Gjest Litt anonym nå Skrevet 5. september 2003 #1 Skrevet 5. september 2003 Hei Jeg har vært gift med mannen i mitt liv i mange år, og vi har det veldig bra ilag. Men vi har så forskjellige meninger om politikk og samfunnsrelaterte spørsmål. Dette trenger jo ikke være noen ulempe eller problem, men hos oss er det blitt det. Vi kan ikke diskutere slikt lenger, det blir bare bråk. Høres sikkert helt tåpelig ut, og det er det egentlig også. Vi står så ekstremt langt ifra hverandre, og jeg kjenner at hans meninger byr meg imot. Og etter en tids diskusjon er det ikke bare meningene hans som byr meg imot, men jeg kjenner jeg får en bismak av hele han. Dette går selvfølgelig over, det er ikke noe jeg går å føler daglig, men når det blir diskusjon. Grunnen er vel kanskje at jeg synes meningene hans tilhører en helt annen type mennesker, enn den jeg identifiserer både meg og ham med. Og jeg klarer ikke helt å skille sak og person. Jeg vil selfølgelig ikke at han skal mene det jeg mener, eller endre sine meninger, men jeg blir oppgitt over at en person i hans situasjon kan ha slike tanker...... Jeg trenger egentlig ikke noe råd for vårt forhold, fordi det eneste som hjelper, er å la være å diskutere betente temaer, men jeg lurer på hvordan deres forhold er? Er dere noenlunde enige? Og hvis dere ikke er det, hvordan føles det når dere diskuterer slike tema?
lillesol20 Skrevet 5. september 2003 #2 Skrevet 5. september 2003 Vi er ganske uenige. Derfor diskuterer vi sjelden politikk. Vi er enige om å være uenige. Det føles ok.
Gjest Poirot Skrevet 5. september 2003 #3 Skrevet 5. september 2003 Både og. Jeg er glad i å diskutere, men kjenner jeg kan ta det litt for personlig etterhvert, for han er så utrolig flink med ord (jurister er jurister verst...). Visse temaer lar vi derfor ligge, så kan jeg diskutere med andre.
Lenore Skrevet 5. september 2003 #4 Skrevet 5. september 2003 Det kan virke uinteressant hva en partner mener "i politiske saker" - men "denna jævla politikken" handler jo faktisk om alt som skjer rundt oss, alt fra aldersgrense på ymse aktiviteter, til hva vi 'synes' om innvandring. For meg er det ganske viktig at et menneske jeg har så nært, ikke befinner seg milevis unna meg i viktige saker/på sentrale områder. Det er ikke greit om han synes at vi kan bombe alle kosovo-albanere der de er (eventuelt var), i stedet for å bruke penger på å tilrettelegge. Det er ikke greit om han synes det er viktigere hvor mye spriten koster, enn hva som skal være prisen for en barnehageplass. Det er heller ikke greit om han er sjalu på Røkke, fordi han selv aldri klarte å nå langt. Poenget mitt er at man ofte har like grunnleggende verdier, ved å stå nært hverandre politisk. Nå er jo ikke dette lengre like lett - da mange partier virker tilnærmet like, og det kan være vanskelig å se forskjellene. Men så er det heller ikke poenget hva partiet man stemmer heter - det som er viktig, er grunnene hvorfor du stemmer nettopp dette. Jeg skjønner ikke hvordan dere kan "la være" å diskutere politiske saker - hva diskuterer dere da? Om potteplanta skal stå på bordet eller i vinduskarmen? Er en mann på bærtur politisk, får han finne noen andre enn meg å leke med.
Gundel Gaukeley Skrevet 5. september 2003 #5 Skrevet 5. september 2003 (endret) . Endret 11. februar 2013 av Gundel Gaukeley
bluebird Skrevet 5. september 2003 #6 Skrevet 5. september 2003 Jeg skjønner ikke hvordan dere kan "la være" å diskutere politiske saker - hva diskuterer dere da? Om potteplanta skal stå på bordet eller i vinduskarmen? Ja! Hvordan visste du det? :o For å være litt alvorlig så går det fint an å leve sammen med noen uten å diskutere politikk på høyt nivå. Det er nok politikk-snakk på tv for min del. Men hvis mannen i mitt liv var en ivrig Frp-forkjemper så hadde jeg nok diskutert mer! Så fint at det er hemmelig valg folkens!
Gjest Coolaid Skrevet 5. september 2003 #7 Skrevet 5. september 2003 Har vel lært meg å unngå "følsomme" temaer. Men det viktigste ovenfor din partner er at du viser at du står for noe, det blir det respekt av.
Tilde Skrevet 5. september 2003 #8 Skrevet 5. september 2003 Vi er heller ikke spesielt enige. Irriterende teite meninger han har av og til... Lar stort sett være å diskutere innvandring f.eks. Enige om å være uenige.
Tusenfryd Skrevet 5. september 2003 #9 Skrevet 5. september 2003 Her i huset har vi et likt verdigrunnlag og tror vi stort sett stemmer det samme også. Jeg tror det er viktig. Men vi har selvsagt ulike ting vi er opptatt av - innenfor samme politiske retning. Han er også trofast mot ett parti, mens jeg har byttet etter om det har vært kommunevalg eller Stortingsvalg. Det vi er mest uenige om er Marka-grensen i Oslo - der er vi dypt uenige - den uenigheten som nok er ganske typisk for innflytter og innfødt. Men vi diskuterer den av og til - og på nivå som at vi begge har sannheten og denne hamrer vi i hodet på hverandre. Gjentatte ganger. Det morsomme er at vi fordi vi har samme politiske verdigrunnlag, så er vi mye enige i hverandres argumenter og resonnering - men vi har ulik konklusjon.
Gjest Embla s Skrevet 7. september 2003 #10 Skrevet 7. september 2003 Jeg tror det ville være vanskelig å være sammen med en som har grunnleggende ulikt syn på politikk, samfunn og verdi spørsmål. Ikke fordi jeg ikke kunne respektert ham, men fordi en viss grad av felles gunnholdning er (for meg) en del av fundamentet i bunnen av et forhold.
Labella Skrevet 7. september 2003 #11 Skrevet 7. september 2003 Vi står langt fra hverandre politisk, men er forbausende enig om mange viktige saker likevel. Enkelte saker, som f.eks. EU, gidder jeg ikke å diskutere med ham. Jeg vet at det ender med dårlig stemning, og ser rett og slett ikke poenget med å diskutere det (sta som han er lar han seg jo ikke overtale til å nærme seg det eneste fornuftige standpunktet :blunke: ).
mellom Skrevet 7. september 2003 #12 Skrevet 7. september 2003 poitikk er vel det eneste vi sjelden eller aldri diskuterer - blir veldig overrasket om vi er uenige - noe vi har vært noen ganger - men verdisyn og menneskelighet, samfunnet i den lille og store verden - det snakker vi om - men er sjelden uenige - - har ikke tenkt på det slik - tror det ville vært vanskelig for meg å være sammen med noen som hadde sett verden helt fra den andre enden enn meg. vet ikke - har aldri opplevd det -
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå