Gå til innhold

Hva kan kålråbi brukes til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan kålrabi brukes til?

Kålråbi stappe har jeg smakt en gang, men likte det ikke. Tviler på at jeg noen gang smaker det igjen. Jeg bruker kålrabi bare i betasuppe. Er det mer jeg kan bruke kålrabi til?

Skrevet

Mmm..kålrabi er så godt!

Jeg bruker kålrabi:

Rå som snacks sammen gulerøtter og dipp.

I kålerabistappe

Bakt i ovnen sammen med andre rotgrønnsaker som potet, gulrot og fenikkel.

I lapskaus.

Skrevet

Kålrabi-biff er sunt og godt. Litt spesielt for noen kanskje, men veldig godt med det rette tilbehøret.

Del kålrabien i skiver.Kok den mør i lettsaltet vann. Vend skivene i melblanding og lettstek dem i stekepanne.

Skrevet
Kålrabi-biff er sunt og godt. Litt spesielt for noen kanskje, men veldig godt med det rette tilbehøret.

Del kålrabien i skiver.Kok den mør i lettsaltet vann. Vend skivene i melblanding og lettstek dem i stekepanne.

Kanskje jeg skal prøve det. Har aldri hørt om det før, det hørtes litt spesielt ut ja. Hva er vanlig å ha som tilbehør?

Skrevet
Kanskje jeg skal prøve det. Har aldri hørt om det før, det hørtes litt spesielt ut ja. Hva er vanlig å ha som tilbehør?

Kokte poteter, dampet broccoli og smørdampedegulrøtter er fint følge. Litt mykstekt løk til vil nok også smake godt.

Gjest navnelapp
Skrevet

Kålrabi kan brukast forvella i salat, gjerne med litt ekstra dressing på. Den er fin fingermat for ungane når vi kjem heim og middagen ikkje er klar enno, då får dei kålrabistavar i eit glas. Kokt til kompe og/eller salt fårekjøtt er den fantastisk god.

Skrevet

Rå kålrabi har jeg aldri smakt. Men smakte det idag. Det var IKKE godt. Liker veldig godt kålrabi i betasuppe og lapskaus. Så når den er kokt i det, liker jeg den veldig godt.

Salat lager jeg aldri. Liker heller ikke rå gulerot, eller jeg kan fint spise det, men det er liksom så tørt og smaker ikke kjempegodt heller. Men kokte gulerøtter er kjempegodt.

Hva skal jeg ha som saus til kålrabi biff? Løken dropper jeg, da jeg ikke liker løk. Brokkoli liker jeg heller ikke så dropper det også.

Skrevet (endret)
Rå kålrabi har jeg aldri smakt. Men smakte det idag. Det var IKKE godt. Liker veldig godt kålrabi i betasuppe og lapskaus. Så når den er kokt i det, liker jeg den veldig godt.

Salat lager jeg aldri. Liker heller ikke rå gulerot, eller jeg kan fint spise det, men det er liksom så tørt og smaker ikke kjempegodt heller. Men kokte gulerøtter er kjempegodt.

Hva skal jeg ha som saus til kålrabi biff? Løken dropper jeg, da jeg ikke liker løk. Brokkoli liker jeg heller ikke så dropper det også.

Liker du noe i det hele tatt av grønnsaker? :fnise:

Endret av Jente85
Skrevet
Liker du noe i det hele tatt av grønnsaker? :fnise:

Selvfølgelig gjør jeg det.

Liker jo kokt kålrabi, kokt kål, kokt gulerøtter, kokte poteter...

Selvom jeg ikke liker de rå, liker jeg de jo kokt.

Er mye jeg ikke har smakt også, men jeg har ikke behov for å smake på alt heller.

Skrevet

Er dessverre stor forskjell på kålrabi. Du kan ofte være uheldig å få kålrabi som har en streng smak. Men god kålrabi er kjempegodt.

Dersom du er på slanking,bruk kålrabi i stedet for potet(som inneholder mye stivelse og er fy fy).

Skjær kålrabien i så tynne/tykke skiver du ønsker. Skrell skallet etterpå det er lettere. Så koker du den med litt salt og pepper. prøv deg frem hvor mye du vil ha den kokt. Kjempebra erstatning for poteter.

Jeg like den rå også. Skjærer den i tynne staver og skyller den i kaldt vann. Masse næringsstoffer.

Gjest strykebrett
Skrevet

Det skal sannelig prøves!

Men, hva er det i melblanding? Mel, salt og pepper?

Skrevet
Det skal sannelig prøves!

Men, hva er det i melblanding? Mel, salt og pepper?

ja

Skrevet

champignonstuing. ihvertfall kjempegodt til selleribiff.

Skrevet

Tenker at den kanskje er god i grateng., a la potetgrateng. Skal jeg teste ut.

Gjest Gjest_P_*
Skrevet

Kålrabi kan ha veldig streng smak som rå, men da kjøper du bare en ny og prøver. Hvis du får en god en skal det smake søtt og saftig.

Hvis du syns rå gulrot smaker tørt, prøv å rasp rå en gulrot og ca tilsvarende mengde kålrabi, klem saften av en appelsin over. Det er kjempegodt til fisk feks. Eller ha litt vann, litt sitronsaft, og littegrann sukker sammen og hell over. Det blir veldig saftig og friskt til stekt mat.

Eller du kan koke kålrabi akkurat som du koker gulrøtter, men ikke riktig like lenge.

Jeg har lagt merke til at det er fryktelig mye du ikke liker, så jeg lurer på om du er klar over at man lærer seg å like ting? Spis brokkoli minst to ganger i uken. Til å begynne med syns du det smaker litt merkelig, men etter noen uker har du vent deg til smaken og liker det kanskje. Hvis ikke prøver du på nytt med en annen grønnsak. Det kan hjelpe hvis du koker grønnsakene i buljong eller grønnsaksbuljong til å begynne med.

Mat smaker også forskjellig etter hvordan de er tilberedt. Feks smaker rå løk, stekt løk og kokt løk helt forskjellig. Grønnsaker som er kokt i betasuppe smaker mer av kjøttkraften enn grønnsaker som er kokt i vann, og det samme skjer med grønnsaker som er kokt i saus på annet vis. Kanskje du kan begynne med å ha purre, brokkoli og blomkål i betasuppen neste gang. Lag riktig små buketter slik at du ikke får munnen full av bare blomkål feks. Jeg vennet mine barn til blomkål og brokkoli på den måten, og nå spiser de rå brokkoli som snakcs.

Hvis du er helt fornøyd med kostholdet ditt sånn som det er nå, skal du ikke høre på meg, men hvis du har lyst til å like flere typer mat så er det en fin måte å begynne på. :)

Annonse
Skrevet

Jeg elsker rå kålrabi! Det er godt å småspise, det. :)

Skrevet

Hjemmelaget brunsaus.

Eller viltsaus som er bedre i smak enn brunsaus eller kjøttkakesaus hvis du velger å kjøpe.

Du kan også ha rømme istedet for saus.

Skrevet

Prøv å bland kålrabistappen med kokte poteter, da får den en mildere smak, og ha oppi en god klatt Smør når du har lagt den på fatet. Mmmm. Saltkjøtt og stappe er jo så utrolig godt. :spise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...