Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

har fått tilbud på jobb, i timelønn. hva ganger jeg med for å få årslønn? er det 1880 eller 1950? har hørt om begge deler..

og hva ganger jeg med for å finne netto utbetaling i måneden? regner man ca 30%skatt? når det er tabelltrekk.....

eks timelønn: 150.

årslønn: 150 x 1950 = 292500

netto årslønn: 292000 x 0,7 = 204750

netto månedslønn: 17063

er dette rett tenkning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker du må gjøre slik for å trekke fra skatten:

292000/1.3 = 224 615.

Ellers vet jeg lite om regnestykket ellers er riktig...

Skrevet

dette vil jeg også vite! noen må vel vite dette? har selv prøvd å søke på nettet, men finnes ikke svar. jeg skal få 290' i årslønn, og lurer på hva jeg ca vil få utbetalt i måneden..... :jepp:

Skrevet

Det vanligste er å gange med 1950 for å finne årslønnen. Dette inkluderer betalt ferie/feriepenger, så den reelle utbetalte lønnen vil variere litt. Dine utregninger er altså helt riktig-

For å finne månedslønnen kan du også regne med at det er gjennomsnittlig 21 arbeidsdager i en måned. Regnestykket blir da:

150*7,5*21=23.625

For å finne utbetalt lønn er det riktig å gange med 0,7:

23.625*0,7=16537,50

Dette blir jo veldig ca, ettersom det vil variere litt (høyere skatt hvis du f.eks jobber overtid, flere eller færre dager i måneden osv.).

Jeg vet det finnes kalkulatorer på nettet hvor du kan skrive inn f.eks timelønn og få årslønn, eller skrive inn årslønn og få månedslønn osv. Desverre har jeg ingen linker til det akkurat her.

Skrevet

I og med at du ganger med 0,7 for å finne lønn eks. skatt, så regner jeg med du ganger med 1,3 for å regne andre veien, ikke sant? Altså finne bruttolønn ut fra nettolønnen. Hva skjer om du tar 16 537,50,-*1,3? Da får du 21 498,10,-. Det blir feil, og derfor må du dele på 1,3.

Skrevet

Tror det er 1670 timer. Iallefall er det det på jobb til meg, men jobber i turnus da...

Skrevet
I og med at du ganger med 0,7 for å finne lønn eks. skatt, så regner jeg med du ganger med 1,3 for å regne andre veien, ikke sant? Altså finne bruttolønn ut fra nettolønnen. Hva skjer om du tar 16 537,50,-*1,3? Da får du 21 498,10,-. Det blir feil, og derfor må du dele på 1,3.

Dette blir helt galt. Man ganger bruttolønnen med 0,7 fordi man får utbetalt 70% (i dette eksempelet) av det man tjener. Det er nettolønnen.

Dersom man har oppgitt nettolønn og skal finne bruttolønn deler man på 0,7 siden man skal finne ut hva nettolønnen er 70% av.

Når du deler med 1,3 så regner du som om man får lønn+skatt (tilsvarende pris inkl mva), og det gjør man jo ikke.

Skrevet
Tror det er 1670 timer. Iallefall er det det på jobb til meg, men jobber i turnus da...

Det er andre arbeidstidsbestemmelser i helsevesenet enn ellers. For bl.a. sykepleiere i turnus utgjør en 100% stilling 35,5 arbeidstimer per uke, dvs 1846 timer per år. (Det reelle antall arbeidstimer per år når en trekker fra fem ukers ferie er omtrent 1670.)

For andre arbeidstakere er arbeidstiden 37,5 timer per uke. Dette multipliseres med 52 uker per år, slik at antall timer per år, som en regner årslønn fra, er 1950.

Skrevet
Dette blir helt galt. Man ganger bruttolønnen med 0,7 fordi man får utbetalt 70% (i dette eksempelet) av det man tjener. Det er nettolønnen.

Dersom man har oppgitt nettolønn og skal finne bruttolønn deler man på 0,7 siden man skal finne ut hva nettolønnen er 70% av.

Når du deler med 1,3 så regner du som om man får lønn+skatt (tilsvarende pris inkl mva), og det gjør man jo ikke.

Selvsagt, beklager jeg tenkte "feil vei".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...