 6-åring gammel nok til å ligge i overkøya i en køyeseng? Og trenger en 6-åring bilstol eller holder det med en pute? Noen anbefalinger (merker) på bilstol til 3åring? Sikkert dumme spørsmål, men det får heller være!
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #2 Skrevet 11. februar 2010 Jeg mener at en 6-åring er gammel nok til å ligge i øverkøya. Når det gjelder bilstol/pute, så går jo dette på høyde/vekt og ikke på alder. (tror det er 135 cm som er grensa på høyde i hvertfall).
Anaconda Skrevet 11. februar 2010 #3 Skrevet 11. februar 2010 Jeg går ut i fra at det er sengehest eller "rekkverk" opp i køysenga. Hvis ikke er der verdt å nevne at jeg "rullet" ut av køysenga på hytta da jeg var på samme alder, fordi der ikke var rekkverk (med en provisorisk og (altfor) kort sengehest/plate) ...men jeg lever enda Jeg er usikker ang. bilstol.
liv Skrevet 12. februar 2010 #4 Skrevet 12. februar 2010 En 6 åring kan sikkert ligge i overkøya ja, en 6 åring bør absolutt bruke et bilsete med rygg, for beskyttelse i sidekolisjoner og riktig føring av belte (bør ha horn nede ved puta så barnet ikke sklir av setet i kolisjon. Gode merker er CYBEX SOLUTION og BRITAX KID PLUS. Brødrene mine er lange og eldste har akkurat slutta med sete, han er 10. Hvor mye veier 3 åringen din? Veier barnet under 25 kg er det best å sitte mot kjøreretningen. F. eks two way elite tar lite plass, bakovervendt. Om du absolutt vil sette barnet fremover (anbefalles ikek for barn under 15 kg da setene ikke er beregnet for lettere barn) så er anbefallingen samme som for 6 åringen.
Elle Melle Skrevet 12. februar 2010 #5 Skrevet 12. februar 2010 En 6 åring kan sikkert ligge i overkøya ja, en 6 åring bør absolutt bruke et bilsete med rygg, for beskyttelse i sidekolisjoner og riktig føring av belte (bør ha horn nede ved puta så barnet ikke sklir av setet i kolisjon. Gode merker er CYBEX SOLUTION og BRITAX KID PLUS. Brødrene mine er lange og eldste har akkurat slutta med sete, han er 10. Hvor mye veier 3 åringen din? Veier barnet under 25 kg er det best å sitte mot kjøreretningen. F. eks two way elite tar lite plass, bakovervendt. Om du absolutt vil sette barnet fremover (anbefalles ikek for barn under 15 kg da setene ikke er beregnet for lettere barn) så er anbefallingen samme som for 6 åringen. Veldig bra bilseteråd, hør på dem! Når det gjelder køyseng vil jeg tenke det kommer an på barnet. Noen barn sover ganske rolig, andre snur seg rundt og rundt i sengen og detter på gulvet stadig vekk. I siste tilfellet bør man ha en veldig trygg sengehest i tilfellet.
Mayami Skrevet 13. februar 2010 Forfatter #6 Skrevet 13. februar 2010 Takk for råd! Skal ta med meg infoen om bilseter når vi skal kjøpe! Tror nok vi går for køyeseng (selv om jeg ikke vet om h*n er en urolig sover eller ikke...), så får vi heller justere det etterhvert!
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2010 #7 Skrevet 13. februar 2010 Min yngste på 8 har fortsatt bilstol ( pute med rygg hvor ryggen kan fjernes) og han vil ikke bytte til pute enda. Pute kan brukes fra 135 cm. Når det gjelder køyeseng kommer det nok litt an på barnet også. Min eldste på 10 kunne jeg aldri latt sove i køyeseng av 2 grunner: 1. han er ei vime og ville vel slått seg halvt ihjel. 2. Han sover urolig og burde vel egentlig hatt sprinkelseng fortsatt for ikke å dette ut av senga annenhver natt. Yngstemann har hatt køyeseng siden han var 5, og sover øverst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå