Gå til innhold

Støtte fra nav under behandling

Anbefalte innlegg

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Hei!

Mulig dette skal under helseforumet, men da blir det vel flyttet..

Altså, jeg har nedsatt hørsel, og venter på at jeg skal bli henvist til noen som kan tilpasse høreapparat. Jeg er student, og har til nå greit klart å følge med på forelesningene. De siste ukene har det derimot blitt verre, og idag hørte jeg kanskje 50% av hva foreleseren sa.

Jeg har vært inne og lest på navs nettsider for å se om det er mulig å få noen trygdeytelser mens jeg venter på å få tilpasset høreapparat (vet jo ikke hvor lang tid det tar), for jeg kan ikke søke på jobber (er arbeidsledig) når jeg har så store problemer med å høre hva som blir sagt.

Jeg har fått hørselstest med beviselig stort hørselstap, så tilstanden er dokumentert fra spesialist.

Jeg prøver å finne ut av det på nav, men er ikke lett. Og jepp, jeg har vært hos fastlege og spurt, men han er så inkompetent så nå holder jeg på å bytte.

Dette ble litt rotete, det jeg egentlig spør om er; gir nav trygdeytelser mens man venter på behandling for en tilstand som gjør at en har problemer med å jobbe/fungere i hverdagen? Og hvordan går man eventuelt frem for å søke om dette? Må legen søke for meg, eller kan jeg selv møte opp på et navkontor med papirer fra lege?

Jeg blir takknemlig for alle svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

De gir ikke ytelser om du har studielån/stipend Det de eventuelt kan dekke er høreapparat, men da vil jeg tro du må høre med hjelpemiddelsentralen. Du kan få hjelp til å søke på nærmeste NAV kontor.

Endret av Antlers
Skrevet

Kan du ikke få sykemelding, så lenge det er en medisinsk årsak til at du ikke kan følge med på studiene? Da trodde jeg det var slik at lånet ble gjort om til stipend for perioden du har vært sykmeldt?

Skrevet

Hei Plym!

Neida, trenger ikke sykemelding, for forelesningene mine er ikke obligatoriske, så jeg tror ikke jeg går glipp av så veldig mye. Sånn sett er det ikke behov for det. Problemet er mer i jobbsammenheng, for når jeg har problemer med å høre på en person som er noen meter unna meg, vet jeg ærlig talt ikke hvilken jobb jeg kunne søkt på.... eller noen som ville ansatt meg, for den saks skyld. Og jeg trenger penger, klarer ikke å leve på bare studiestøtten + sommermånedene mottar man jo ikke støtte. Og jeg aner ikke hvor lang tid det vil ta før jeg får hjelp heller..

Takk for svar allesammen

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet
Hei Plym!

Neida, trenger ikke sykemelding, for forelesningene mine er ikke obligatoriske, så jeg tror ikke jeg går glipp av så veldig mye. Sånn sett er det ikke behov for det. Problemet er mer i jobbsammenheng, for når jeg har problemer med å høre på en person som er noen meter unna meg, vet jeg ærlig talt ikke hvilken jobb jeg kunne søkt på.... eller noen som ville ansatt meg, for den saks skyld. Og jeg trenger penger, klarer ikke å leve på bare studiestøtten + sommermånedene mottar man jo ikke støtte. Og jeg aner ikke hvor lang tid det vil ta før jeg får hjelp heller..

Takk for svar allesammen

Det skal ikke være lang ventetid for å få tilpasset høreapparat, og dette er vel i tillegg gratis så vidt jeg vet? Hvor lenge er det til du skal inn dit?

Skrevet

Du kunne jo tatt en vaskejobb? Da gjør det ikke så mye om du hører dårlig.

Skrevet

Hei igjen!

Grunnen til at jeg ikke vet hvor lang tid det vil ta, er at han fastlegen jeg har nå ikke vil henvise meg til en som kan gjøre det. Jeg skal få en venn av meg til å ringe han som opprinnelig tok hørselstestene og spørre om han kan henvise (er en historie rundt dette, orker ikke ta det nå - poenget er at jeg ikke vet hvor lang tid det vil ta). Og jo, jeg vet at selve apparatet blir dekket, men det er som sagt tiden frem til jeg får dette jeg tenkte på.

Du som snakker om vaskejobb, jeg kunne gjerne ha søkt om vaskejobb jeg, det er faktisk et yrke jeg trives med. Betaler relativt bra, selv om jeg ikke har utdannelse. Problemet der blir at jeg pga hudproblemer har fått beskjed av leger om å holde meg unna "våte" yrker. Men takk for forslaget likevel!

Skrevet

Du vil neppe få noe dekket siden du er fulltidsstudent, og NAV venter at du da skal klare deg på studielån.

Jeg aner ikke hvor du bor, men jeg vet at i Oslo, og sikkert andre byer, kan man få deltidsjobb som tallpuncher hos finanshus (kveldsjobbing så vidt jeg vet), kopierings- og scannerhjelp i engineeringselskap (dagjobbing, 1-5 dager i uka etter avtale). Den type jobber går gjennom vikarbyrå.

Skrevet
Du vil neppe få noe dekket siden du er fulltidsstudent, og NAV venter at du da skal klare deg på studielån.

Jeg aner ikke hvor du bor, men jeg vet at i Oslo, og sikkert andre byer, kan man få deltidsjobb som tallpuncher hos finanshus (kveldsjobbing så vidt jeg vet), kopierings- og scannerhjelp i engineeringselskap (dagjobbing, 1-5 dager i uka etter avtale). Den type jobber går gjennom vikarbyrå.

Jeg bor i Finnmark, men kan ta turen innom de to vikarbyråene vi har her og høre. Takk for tipset!

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet

Om du har tatt en hørselstest som viser at du hører dårlig må jo legen din henvise deg videre slik at du får tilpasser høreapparat?!! Dette skal ta relativt kort tid, så om du søker stønad fra nav, er nok ikke denne ferdig behandlet før lenge etter at du har fått ordnet høreapparat, så jeg ville pushet på for å ordne det slik at jeg kunne fått høreapparatet istedet, da er jo problemet løst! Påvente av høreapparat kan neppe kalles å være "under behandling" heller, men krev henvisning! :)

Skrevet
Om du har tatt en hørselstest som viser at du hører dårlig må jo legen din henvise deg videre slik at du får tilpasser høreapparat?!! Dette skal ta relativt kort tid, så om du søker stønad fra nav, er nok ikke denne ferdig behandlet før lenge etter at du har fått ordnet høreapparat, så jeg ville pushet på for å ordne det slik at jeg kunne fått høreapparatet istedet, da er jo problemet løst! Påvente av høreapparat kan neppe kalles å være "under behandling" heller, men krev henvisning! :)

Hadde ikke fastlegen min her vært en inkompetent fjott, så hadde jeg vært henvist i desember.

Men hva gjør man egentlig om man ikke får henvisninger da? Altså, jeg kommer jo til å få det, men man har da ikke noe annet valg enn å bytte fastlege til man treffer på en som vil henvise da?

Nei, det at jeg flyttet nordover pga studier har virkelig ødelagt mye.... tenk dere godt om før dere flytter dere andre som eventuelt venter på/er under medisinsk behandling....

Skrevet

Er det henvisning til audiograf eller øre, nese, halslege du venter på?

Ang. NAV så tror jeg det er slik at du ikke får noen stønad hvis du mottar studiestøtte fra Lånekassen, men mail NAV for å være helt sikker.

Skrevet

Støtte fra NAV fordi du ikke får søkt jobber pga dårlig hørsel og ventetid på høreapparat, får du kun hvis du fyller vilkårene. Dvs har hatt en jobb, som har ført til at du har opptjent rettigheter.

Har du ikke hatt noen jobb, så er det heller ingen inntekt du går glipp av, dermed har du ikke rett på sykepenger. Er du arbeidsledig, har du rett på dagpenger hvis du har tjent nok i forrige år til det.

Skrevet

Så da har man altså ingen rettigheter da...

Fordi man har valgt å studere så man kan få seg en karriere, siden man ikke får seg jobb grunnet helse ellers, så får man heller ingen hjelp når man får problemer med studiene... :tristbla:

Hvem er det egentlig som har kommet frem til at 6800 kr i måneden er en helt ok sum å klare seg på (og ja, nå regnet jeg bort de store utbetalingene i august og januar)? ...garantert ikke noen som selv lever på den summen...

Jaja, takk for svar allesammen

Skrevet
Støtte fra NAV fordi du ikke får søkt jobber pga dårlig hørsel og ventetid på høreapparat, får du kun hvis du fyller vilkårene. Dvs har hatt en jobb, som har ført til at du har opptjent rettigheter.

Har du ikke hatt noen jobb, så er det heller ingen inntekt du går glipp av, dermed har du ikke rett på sykepenger. Er du arbeidsledig, har du rett på dagpenger hvis du har tjent nok i forrige år til det.

Man går jo glipp av inntekt når man ikke har muligheter til å søke på jobb slik at man kan få en inntekt? Eller regnes kanskje det som fiktiv inntekt, da

Skrevet
Er det henvisning til audiograf eller øre, nese, halslege du venter på?

Ang. NAV så tror jeg det er slik at du ikke får noen stønad hvis du mottar studiestøtte fra Lånekassen, men mail NAV for å være helt sikker.

Kanskje det heter audiograf. Det jeg venter på er en henvisning til den personen som tilpasser høreapparatet til meg. Han spesialisten jeg har vært hos hadde ikke spesialisert seg på den delen.

Skrevet
...garantert ikke noen som selv lever på den summen...

Jeg levde på den summen, og jeg klarte meg fint. Jeg bodde på studenthybel, brukte ikke mer penger på mat/klær enn det som var nødvendig og brukte ikke penger på uteliv.

Finner du deg en billig studenthybel hos studentsamskipnaden går det helt greit; problemene oppstår først om man tvinges ut på det altfor dyre private boligmarkedet og/eller fester ofte.

Skrevet

Du kan søke på hjelpemidler som teleslynge og sånt. Men da må en jo ha et høreapperat som teleslynka kan virke sammen med.

Skrevet
Man går jo glipp av inntekt når man ikke har muligheter til å søke på jobb slik at man kan få en inntekt? Eller regnes kanskje det som fiktiv inntekt, da

Hvis du ikke hadde jobb og inntekt på forhånd, så går du jo ikke glipp av noen inntekt. Ved å HA jobb, opparbeider du deg rett til stønader. Stønader får man når jobbintekten faller bort.

Bare å tenke at man skulle hatt jobb og inntekt, betyr ikke at man går glipp av noe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...