Gjest lulua Skrevet 11. februar 2010 #1 Skrevet 11. februar 2010 jeg bare lurte på om det var noen som visste dette her.., Hva skal til for at man skal få dekt hjemmehjelp/ vaskehjelp? Har ikke lyst i det hele tatt å søke om dette,men både jeg og mannen min sliter med store smerter, han i ryggen ( har tidliger knekt den,så han sliter med den hver dag) Å jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg har veldig vondt i kroppen, spesielt ryggen,og blir kjempe fort sliten. Så det å vaske gulv og støvsuge å sånne ting,tar liksom helt knekken på kroppen vår ..
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #2 Skrevet 11. februar 2010 Dere kunne jo vurdere å leie inn en privatperson til å vaske og støvsuge? Kommunen tar uansett betalt for hjemmehjelpstjenester, og de rengjør bare rom som er i daglig bruk, rydder ikke opp om dere har hatt selskap, rydder ikke opp etter eventuelle kjæledyr etc. Leier dere en privatperson står dere mye friere til å bestemme hva denne skal gjøre. Kommunen vil også vurdere behovet for slike tjenester ut fra om dere har pårørende som har mulighet til å hjelpe, så om foreldrene deres bor rett over gata og er friske og raske er det mindre sannsynlighet for at dere får hjelp. Dere har heller ikke lov til å ha besøk mens hjemmehjelpen er der. Det trenger jo ikke koste skjorta heller, om dere henger opp en annonse på lokalbutikken.
Gjest lulua Skrevet 11. februar 2010 #3 Skrevet 11. februar 2010 Dere kunne jo vurdere å leie inn en privatperson til å vaske og støvsuge? Kommunen tar uansett betalt for hjemmehjelpstjenester, og de rengjør bare rom som er i daglig bruk, rydder ikke opp om dere har hatt selskap, rydder ikke opp etter eventuelle kjæledyr etc. Leier dere en privatperson står dere mye friere til å bestemme hva denne skal gjøre. Kommunen vil også vurdere behovet for slike tjenester ut fra om dere har pårørende som har mulighet til å hjelpe, så om foreldrene deres bor rett over gata og er friske og raske er det mindre sannsynlighet for at dere får hjelp. Dere har heller ikke lov til å ha besøk mens hjemmehjelpen er der. Det trenger jo ikke koste skjorta heller, om dere henger opp en annonse på lokalbutikken. Hadde vi hatt råd hadde vi leid inn privat vaskehjelp for lenge siden ;-) men vi har utrolig lite penger og to små barn,så uansett hvor billig den hadde vært hadde det ikke gått.. Men ellers takk for tipset! :-)
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #4 Skrevet 11. februar 2010 Hva er husholdningens samlede inntekt? Jeg fant en oversikt over hva praktisk hjelp i hjemmet vil koste i Trondheim, og prisene er vel kanskje like i resten av landet også. Med de prisene en hjemmehjelp tar tror jeg fortsatt dere vil ha bedre utbytte av å henge opp en lapp på nærbutikken Her er prisene i Trondheim: http://www.trondheim.kommune.no/content.ap?thisId=1116508540
Gjest lulua Skrevet 11. februar 2010 #5 Skrevet 11. februar 2010 Hva er husholdningens samlede inntekt? Jeg fant en oversikt over hva praktisk hjelp i hjemmet vil koste i Trondheim, og prisene er vel kanskje like i resten av landet også. Med de prisene en hjemmehjelp tar tror jeg fortsatt dere vil ha bedre utbytte av å henge opp en lapp på nærbutikken Her er prisene i Trondheim: http://www.trondheim.kommune.no/content.ap?thisId=1116508540 Takk men jeg trodde at hjemmehjelper var noe man fikk dekt jeg? at man ikke trengte å betale noe liksom..
Skravla Skrevet 11. februar 2010 #6 Skrevet 11. februar 2010 Takk men jeg trodde at hjemmehjelper var noe man fikk dekt jeg? at man ikke trengte å betale noe liksom.. Du betaler en egenandel ut fra inntekt. Så det er ikke noe i verden som er gratis.
Gjest lulua Skrevet 11. februar 2010 #7 Skrevet 11. februar 2010 Du betaler en egenandel ut fra inntekt. Så det er ikke noe i verden som er gratis. okay:) jo det er masse i verden som er gratis :-)
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #8 Skrevet 11. februar 2010 okay:) jo det er masse i verden som er gratis :-) Men ikke hjemmehjelp
Gjest lulua Skrevet 11. februar 2010 #9 Skrevet 11. februar 2010 Men ikke hjemmehjelp Nei tydligvis ikke ;-)
Rosalie Skrevet 11. februar 2010 #10 Skrevet 11. februar 2010 (endret) Joda det er gratis. Men veldig vanskelig å få innvilget (min bestemor på snart 90 år får ikke hjemmehjelp for hun er ikke dårlig nok i beina. Hun klarer knapt nok å gå tur retur postkassa, ca 200 meter til sammen). http://www.trondheim.kommune.no/content.ap?thisId=1074514417 http://www.trondheim.kommune.no/content.ap?thisId=979726732 Endret 11. februar 2010 av Wadjet
Skravla Skrevet 11. februar 2010 #11 Skrevet 11. februar 2010 (endret) Joda det er gratis. Men veldig vanskelig å få innvilget (min bestemor på snart 90 år får ikke hjemmehjelp for hun er ikke dårlig nok i beina. Hun klarer knapt nok å gå tur retur postkassa, ca 200 meter til sammen). http://www.trondheim.kommune.no/content.ap?thisId=1074514417 http://www.trondheim.kommune.no/content.ap?thisId=979726732 Gratis er det ikke, se link høyere opp. Endret 11. februar 2010 av Skravla
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #12 Skrevet 11. februar 2010 Joda det er gratis. Men veldig vanskelig å få innvilget (min bestemor på snart 90 år får ikke hjemmehjelp for hun er ikke dårlig nok i beina. Hun klarer knapt nok å gå tur retur postkassa, ca 200 meter til sammen). http://www.trondheim.kommune.no/content.ap?thisId=1074514417 http://www.trondheim.kommune.no/content.ap?thisId=979726732 Hvor på de sidene du linket til står det at tjenesten er gratis? Om det er gratis for svake grupper som ikke eier nåla i veggen aner jeg ikke, men jeg tror i så fall ikke TS' familie faller inn under denne ordningen. Egenbetaling Det er egenbetaling for praktisk hjelp i hjemmet iht gjeldende betalingssatser fastsatt av bystyret.
Gjest lulua Skrevet 11. februar 2010 #13 Skrevet 11. februar 2010 Hvor på de sidene du linket til står det at tjenesten er gratis? Om det er gratis for svake grupper som ikke eier nåla i veggen aner jeg ikke, men jeg tror i så fall ikke TS' familie faller inn under denne ordningen. hmmm. hvorfor tror du ikke det:-p ?
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #14 Skrevet 11. februar 2010 hmmm. hvorfor tror du ikke det:-p ? Dere har to barn, artså har dere vel barnetrygd, som regnes som inntekt i denne sammenhengen? Men det skal jeg ikke si for sikkert, dette er bare hva jeg tror. Grunnbeløp 1G er vel rundt 70.000 i året tror jeg, og i en oversikt jeg så (husker ikke hvilken, dessverre) fikk man gratis hjemmehjelp om den samlede inntekten var under 2G i året. Nå vet ikke jeg hvor høy inntekt dere har, men de fleste småbarnsfamilier tror jeg har en samlet inntekt på mer enn 140.000 i året.
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #15 Skrevet 11. februar 2010 Dere har to barn, artså har dere vel barnetrygd, som regnes som inntekt i denne sammenhengen? Men det skal jeg ikke si for sikkert, dette er bare hva jeg tror. Grunnbeløp 1G er vel rundt 70.000 i året tror jeg, og i en oversikt jeg så (husker ikke hvilken, dessverre) fikk man gratis hjemmehjelp om den samlede inntekten var under 2G i året. Nå vet ikke jeg hvor høy inntekt dere har, men de fleste småbarnsfamilier tror jeg har en samlet inntekt på mer enn 140.000 i året. Dette kommer jo også an på hvor i landet dere bor; i linken jeg postet tidligere måtte man jo også betale når man tjente mindre enn 2G i året, mens i en annen kommune var det da gratis. Så prisene varierer tydeligvis. Den eneste måten du kan finne et sikkert svar på spørsmålet ditt er å spørre kommunen om hvilke priser og regler som finnes der dere bor
Gjest fisk Skrevet 12. februar 2010 #16 Skrevet 12. februar 2010 jeg bare lurte på om det var noen som visste dette her.., Hva skal til for at man skal få dekt hjemmehjelp/ vaskehjelp? Har ikke lyst i det hele tatt å søke om dette,men både jeg og mannen min sliter med store smerter, han i ryggen ( har tidliger knekt den,så han sliter med den hver dag) Å jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg har veldig vondt i kroppen, spesielt ryggen,og blir kjempe fort sliten. Så det å vaske gulv og støvsuge å sånne ting,tar liksom helt knekken på kroppen vår .. Man skal være veldig fysisk dårlig for å dette dekket, og om det er tilfelle med dere, at dere passer inn i kategorien for de som såvidt klarer å bevege seg, vil jeg tro dere har vanskeligheter med å følge opp ungene deres også? Min mor som har arbeidet hardt hele livet og nettopp rundet 50 år samtidig som hun ble uføretrygdet pga nakke og kuldre, har store problemer i hverdagen når det gjelder vanlige gjøremål der hun må bruke armene, som brukes i de fleste huslige aktiviteter løser det slik at hun tar litt etter litt etter litt.. det som må gjøres, gjøres først og fordeles i flere omganger for å unngå overbelastning og smerter. Jeg tror aldri hun har tenkt tanken på å prøve å få dekket vaskehjelp, man finner en løsning som passer forutsetningene man har så langt det er mulig. Alle blir sliten og trøtt og lei, og har man ekstra fysiske plager i tillegg, får man prøve å tilpasse eller løse gjøremål på en måte som fungerer for den enkelte
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå