Gå til innhold

Spørre foreldre om å smake alkohol?

Anbefalte innlegg

Gjest snart voksen
Skrevet

Jeg er en jente på 16 som i det siste har blitt litt nysgjerrig på alkohol. Jeg er fullstendig klar over at det er 18 års aldersgrense, men ville du som forelder gitt ditt barn et glass øl/vin hvis de spurte? Kommer selvsagt an å omstendighetene(om det er en vanlig ukedag eller en stille lørdagskveld). Jeg tenker at for min del ville det vært "best" om jeg fikk smakt litt hjemme, for å unngå at jeg drikker meg dritings på en fest, bare for å ha "prøvd det".

Kjenner flere som drikker seg full hver helg bare fordi de ikke får lov til å drikke hjemme av foreldrene.

Så spørsmålet mitt er: ville du gitt et glass vin/øl til din 16 åring, fks en lørdagskveld dere satt hjemme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det nok lenge til jeg har en 16-åring, men ikke så lenge siden jeg var en selv. Vanlige helger fikk jeg ikke smake, men ved høytider, selskaper o.l. fikk jeg ofte smake et glass sammen med de voksne!

Hvis foreldrene dine drikker noe du kan tenke deg å smake, kan du ikke bare spørre om å få smake, fordi du er nysgjerrig på smaken? Det meste kommer du sikkert ikke til å like i begynnelsen uansett... ;)

Skrevet

Nei, det ville jeg ikke. Nå er det leenge til jeg får tenåringsbarn, for jeg er ikke så mange år eldre enn du er TS, men allikevel ville det vært uaktuelt. Alkohol er forbudt å drikke og kjøpe for barn under 18 år, og det er også forbudt å kjøpe det til barnet. Jeg ville ikke gjort det lovlig å bryte loven på den måten, selv om det bare var hjemme i kontrollerte omgivelser. Jeg ville heller aldri sendt med barnet egen alkohol på fest- alt tyder på at de bare drikker det i tillegg til alt annet de får tak i. Så, svaret mitt blir nok at nei, under mitt tak får ingen under 18 drikke alkohol med min tillatelse!

Gjest Gjest_Malena_*
Skrevet
Jeg er en jente på 16 som i det siste har blitt litt nysgjerrig på alkohol. Jeg er fullstendig klar over at det er 18 års aldersgrense, men ville du som forelder gitt ditt barn et glass øl/vin hvis de spurte? Kommer selvsagt an å omstendighetene(om det er en vanlig ukedag eller en stille lørdagskveld). Jeg tenker at for min del ville det vært "best" om jeg fikk smakt litt hjemme, for å unngå at jeg drikker meg dritings på en fest, bare for å ha "prøvd det".

Kjenner flere som drikker seg full hver helg bare fordi de ikke får lov til å drikke hjemme av foreldrene.

Så spørsmålet mitt er: ville du gitt et glass vin/øl til din 16 åring, fks en lørdagskveld dere satt hjemme?

Det du sier her stemmer ihvertfall ikke. Ungdom går ikke ut og drikker seg fulle fordi de ikke får alkohol av foreldrene sine.

Ungdom går ut og drikker fordi det er spennende å drikke ute, de mister litt hemninger og tør være med åpne med mulige partnere ol.

Jeg for min del drakk ute blant venner fra jeg var 15 år, og jeg kan trygt si deg at det ikke var smaken jeg var nysgjerrig på - det var ikke derfor jeg drakk. Unge kan gjerne få smake en munn vin hjemme, men de skal ikke få drikke seg beruset.

Gjest snart voksen
Skrevet
Nei, det ville jeg ikke. Nå er det leenge til jeg får tenåringsbarn, for jeg er ikke så mange år eldre enn du er TS, men allikevel ville det vært uaktuelt. Alkohol er forbudt å drikke og kjøpe for barn under 18 år, og det er også forbudt å kjøpe det til barnet. Jeg ville ikke gjort det lovlig å bryte loven på den måten, selv om det bare var hjemme i kontrollerte omgivelser. Jeg ville heller aldri sendt med barnet egen alkohol på fest- alt tyder på at de bare drikker det i tillegg til alt annet de får tak i. Så, svaret mitt blir nok at nei, under mitt tak får ingen under 18 drikke alkohol med min tillatelse!

Hehe, tenkte at jeg kom til å få et sånt svar ;)

Men, tenk litt; er det ikke bedre at barns første opplevelse med alkohol blir kontrolert sammen med foreldre/andre voksne, enn på en "alene-hjemme" fest? Hvis jeg hadde vært en person som festet hver helg og foreldrene mine hadde nektet meg alkohol, tror jeg at jeg ville drukket enda mer. Nå kan jo ikke jeg tenke fra en voksens synspunkt, men jeg tror at et "avslappet" forhold til alkohol vil gjøre at flere ungdommer syntes det er mindre spennende ;)

Som du andre som svarte også sa; jeg kommer nok ikke til å like det meste ;) Da jeg var 12-13 år, stjal meg og min kusine hver vår boks med øl fra et skap. Husker fortsatt smaken og det blir nok lenge til jeg drikker akkuratt det merket igjen :P

Men takk for svar :)

Gjest snart voksen
Skrevet
Det du sier her stemmer ihvertfall ikke. Ungdom går ikke ut og drikker seg fulle fordi de ikke får alkohol av foreldrene sine.

Ungdom går ut og drikker fordi det er spennende å drikke ute, de mister litt hemninger og tør være med åpne med mulige partnere ol.

Jeg for min del drakk ute blant venner fra jeg var 15 år, og jeg kan trygt si deg at det ikke var smaken jeg var nysgjerrig på - det var ikke derfor jeg drakk. Unge kan gjerne få smake en munn vin hjemme, men de skal ikke få drikke seg beruset.

Nå vet jeg ikke hvor lenge det er siden du var 15, men her som jeg bor er det veldig sjeldent fester. De som drikker ofte samler seg og drikker. Jeg kjenner flere av de, og de drikker rett og slett fordi de vil drikke. Ikke fordi de vil møte nye folk ol.

Men, regner med dette kan variere veldig i forskjellige miljøer og med forskjellige venner. :)

Skrevet

Jeg hadde med glede latt deg smake på alkehol jeg om jeg var mora di:p . fikk lov til og begynne drikke når jeg var 16 jeg..

Da fikk jeg noen cider bokser på 2,15%...

Vanlig her jeg bor:P etter konformiasjon.

Mye bedre foreldra er åpne om det!! og lærer barna noe vettu angående alkeholen! isteden for og bli ringt opp av sykehuset

om ungen må pumpes..

Gjest snart voksen
Skrevet
Jeg hadde med glede latt deg smake på alkehol jeg om jeg var mora di:p . fikk lov til og begynne drikke når jeg var 16 jeg..

Da fikk jeg noen cider bokser på 2,15%...

Vanlig her jeg bor:P etter konformiasjon.

Mye bedre foreldra er åpne om det!! og lærer barna noe vettu angående alkeholen! isteden for og bli ringt opp av sykehuset

om ungen må pumpes..

Ok :) Men, det at du fikk begynne "tidlig" å drikke, gjorde det at du ble mindre nysgjerrig og tok det ganske greit når det gjaldt alkohol? Når man har smakt det et par ganger er det vel ingen "Big deal" lengre..

Skrevet

Mine fremtidige barn kan få smaket en liten sipp, men jeg kommer aldri til å gi mine egne barn alkohol før de er 18.

Jeg er selv snart 20 og jeg syns det er flere på min alder som ikke skulle fåt "lov" til å bli myndig. De er rett og slett farlige for seg selv. De drikker seg så jævla dritings at de ikke vet hvor de er og selv om de har fått lappen tror de det er greit å kjøre som et svin.

Du er jo 16 og du liker kanskje ikke å høre dette.. men jeg tror at når du blir 18 så kommer du til å forstå. Å bli myndig vil ikke si at du er helt voksen. Jeg er snart 20 og jeg føler meg ikke voksen.

Jeg vet ikke hva foreldrene dine kommer til å si, men mine ville aldri ha latt meg drikke. Jeg fikk smake, men aldri mer enn en liten sipp.

Gjest snart voksen
Skrevet
Mine fremtidige barn kan få smaket en liten sipp, men jeg kommer aldri til å gi mine egne barn alkohol før de er 18.

Jeg er selv snart 20 og jeg syns det er flere på min alder som ikke skulle fåt "lov" til å bli myndig. De er rett og slett farlige for seg selv. De drikker seg så jævla dritings at de ikke vet hvor de er og selv om de har fått lappen tror de det er greit å kjøre som et svin.

Du er jo 16 og du liker kanskje ikke å høre dette.. men jeg tror at når du blir 18 så kommer du til å forstå. Å bli myndig vil ikke si at du er helt voksen. Jeg er snart 20 og jeg føler meg ikke voksen.

Jeg vet ikke hva foreldrene dine kommer til å si, men mine ville aldri ha latt meg drikke. Jeg fikk smake, men aldri mer enn en liten sipp.

Jo, er klar over at jeg vil forstå når jeg blir 18, det har bare ikke helt satt seg enda skjønner du ;)

Har ikke tenkt å be om en hel vinflaske da, bare å smake et halvt glass eller noe.. Tviler egentlig på at jeg vil like det, men da har jeg prøvd det, og det er ikke så spennende lengre :P

Gjest Gjest_Anna_*
Skrevet

Jeg ville ikke gitt et glass, men du kunne fått et par slurker av mitt. Mest for å avmystifisere hele greia. Det er ikke 'meningen' at en 16-åring skal like vin ved første forsøk, smaksløkene er ikke vant til det. Så at du skulle tvunget nedpå et glass hadde jeg ikke sett poenget i. :)

Skrevet

Jeg ville absolutt latt mine barn få smake. Selv fikk jeg alltid et lite glass med alkohol i til høytidelige anledninger, samt at min mor av og til kjøpte øl til meg når jeg skulle ut med venner. Jeg hadde drukket uansett om hun kjøpte det eller ikke. Forskjellen var at jeg kunne kose meg med 3 øl og være trygg på at det ikke var dårlig vare istedetfor å kjøpe en halvliter hjemmebrent og bli ubrukelig full/dårlig av det.

Man skal selvsagt ikke oppfordre barn til å drikke, men det er greit å avmystifisere det litt. Blant mine venner er det de med de strengeste foreldrene som nå drikker seg drita på byen hver helg. Akkurat som om de skal ta igjen for alt det tapte, og det er om å gjøre å bli mest mulig full. De som ikke fikk lov til å drikke, men gjorde det likevel, endte av og til opp med å bli hentet av ambulansen for så å bli pumpet på nærmeste sykehus, andre ble bare kjørt hjem av politiet etter at de hadde mistet all kontroll.

Jeg har nå et avslappet forhold til alkohol og drikker kun for å kose meg. Tar gjerne et par øl til grillmaten om sommeren, men er sjelden ute på byen for å drikke. Drikker aldri med det å bli full som mål, og har aldri vært så full at jeg har gjort noe jeg har angret på. Det føler jeg at jeg delvis kan takke min mor for, siden hun tidlig lærte meg at det er greit å nyte alkohol, men det skal gjøres med måte.

Skrevet

Jeg ville latt deg smake ja. Ikke hver helg, men en gang innimellom eller bare ved høytider (usikker på hva jeg bestemmer meg for ang egne barn). Kanskje til jul etter første konfirmasjon, og etterhvert som ungen blir enda eldre, kanskje en og anna gang i helga også. Men jeg hadde ikke kjøpt alkohol for at du skal ta med til venner, du hadde kun fått drikke hjemme.

Og så hadde ungen heller aldri fått drikke så mye h*n ville før h*n var 18. Alt ville skjedd under kontrollerte forhold og maks et glass.

Synes også det er veldig greit at ungene får et fornuftig syn på alkohol, derfor drikker jeg og far åpenlyst (uten å bli full) selv om ungene er tilstede.

Gjest snart voksen
Skrevet
Jeg ville latt deg smake ja. Ikke hver helg, men en gang innimellom eller bare ved høytider (usikker på hva jeg bestemmer meg for ang egne barn). Kanskje til jul etter første konfirmasjon, og etterhvert som ungen blir enda eldre, kanskje en og anna gang i helga også. Men jeg hadde ikke kjøpt alkohol for at du skal ta med til venner, du hadde kun fått drikke hjemme.

Og så hadde ungen heller aldri fått drikke så mye h*n ville før h*n var 18. Alt ville skjedd under kontrollerte forhold og maks et glass.

Synes også det er veldig greit at ungene får et fornuftig syn på alkohol, derfor drikker jeg og far åpenlyst (uten å bli full) selv om ungene er tilstede.

Er egentlig sånn jeg har tenkt..

Tenkte ikke at de skulle kjøpe til meg for at jeg skulle drikke meg full da ;)

Gjest gjestdeluxe
Skrevet
Så spørsmålet mitt er: ville du gitt et glass vin til din 16 åring, fks en lørdagskveld dere satt hjemme?

Ja, så absolutt. En 16-åring bør lære seg å kjenne forskjell mellom en fransk Merlot-drue og en Sør-Afrikans Pinot-drue.

Skrevet

Jeg har vokst opp i et hjem hvor man var liberal på alkoholgrensene, og jeg hadde ikke hatt noe problem å la min 16-åring få smake. Men hadde 16-åringen bedt om alkohol hadde jeg sagt tvert nei.

Skrevet

Å gi en 16 åring et glass vin en lørdagskveld, eller en boks cider kunne jeg fint kommet til å gjort. Tenåringer kan skaffe seg alkohol uansett om de går inn for det, så jeg hadde uten tvil foretrukket at 16 åringens erfaringer med alkohol skjer i et trygt miljø uten press eller fordommer å håp om å kunne formidle litt fornuft og kunnskap i samme slengen.

Synet på alkohol er for anstrengt nå til dags, og det tar for lang tid for folk å forstå at inntak av alkohol er et virkemiddel, ikke et hovedformål.

Skrevet

En halv liten slurk for å kjenne smaken ja, noe mer enn det overhode ikke.

Og jeg har tenåringsbarn, både en som er gammel nok til å drikke alkohol og to som ikke er det.

Gjest Gjest_Malena_*
Skrevet
Nå vet jeg ikke hvor lenge det er siden du var 15, men her som jeg bor er det veldig sjeldent fester. De som drikker ofte samler seg og drikker. Jeg kjenner flere av de, og de drikker rett og slett fordi de vil drikke. Ikke fordi de vil møte nye folk ol.

Men, regner med dette kan variere veldig i forskjellige miljøer og med forskjellige venner. :)

Det er noen år siden jeg var 15, men jeg har sønner på 18 og 23, så jeg vet hva jeg snakker om. Dessuten glemmer sjeldent kua hvordan det var å være kalv.

Det å smake alkohol hjemme betyr ikke at man lar være å drikke ute. Dersom man tror det så er man temmelig naiv .. nesten like naiv og dum som de foreldrene som kjøper alkohol til barn under 18 år i den tro at de kun drikker de 3 cider-flaskene eller øl-flaskene mamma kjøpte. De fleste vet at de 3 flaskene bare kommer i tillegg til det andre, samt at man viser at lover er til for å brytes, og at ungdom ikke skades av alkohol.

Jeg har faktisk vært med på et lokalt prosjekt som går ut på å utsette barns alkohol-debut ... alle undersøkelser viser nemlig at det å starte tidlig med alkohol er entydig negativt.

Skrevet

Klart det! :)Bedre at tenåringen er åpen og lufter nysgjerrigheten sin foran foreldre enn å snikdrikke bak ryggen deres...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...