^me^ Skrevet 11. februar 2010 #1 Skrevet 11. februar 2010 (endret) jeg har fått helt dilla på og lese bøker som handler om fantastiske historier fra virkeligheten og har til nå likt: - Jeg velger og leve - Bare en datter - Ikke uten min datter - Idas dans - sammen til livets ende Hvilke andre slike historier burde jeg ikke gå glipp av? Ps. jeg vil anbefale disse bøkene til alle, de er sinnsykt gode, du klarer ikke og legge dem fra deg om du har startet! Endret 11. februar 2010 av ^me^
^me^ Skrevet 11. februar 2010 Forfatter #2 Skrevet 11. februar 2010 (endret) jeg får svare på min egen tråd her incase andre enn meg lurer på det samme, fant noen gamle tråder her: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...heten&st=20 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...l=virkeligheten Endret 11. februar 2010 av ^me^
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #4 Skrevet 11. februar 2010 Usikker på om de finnes på norsk, men Dave pelzer sine bøker er fantastiske og forferdelige. Er tre bøker om livet hans, A child called It, The lost boy og A man named Dave. Han ble mishandlet på det groveste av sin mor gjennom mesteparten av barndommen, og bøkene handler da om barndommen, livet som tenåring etter å ha unnsluppet moren, og livet som voksen.
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #5 Skrevet 11. februar 2010 Å være ung er for jævlig. Handler om ei jente som ble narkoman i ung alder i Berlin. Veldig bra!
Michi Skrevet 11. februar 2010 #6 Skrevet 11. februar 2010 Ishmael Beah: En bedre dag i morgen - En barnesoldat forteller. Zana Muhsen og Andrew Crofts: Solgt - Når en far selger sine døtre.
Gjest Diane Skrevet 11. februar 2010 #7 Skrevet 11. februar 2010 Susanna Kaysen - Girl, interrupted Elizabeth Wurtzel - Prozac Nation
Tabris Skrevet 11. februar 2010 #8 Skrevet 11. februar 2010 (endret) Jeg er glad i en trilogi (som kan leses separat) som heter Prinsessen. Skrevet anonymt gjennom en britisk journalist fra en saudiarabisk prinsesse om hvordan hennes familie og andre kvinner har det i Saudi-Arabia. http://www.jeansasson.com/books/princess-trilogy.html Ikke minst anbefaler jeg også boken Ville Svaner. Skrevet av en kinesisk kvinne som vokste opp under kulturrevolusjonen. Den starter med hennes bestemor som vokste opp i gamle Kina og var den siste generasjonen med innsnørte føtter, hennes mor som var voksen og støttet Mao og hun selv som vokste opp som barn og ungdom i kommunist-Kina. Svært gripende, sterkt og interessant lesning. Men kanskje mest om du har en viss interesse for Kina fra før. Endret 11. februar 2010 av Tabris
Gjest Gjest_Hedda_* Skrevet 16. februar 2010 #11 Skrevet 16. februar 2010 "Den brennende sengen" Boka er basert på den virkelige hendelsen om Francine Hughes som i 1977 ble arrestert for å ha drept sin brutale og alkoholiserte mann ved å sette fyr på sengen hans mens han sov. "Solgt" Boken er utgitt i 1992 og omhandler to tenårings søstre som opprinnelig er fra Jemen, men er bosatt i England. Søstrene blir lurt til å dra til Jemen, på noe de tror bare skal være en ferie, før de finner ut at de ble giftet bort mot penger av sin egen far. "Mitt løfte til Nadia" Oppfølgeren til "solgt" som ble utgitt 10 år tidligere, og som er et forsøk på å få ut den av de to søstrene som fortsatt er igjen i Jemen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå