addict Skrevet 11. februar 2010 #1 Skrevet 11. februar 2010 Min samboer trente på dette treningssenteret for ca 5 år siden, lenge før vi møttes. Han hadde da registrert et telefonnummer på kontrakten. Så meldte vi oss inn på nytt i på samme treningssenter september 09, og de sa han allerede var i databasen og hadde meldemskort. Han forklarte saken, at det var lenge siden og at han hadde meldt seg ut, og vi registrerte oss på nytt og skrev ny kontrakt. De har et system som skal trekke summen vi betaler i mnd direkte fra kontoen hans. Nå har vi ikke trent på noen mnd, fordi jeg har vært den som har dratt oss igang og jeg hadde så sterk svangerskapskvalme. Jeg ringte og frøs mitt abbenoment, men regnet med at hans ble trekt som vanlig. Noe som såklart var en selvfølge selv om han ikke dro. Han har ikke hatt nettbank på en stund, men nå er det ordnet, og vi ser plutselig at det ikke er blitt trekt noen beløp til treningssenteret fra hans konto. Ringte dem og de sier at i tillegg til denne mnd, så har han 3 utestående betalinger og saken er gått til inkasso. Inkasso!? Vi har jo hverken mottatt purring eller inkassovarsel. Mannen forklarte at de var utsendt på sms en gang i mnd, i følge dataen. Jeg fikk han til å lese opp nummeret, og han leste opp et nummer jeg aldri har hørt om før. I følge sambo er det nummeret han hadde da han var innmeldt der for 5 år siden. I kontrakten vi har så har han skrevet et helt annet nummer, men dette er altså ikke blitt oppdatert i systemet.. Noen inkasso har vi heller ikke mottatt i posten.. Er det fortsatt vår feil at vi ikke har betalt? Vil vi være nødt til å betale denne inkassoen, eller må de ta det på egen kappe? Vil jo såklart gjøre opp for oss de mnd treningsavgiften ikke ble trekt, men noe inkassotillegg frister lite å betale da jeg mener vi har krav på å bli varslet på RIKTIG telefonnummer.. Noen synspunkter? Skal såklart ringe og få klarhet i det, men kundeservicen åpner ikke før mandag igjen, så er nysgjerrig på synspunkter..
addict Skrevet 11. februar 2010 Forfatter #2 Skrevet 11. februar 2010 Har ringt treningssenteret nå og de sier han ikke hadde skrevet ned noe nytt telefonnummer på den nye kontrakten. Det skal jeg ikke krangle på, det var ikke jeg som skrev, men burde de ikke opplyse om at det da allerede står et gammel nummer i databasen som de kom til å bruke, slik at vi kunne reagere på at dette ikke er i bruk? Dette nummeret har han som sagt ikke hatt på 4-5 år. I tillegg, burde de ikke ha sendt ut purringer og inkassovarsler i PAPIRFORM slik at vi fikk dem i posten, og ikke satse på at vi får dem via sms? Litt usikker på om jeg "har rett" på å klage, siden historien plutselig forandret seg i og med at han ikke skrev ned et nytt telefonnummer... Føler meg litt snytt, da jeg har purregebyr-fobi og ikke en eneste inkassosak på nakken. Det har ikke sambo heller, siden vi flyttet sammen og jeg tok hånd om økonomien..
Gjest Glør Skrevet 11. februar 2010 #3 Skrevet 11. februar 2010 De skulle sendt ut ett inkassovarsel i posten først ja, sms eller e-post er ikke gyldig. Så dette kan du klage på.
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #4 Skrevet 11. februar 2010 Hvordan er det meningen at abonnementet normalt sett skal betales? Regning i posten? Avtalegiro? eFaktura? Epostfaktura? Sms-faktura (det har jeg aldri hørt om)? Hva er det de har sendt via sms? Purringene, eller fakturaen ogs?
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 11. februar 2010 #5 Skrevet 11. februar 2010 Har ringt treningssenteret nå og de sier han ikke hadde skrevet ned noe nytt telefonnummer på den nye kontrakten. Det skal jeg ikke krangle på, det var ikke jeg som skrev, men burde de ikke opplyse om at det da allerede står et gammel nummer i databasen som de kom til å bruke, slik at vi kunne reagere på at dette ikke er i bruk? Dette nummeret har han som sagt ikke hatt på 4-5 år. I tillegg, burde de ikke ha sendt ut purringer og inkassovarsler i PAPIRFORM slik at vi fikk dem i posten, og ikke satse på at vi får dem via sms? Litt usikker på om jeg "har rett" på å klage, siden historien plutselig forandret seg i og med at han ikke skrev ned et nytt telefonnummer... Føler meg litt snytt, da jeg har purregebyr-fobi og ikke en eneste inkassosak på nakken. Det har ikke sambo heller, siden vi flyttet sammen og jeg tok hånd om økonomien.. Jeg skjønner at det er en vrien situasjon om sms'ene er sendt til hans gamle nr og siden dere ikke har sett purringene, er det gått til inkasso,- men hvorfor ble ikke beløpet trekt fra kontoen slik dere hadde laget en avtale om? Om det ikke ble trekt pga en feil fra senterets side, kan de neppe gå til inkasso av den grunn, så om det er din samboers feil f.eks ved ikke å ha dekning på kontoen har de rett til dette. Hvorfor fylte han ikke ut tlf nr sitt på kontrakten? Uansett årsak, synes jeg det er dårlig av senteret å ikke sende purring per brev, da man kan miste tlf o.l. Det er jo mulig de mener han burde se på kontoutskriften at beløpet ikke ble trekt, men om det ikke ble trekt på grunn av en misforståelse, ville jeg bedt om å få betale kun de 3 avdragene - det kommer vel litt an på omstendighetene rundt det at beløpet ikke ble trekt i forhold til "skyld"?
addict Skrevet 11. februar 2010 Forfatter #6 Skrevet 11. februar 2010 Beløpet skal trekkes automatisk fra kontoen hans en gang i mnd etter vi har lagt det inn på nettbanken, men det har tydligvis skjedd en feil med innstillingene som vi ikke har vært klar over, da kun den første mnd som vi betalte ved kontraktskriving er betalt. Det kan godt være at feilen ligger hos oss, men som sagt så har vi ikke hatt tilgang på nettbanken de siste 3 mnd. Noe vi ikke har stresset med å få, da samboer sjeldent har brukt den (han pleier å ta ut penger til meg slik at jeg betaler alle regninger, jeg er den som betaler via min nettbank somregel). Derfor har ikke vi sett før nå at beløpene ikke var trekt. Han mottar heller ikke månedlige kontoutskrifter fra banken, som jeg vet av. Vi har bodd sammen i 2 år og jeg har aldri sett en ihvertfall, og jeg er somregel den som tar meg av post og har oversikt. Vi bruker ikke samme bank, så jeg kjenner ikke til rutinene der. Dett er jo ikke treningssenteret sin feil såklart, men vi ville jo blitt gjort oppmerksom på det om vi hadde mottatt purregebyr, som de tydligvis sender ut på sms. Grunnen til at han ikke oppgav telefonnummer på kontrakten da vi skrev den i september var fordi han kun hadde jobbtelefon da, og var i ferd med å bytte jobb. Vi hadde altså ikke ordnet med nytt simkort til han enda, og det var usikkert hvor lenge han skulle beholde nummeret han hadde akkurat da. Derfor sa damen bak disken at vi kunne la det stå blankt. Vi fikk ingen info om at opplysningene han skrev inn for 5 år siden automatisk ble overført på den nye kontrakten. Da ville vi jo kunne reagert på at nummeret ikke har vært i bruk på 4 år. Synes det høres rart ut at det skal være gyldig å sende ut purregebyrer og inkassovarsler på sms? Har ikke hørt noe fra inkassobyrået heller. De hadde jo riktig adresse (vi har flyttet, men får vidresending av posten) og jeg har ikke sett NOE til en eneste regning.. Fikk liksom alt slengt i trynet i dag da jeg ringte for å oppklare at beløpet ikke var trekt..
Bobeline Skrevet 11. februar 2010 #7 Skrevet 11. februar 2010 Det er ikke lov å sende ut inkassovarsel på sms. En kan sende ut en påminnelse på sms, men disse kan ikke ilegges et påminnelsesgebyr. Det er kun påminnelsesgiroer i papirform som kan ilegges gebyr. Et inkassovarsel skal oppfylle strenge kriterier for å ha status som inkassovarsel, og de skal være betryggende avsendt til rett adresse. Dette vil si at du har ansvaret for at trenningssenteret har mottatt deres nye adresse, og det er treningssenterets ansvar å oppdatere kontaktinformasjonen. Dersom dere ikke har gitt informasjon om deres nye adresse, så gjør det nå for deres egen skyld. Det er ikke treningssenterets ansvar å spørre etter deres nye telefonnummer, dette må dere oppgi selv (skjønt, det ville være naturlig for trengningssenteret å bekrefte det gamle ved tegning av nytt abonnement, men det er ikke et krav). Det dere kan gjøre er å betale de tre månedenes abonnementspris nå, dette må dere betale uavhengig av om saken går tl inkasso eller ikke. Dette fordi hovedkravet er rettmessig, uavhengig av deres nettbankstatus, e-faktura eller avtale giro avtaler. Ved å betale for de tre månedene i ett, er hovedkravet oppgjort (husk å merke betalingen med tidsperiode for hva denne gjelder). Dette kan dere betale direkte til treningssenteret. Dersom dere så skal få et inkassokrav (betalingsoppfordring) kan dere bestride inkassoomkostningene dersom inkassovarselet er sendt på sms, eller til deres gamle adresse dersom dere har oppgitt ny adresse.
Gjest Glør Skrevet 11. februar 2010 #8 Skrevet 11. februar 2010 Synes det høres rart ut at det skal være gyldig å sende ut purregebyrer og inkassovarsler på sms? Det er ikke gyldig. Inkassovarsel skal komme i posten, slik at så lenge adressa dere oppgav er gyldig har de ingen sak. Ring dem og forklar at dere ikke har fått gyldig inkassovarsel, så ordner det seg nok.
addict Skrevet 11. februar 2010 Forfatter #9 Skrevet 11. februar 2010 Vi skiftet adresse for ca 2-3 uker siden, og det er vel 2 måneder siden den første purregebyren, og også inkassovarselen skulle kommet, siden den andre betalingen som ikke kom inn var for oktober.. Så vi bude jo mottatt den lenge før vi skiftet adresse. Har uansett bestilt ettersending av all post på posten, så all post som blir sendt i vårt navn til den gamle adressen kommer automatisk til den nye adressen vår uansett Så dette skal ikke utgjøre noen forskjell. Vi har også sjekket den gamle postkassen jevnlig for sikkerhets skyld, siden vi byttet adresse, da vi ikke har flyttet så langt. Det har heller ikke vært relevant å varsle fra til treningssenteret i tillegg, da de ikke har hatt noe å sende oss per post (som sagt så går betaling automatisk via nettbank). Skal selvfølgelig betale det opprinnelige beløpet. Dere mener vi burde gjøre det med en gang på treningssenteret? Inkassobyrået kan ikke kreve at vi betaler kravet dems i TILLEGG, da? Hvem er det egentlig jeg brude ringe, kundeservice eller inkassoseslkapet? Hvis jeg ringer inkassoselskapet og sier at jeg ikke er intr i å betale fordi vi ikke har mottatt noen purregebyr eller inkassovarsel, så ordner vel de med at treningssenteret må dokumentere at de har sendt ut noe via post? Men nå har jeg jo ikke fått brev fra noe inkassoselskap heller da, vet bare hvilket de bruker siden jeg spurte om det før i dag.. Burde jeg vente til jeg evt mottar noe, eller kan jeg ringe og be dem om å lete opp saken selv om jeg ikke har mottatt noe krav i posten?
Bobeline Skrevet 11. februar 2010 #10 Skrevet 11. februar 2010 (endret) Vi skiftet adresse for ca 2-3 uker siden, og det er vel 2 måneder siden den første purregebyren, og også inkassovarselen skulle kommet, siden den andre betalingen som ikke kom inn var for oktober.. Så vi bude jo mottatt den lenge før vi skiftet adresse. Har uansett bestilt ettersending av all post på posten, så all post som blir sendt i vårt navn til den gamle adressen kommer automatisk til den nye adressen vår uansett Så dette skal ikke utgjøre noen forskjell. Vi har også sjekket den gamle postkassen jevnlig for sikkerhets skyld, siden vi byttet adresse, da vi ikke har flyttet så langt. Det har heller ikke vært relevant å varsle fra til treningssenteret i tillegg, da de ikke har hatt noe å sende oss per post (som sagt så går betaling automatisk via nettbank). Dersom treningssenteret og/eller inkassobyrået har sendt inkassovarselet til deres gamle adresse før dere oppga rett adresse til treningssenteret etter flytting, er brevet betryggende avsendt. Derfor er det av viktighet hvilken dato dere meldte fra om ny adresse til treningssenteret. Dette er uavhengig av tjenesten til Posten. Dersom dere ikke har mottatt brevet kan dere klage til Posten, men vanlig brev har ingen leveringsgaranti slik at Posten står ikke ansvarlig for utgiften som inkassovarselet kan påføre dere. Det utgjør en forskjell i forhold til lovverket som inkassoselskapet må forholde seg til, da deres eneste krav er å forholde seg til adressen dere har oppgitt. Så selv om dere har en omadresseringsavtale med Posten, så betyr denne ingenting for inkassoloven og inkassoselskapet. Selv om dere betaler over nettbank, så ser du nå at treningssenteret og inkassobyrået trenger rett (ny) adresse for å sende ut inkassovarsel i brevform (dette kan ikke sendes på sms eller epost). Dersom dere ikke har meldt fra om rett adresse før inkassovarsel ble utsendt, må dere bære inkassoomkostningene også. Her mener jeg inkassovarsel i brevform, og ikke sms og epost. Det er dere som er ansvarlig for å holde kontaktinformasjon oppdatert, og treningssenteret og inkassobyrået er ansvarlig å registrere denne meldingen når dere gir den. Når det gjelder påminnelsesgebyrene så kan disse kun ilegges ved utsedning av påminnelsesgiro i brevform. Men, treningssenteret er i teorien ikke pålagt å sende ut påminnelser, men ett inkassovarsel dersom betaling ikke finner sted. Inkassovarselet kan også sendes av inkassobyrået før betlaingsoppfordring sendes ut. Når det gjelder tidsperioden du viser til så skulle en tro at dere ville mottatt noe, så lenge treningssenteret og inkassoselskapet ikke har ventet før etter andre måned å gjøre noe med saken. En annen ting er at brev blir borte i postgang, og hverken treningssenteret eller inkassobyrået må bevise at dere har mottatt brevet, så hvorvodt det har dumpet ned i postkassen er ikke så viktig. Skal selvfølgelig betale det opprinnelige beløpet. Dere mener vi burde gjøre det med en gang på treningssenteret? Inkassobyrået kan ikke kreve at vi betaler kravet dems i TILLEGG, da? Hovedkravet (abonnementsavgiften) kan betales direkte til treningssenteret ved hjelp av deres kontonummer og melding om hvilke månender og årstall betalingen gjelder. Dersom treningssenteret krever morarente, kan denne også betales direkte til dem. Dere skal da ikke betale hovedkravet og morarente til inkassoselskapet. Dersom morarente ikke betales til treningssenteret, kan den kreves inn av inkassoselsapet om må betales til dem. Videre kan inkassoselskapet kreve inn inkassoomkostninger dersom saken er oversendt dem, og frodi deres betaling finner sted etter betalingsfristen. Hvem er det egentlig jeg brude ringe, kundeservice eller inkassoseslkapet? Kontakt treningssenteret først og si at dre vil gjøre opp betalingen som mangler, og be om kontonummer. Dersom de vil at dere skal forholde dere til inkassoselskapet, så ring dem og si det samme. Hvis jeg ringer inkassoselskapet og sier at jeg ikke er intr i å betale fordi vi ikke har mottatt noen purregebyr eller inkassovarsel, så ordner vel de med at treningssenteret må dokumentere at de har sendt ut noe via post? De må dokumentere at brevet er sendt. De trenger kun å dokumentere at inkassovarselet er betryggende avsendt, det vil si et papir der det står at brevet er sendt til deres adresse (den gamle dersom dere ikke har meldt fra om denne, og den nye dersom dere har medlt fra om ny adresse). Siden du angir at dere ikke har medlt fra om ny adresse, er brevet regnet som betryggende avsendt så lenge det er adressert med deres gamle adresse. Treningssenteret og inkassoselskapet må ikke bevise at du har mottatt brevet, eller hvor det ble postlagt. Men nå har jeg jo ikke fått brev fra noe inkassoselskap heller da, vet bare hvilket de bruker siden jeg spurte om det før i dag.. Burde jeg vente til jeg evt mottar noe, eller kan jeg ringe og be dem om å lete opp saken selv om jeg ikke har mottatt noe krav i posten? Jeg vil anbefale deg å betale summen dere skylder, altså de tre treningsmånedene som er utestående. Meld også fra om rett adresse til begge parter for å vise velvilje. Du sparer morarente ved å betale hovedkravet tidlig, og slik jeg ser det er det i din interesse, i tillegg til at du viser betalingsvilje. Dersom du viser betalingsvilje kan det være at de sletter saken. Dersom de ikke gjør det, har du ikke mye å stille opp så lenge inkassovarsel er sendt per post. Da har de nemlig ikke brutt inkassoloven. I fremtiden vil jeg anbefale deg å melde fra om adresseendring uavhengig av bruk av nettbank. Da slipper du slike overraskelser. Og skulle de da bruke feil adresse, så står du sterkere. Endret 11. februar 2010 av Bobeline
Gjest TS Skrevet 11. februar 2010 #11 Skrevet 11. februar 2010 Tusen takk for svar Adresseendringen burde ikke ha noe med saken å gjøre da vi har utestående regning fra oktober, november og desember, og vi byttet adresse i januar Vi burde derfor fått beskjed innen vi flyttet uansett.. Vi har også sjekket postkassen i den gamle leiligheten jevnlig for sikkerhets skyld da det ikke har flyttet inn nye folk der enda. Så vi vet med sikkerhet at det ikke er kommet noe der som vi har oversett.. Skal dra ned på treningssenteret med en gang lønna kommer inn på konto og gjøre opp for de mnd de ikke har fått betaling, også får vi ta det derifra. Noen inkassovarsel vet jeg med sikkerhet at vi ikke har mottatt, og ikke noen inkasso heller.. Hvis ikke begge deler har forsvunnet i posten, og det hadde jo vært litt av en uflaks..
Bobeline Skrevet 11. februar 2010 #12 Skrevet 11. februar 2010 (endret) Adresseendringen burde ikke ha noe med saken å gjøre da vi har utestående regning fra oktober, november og desember, og vi byttet adresse i januar Vi burde derfor fått beskjed innen vi flyttet uansett.. Vi har også sjekket postkassen i den gamle leiligheten jevnlig for sikkerhets skyld da det ikke har flyttet inn nye folk der enda. Så vi vet med sikkerhet at det ikke er kommet noe der som vi har oversett.. Skal dra ned på treningssenteret med en gang lønna kommer inn på konto og gjøre opp for de mnd de ikke har fått betaling, også får vi ta det derifra. Noen inkassovarsel vet jeg med sikkerhet at vi ikke har mottatt, og ikke noen inkasso heller.. Hvis ikke begge deler har forsvunnet i posten, og det hadde jo vært litt av en uflaks.. Nå vet ikke jeg når regningen forfalt i oktober, men det er regler for hvor tidlig et inkassovarsel kan sendes. Det vil ai at de ikke kan sende inkassovarselet før den ordinære betalingsfristen er utgått, og mange vil sende en påminnelse etter ordinær betalingsfrist med en ny betalingsfrist, og deretter inkassovarsel, mens andre ikke sender en eneste påminnelse men går rett til inkassovarselet. Det er ingen regel for sent inkassovarselet kan sendes (selv om det skal sendes innen rimelig tid), de kan sende inkassovarsel for oktober, november og desember i januar eller februar, eller for bare oktober i november (avhenger av dato for betalingsfrist), desember, januar og februar. De kan også sende inkassovarselet og betalingsoppfordring for oktober i november og desember, og deretter behandle november og desember som antisipert mislighold, der november og desember ikke trenger et inkassovarsel, kun en betalingsoppfordring hvor postene blir lagt til på hovedkravet. Så i fremtiden er det lurt å oppdatere alle på ny adresse, så en slipper slik maksimal ufalks og overraskelser Men som sagt er det lurt å gjøre slik du har tenkt, å betale de tre månedene med treningssenteret så fort en har mulighet. Endret 11. februar 2010 av Bobeline
Wonders Skrevet 12. februar 2010 #13 Skrevet 12. februar 2010 samme hva som er skjedd, dere er selv ansvarlige for å ha alt skriftlig når det gjelder avtaler. Bytting av adresser er ikke noe grunn, vet du at en regning kommer må du betale den, og så evt få penger tilbake. Kontakt økonomiavd på senteret så ordner det seg nok, og send for all del mail, så har du alt sort på hvitt. Det er dere som får skylden om dere ikke holder dere til avtaler inngått skriftlig, muntelige er ikke gyldige.
Gjest Pretor Skrevet 12. februar 2010 #14 Skrevet 12. februar 2010 Det er dere som får skylden om dere ikke holder dere til avtaler inngått skriftlig, muntelige er ikke gyldige. Det er INGEN formkrav til avtaler, en muntlig avtale er like gyldig som en skriftlig, bare vanskeligere å bevise. Dette er elementær jus... TS: Synes du skal ringe både treningesenteret og inkassoselskapet, og forklar at i og med at dere ikke har mottatt noen varsler, så betaler dere selvfølgelig det han skylder etter avtalen, men ikke gebyrer eller renter. Vær hyggelig og beklag misforståelsen, så ordner det seg sikkert.
Bobeline Skrevet 12. februar 2010 #15 Skrevet 12. februar 2010 (endret) Det er INGEN formkrav til avtaler, en muntlig avtale er like gyldig som en skriftlig, bare vanskeligere å bevise. Dette er elementær jus... TS: Synes du skal ringe både treningesenteret og inkassoselskapet, og forklar at i og med at dere ikke har mottatt noen varsler, så betaler dere selvfølgelig det han skylder etter avtalen, men ikke gebyrer eller renter. Vær hyggelig og beklag misforståelsen, så ordner det seg sikkert. Det spiller ingen rolle om de ikke har mottatt varsler, dersom varslene er sendt i posten. Da kan treningssenter og inkassoselskap kreve inn retner og gebyrer. Morarente kan de kreve inn når betalingen skjer etter betalingsfristen, det trenger en ikke å varsle. Omkostninger kan de også kreve inn dersom de har sendt ut skriftlig varsel i brevform. Mottagelse av dette har ingen betydning. Det er også elementær jus. Endret 12. februar 2010 av Bobeline
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2010 #16 Skrevet 12. februar 2010 Det spiller ingen rolle om de ikke har mottatt varsler, dersom varslene er sendt i posten. Da kan treningssenter og inkassoselskap kreve inn retner og gebyrer. Morarente kan de kreve inn når betalingen skjer etter betalingsfristen, det trenger en ikke å varsle. Omkostninger kan de også kreve inn dersom de har sendt ut skriftlig varsel i brevform. Mottagelse av dette har ingen betydning. Det er også elementær jus. Det jeg påpekte var Wonders utsagn om at muntlige avtaler ikke er bindende. Det er direkte feil. Det hadde forøvrig ingenting med denne saken å gjøre. Når det er sagt, så er ikke varsler det samme som en avtale. Det er et påbud. Se avtaleloven kap. 1.
Bobeline Skrevet 12. februar 2010 #17 Skrevet 12. februar 2010 (endret) Det jeg påpekte var Wonders utsagn om at muntlige avtaler ikke er bindende. Det er direkte feil. Det hadde forøvrig ingenting med denne saken å gjøre. Når det er sagt, så er ikke varsler det samme som en avtale. Det er et påbud. Se avtaleloven kap. 1. Jeg er fullt klar over at muntlige avtaler er like bidnende som skriftlige, det har jeg ikke protestert på og jeg tror vi er enige å dette området. Men en skriftlig avtale bør ikke forandres muntlig, det bør skje skriftlig. En skriftlig avtale er lettere å bevise, og da lønner det seg å endre en skriftlig avtale skriftlig slik at det ikke oppstår forvirring etterpå. Mitt innlegg var svar på Pretors innlegg om at en ikke skal betale gebyrer og renter når en ikke har mottatt varsel. Inkassovarsel og påminnelser behøver ikke være mottatt av mottager for å være gjeldende. Det holder at det har blitt sendt i brevform. Dette i følge lov om inkassovirksomhet (inkassoloven). Varslene omhandler således ikke skriftlige eller muntlige avtaler. Jeg kunne nok presiert dette i svaret mitt, men siden ordet "varsler" ble brukt, valgte jeg å bruke ordet også. Endret 12. februar 2010 av Bobeline
Wonders Skrevet 16. februar 2010 #18 Skrevet 16. februar 2010 (endret) ts, flott at du ordner opp. Viktig at man ringer dem, ordner opp. Verste som som skjer er at man ikke tar opp posten. Da blir det værre og værre. Det går automatisk. Send gjerne epost, så vet du hva som blir sagt. Man får jo mye info, og som privat person i knipe er det ikke lett å forstå mye fagspråk, så...skriv brev og still spm. Endret 16. februar 2010 av Wonders
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå