Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest at gravide bør drikke maks 1-2 kopper kaffe hver dag. Jeg drikker sjelden kaffe, men har pleid å drikke pepsi max daglig. Så mitt spørsmål: Med tanke på koffeinmengden, hvor mye pepsi max tilsvarer 2 kopper kaffi?

Jeg har kuttet ut røyken, og alkohol såklart, og synes det er trist hvis jeg ikke kan ha brusen min..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har blitt fortalt at 0,5-1 liter er max.. Men jeg er ikke sikker :)

Skrevet

Jeg har hørt at man ikke skal drikke mer enn 1 liter cola om dagen.

Skrevet

Tusen takk! Godt å vite :danse:

Skrevet

Hei:)

Her er mattilsynets råd ang. drikke og mat for gravide- ting man bør unngå:

http://matportalen.no/Emner/Gravide

Der står det bl.a. at brus eller annen koffeinholdig drikk: max en liter pr. dag. (hvis man da ikke drikker andre koffeinholdige drikker i tillegg da...:)

Kjekk side det der, følger man DEN og hopper over andre rare råd går det bra... jeg trodde f.eks. sist jeg var gravid at fetaost var fy, men den jeg kjøper er laget av pasteruisert melk, så jeg hiver innpå- når jeg får lyst;)

Skrevet

Jeg stilte legen min spm om å drikke Pepsi Max/cola med tanke på koffein innholdet. Fikk da til svar at det var ikke koffeinen di var redd når d gjaldt brus, men alle di ugunstige tilsettningsstoffene. Når det gjaldt kaffe drikking fikk jeg beskjed om å prøve å begrense meg om jeg var av de som drakk "litervis". Men det var ikke farlig for fosteret om jeg drakk 3 til 4 kopper.

Men i ditt tilfelle var det vel bruden og ikke kaffen ;) men husk d mye begrepet "colaunge" henger jo ofte sammen med brusdrikkende mødre! :)

Skrevet
Jeg stilte legen min spm om å drikke Pepsi Max/cola med tanke på koffein innholdet. Fikk da til svar at det var ikke koffeinen di var redd når d gjaldt brus, men alle di ugunstige tilsettningsstoffene. Når det gjaldt kaffe drikking fikk jeg beskjed om å prøve å begrense meg om jeg var av de som drakk "litervis". Men det var ikke farlig for fosteret om jeg drakk 3 til 4 kopper.

Men i ditt tilfelle var det vel bruden og ikke kaffen ;) men husk d mye begrepet "colaunge" henger jo ofte sammen med brusdrikkende mødre! :)

Colababy refererer jo til sukkerinntaket hos mødrene, bla i sukkerholdig brus. TS snakker jo om pepsi max så akkurat det er jo ikke relevant for henne overhodet..

Skrevet
Colababy refererer jo til sukkerinntaket hos mødrene, bla i sukkerholdig brus. TS snakker jo om pepsi max så akkurat det er jo ikke relevant for henne overhodet..

Å pøse i seg brus har vel aldri vært særlig sunt uansett.

Skrevet

Dødelig dose koffein for et voksent menneske er 13 gram ren koffein. Det tilsavarer 81 liter cola. Så om en skulle prøve å få overdose på koffein med å drikke cola så hadde en druknet først. :fnise:

Så visst det er koffein du tenker på tror jeg du tryggt kan drikke Pepsi Max. ;)

Skrevet
Hei:)

Her er mattilsynets råd ang. drikke og mat for gravide- ting man bør unngå:

http://matportalen.no/Emner/Gravide

Der står det bl.a. at brus eller annen koffeinholdig drikk: max en liter pr. dag. (hvis man da ikke drikker andre koffeinholdige drikker i tillegg da...:)

Kjekk side det der, følger man DEN og hopper over andre rare råd går det bra... jeg trodde f.eks. sist jeg var gravid at fetaost var fy, men den jeg kjøper er laget av pasteruisert melk, så jeg hiver innpå- når jeg får lyst;)

Åååh det har jeg hele tiden trodd at jeg ikke kunne spise!

Skrevet

Men så er det andre stoffer i lettbrusen, som man ikke skal ha for mye av (har jeg hørt da, men er ikke ekspert på det altså....) lurer på om det heter Aspartam eller noe sånt?

Skrevet (endret)
Men så er det andre stoffer i lettbrusen, som man ikke skal ha for mye av (har jeg hørt da, men er ikke ekspert på det altså....) lurer på om det heter Aspartam eller noe sånt?

Noen mener at man ikke bør drikke kunstig søtning, feks Aspartam eller Sukralose, men her strides de lærde (feks sier legen min sier det ikke er så nøye, jordmor anbefaler det ikke...). Grunnen til at man sier max 1 liter cola er pga koffein (men da er det IKKE i tillegg til kaffe/te).

Endret av Concertina
Skrevet

Joda men aspartam og kunstig søtningsmiddel har jo ingenting med uttrykket colababy som blir nevnt av gjest. Og det er jo heller ikke det ts spør om.

Men jeg har også hørt det med at det kanskje ikke er så bra med kunstig søtningsmiddel. Men selv så tenker jeg alt med måte. Brus med sukker eller uten er greit noen få ganger i uka. For min del. Så må den enkelte bare selv ta standpunkt i forhold til eget synspunkt på saken.

Skrevet
Jeg har lest at gravide bør drikke maks 1-2 kopper kaffe hver dag. Jeg drikker sjelden kaffe, men har pleid å drikke pepsi max daglig. Så mitt spørsmål: Med tanke på koffeinmengden, hvor mye pepsi max tilsvarer 2 kopper kaffi?

Jeg har kuttet ut røyken, og alkohol såklart, og synes det er trist hvis jeg ikke kan ha brusen min..

Det er litt bedre å drikke kaffe, med tanke på at du ikke kan nekte barnet å drikke pepsi maxi når barnet blir litt eldre og vil ha. Det går ganske raskt...

Jeg ville valgt å gå over til kaffe igjen. Har vært litt avhengig av cola, og den eneste måten å slutte på er å kutte det helt i en lang periode.

Skrevet

I følge brosjyren "gravid" som leveres ut av mattilsynet, og som finnes tilgjengelig på matportalen, så er det ikke søtstoffene de er bekymret for.

Det er konserveringsmiddelet benzosyre (benzoater).

Det er derfor IKKE anbefalt for gravide å drikke mer enn 1 liter kunstig søtet drikke pr dag. (Dette gjelder vel også smaksatt flaskevann, saft og andre produkter med dette stoffet i.)

Forøvrig er dette et konserveringsmiddel som finnes i veldig mye mat, så det kan kanskje være greit å kutte ut den kunstig søtede brusen, så man er sikker på å holde seg under maxinntaket...

Gjest Gjest_ulla_*
Skrevet

Og når de anbefaler noe man skal holde seg unna eller begrense ett eller annet er det fordi de ikke vet hvor skadelig det er, men de vet at det er skadelig, eller kan være.

...hvorfor man begrenser til en LITER per dag, er det noen som drikker mer brus enn det???

Hvis man begrenser til en liter, hvor mye drakk man før???

Hvis man kan bli avhengig av brus, så bør man vel kutte det ut, og se mer langsiktig på det av hensyn til barnet og seg selv naturligvis.

Skrevet
Og når de anbefaler noe man skal holde seg unna eller begrense ett eller annet er det fordi de ikke vet hvor skadelig det er, men de vet at det er skadelig, eller kan være.

...hvorfor man begrenser til en LITER per dag, er det noen som drikker mer brus enn det???

Hvis man begrenser til en liter, hvor mye drakk man før???

Hvis man kan bli avhengig av brus, så bør man vel kutte det ut, og se mer langsiktig på det av hensyn til barnet og seg selv naturligvis.

Når det gjelder koffeinprodukter, så er vel den grensa mye for å vise forskjellen på kaffe og brus med koffein.

Det sies jo også at man må begrense brusmengden ennå mer om man tar en kopp kaffe i tillegg. Og det er vel ikke SÅ uvanlig?

Når det gjelder benzoater, så er det nok ikke uvanlig av noen drikker en liter totalt av søtet flaskevann, saft og brus i løpet av ett døgn.

Hvis de da i tillegg spiser kaviar eller majones på maten, eller har kechup og rekesalat på pølsa, så er man raskt over grensa...

Gjest Gjest_Alvina_*
Skrevet
Når det gjelder koffeinprodukter, så er vel den grensa mye for å vise forskjellen på kaffe og brus med koffein.

Det sies jo også at man må begrense brusmengden ennå mer om man tar en kopp kaffe i tillegg. Og det er vel ikke SÅ uvanlig?

Når det gjelder benzoater, så er det nok ikke uvanlig av noen drikker en liter totalt av søtet flaskevann, saft og brus i løpet av ett døgn.

Hvis de da i tillegg spiser kaviar eller majones på maten, eller har kechup og rekesalat på pølsa, så er man raskt over grensa...

Er det vanlig å drikke mer enn par glass brus i måneden? En liter daglig???

Er det virkelig en normalitet?

Hvorfor?

Skrevet
Er det vanlig å drikke mer enn par glass brus i måneden? En liter daglig???

Er det virkelig en normalitet?

Hvorfor?

Det er da helt normalt å drikke en liter i løpet av en helg? Kanskje til og med en halvannen liter.

Er det sånn at du ikke drikker noe annet enn vann i løpet av en hel uke, så er du vel litt utenom normalen... (Og da regner jeg ikke kullsyreholdig vann eller smaksatt vann som vann, siden disse kan inneholde skadelige stoffer. )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...