Gå til innhold

Hvorfor går jeg ikke ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Gjest Lillemay
Skrevet

Jeg er 163 cm, vede 71 kg for en mnd siden og når jeg veide meg i dag så fikk jeg 69,9 kg :snurt:

Jeg spiste potetgull og gotteri hver kveld men denne mnd har jeg bare spist det 2 lørdager.

Jeg trener spinning og stram opp på mandag. Spinning og mage/rygg tirsdag og styrke på fredag. Søndag går vi 1 mil på ski. Så hvorfor går jeg ikke ned i vekt??? Jeg er jo mye mer aktiv nå, spiser mindre og sunnere... Haff.... :snurt:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du ikke spiser nok? Du har heller ikke holdt på lenge, og for noen tar vektnedgang litt tid. Du bør egentlig ta frem målebåndet istedet, og ikke henge deg opp i antall kilo. Jeg har også opplevd å ha stillestående vekt, men likevel blitt slankere. Muskler veier :)

Hva og hvor mye spiser du i løpet av en vanlig dag?

Gjest Lillemay
Skrevet

Frokost: 1 banan eller eple. (er ikke speielt glad i frokost men spiser litt frukt)

kl 11.00 Lunsj. 1 rundstykke og 2 knekkebrød.

kl. 17.00 Middag

kl. 20.00 Brødskive med egg, eller omelett.

Skrevet
Frokost: 1 banan eller eple. (er ikke speielt glad i frokost men spiser litt frukt)

kl. 17.00 Middag

Jeg vil tro at du spiser for lite, eller kanskje heller for sjeldent. Spiser du ingenting mellom lunsj og middag?

Som du sikkert kan se av andre tråder her inne så er det jo presisert at forbrenningen "går ned" når man spiser for sjeldent. Du skriver jo ikke så detaljert om hva og hvor mye middag f. eks består av, men jeg vil i hvert fall anbefale deg å spise litt oftere enn dette. Man kan ta det litt gradvis, legge inn noen mellommåltider bestående av frukt og grønt f. eks.

Og så må må jeg jo nevne det kjedelige; nemlig at man må smøre seg med litt tålmodighet når man endrer livsstil, hodet er ofte raskere med enn kroppen, gi det litt tid så vil du snart se resultater:)

Lykke til!

Skrevet

Hvor mye hadde du tenkt at du skulle gå ned på en måned?

Gjest lillemay
Skrevet
Hvor mye hadde du tenkt at du skulle gå ned på en måned?

1 kg i uka var målet egentlig.

Skrevet
Jeg er 163 cm, vede 71 kg for en mnd siden og når jeg veide meg i dag så fikk jeg 69,9 kg :snurt:

Jeg spiste potetgull og gotteri hver kveld men denne mnd har jeg bare spist det 2 lørdager.

Jeg trener spinning og stram opp på mandag. Spinning og mage/rygg tirsdag og styrke på fredag. Søndag går vi 1 mil på ski. Så hvorfor går jeg ikke ned i vekt??? Jeg er jo mye mer aktiv nå, spiser mindre og sunnere... Haff.... :snurt:

Nå kan du ikke forvente all verden på en måned. Spørsmål:

- Hvor lenge varer spinningøktene dine?

- Bruker du pulsklokke og passer på at du ligger under terskelpuls under spinningøktene?

Hvis du startet fra scrach så orker du kanskje ikke å holde så høy intensitet. Jeg antar at du trener på tid og ikke distanse, da forbrenner du selvsagt mer desto høyere intensitet du holder. Men hvis intensiteten kommer over syreterskelen, den pulsen der kroppen akkurat klarer å kvitte seg med like mye melkesyre som den produserer, så forbrenner du mest karbohydrater og ikke så mye fett.

Fettforbrenning kan bare skje aerobt, og derfor skjer det ikke noe særlig fettforbrenning når pulsen blir høy. For å komme i bedre form må man selvsagt ta noen drag innimellom der man kommer over terskel, men særlig hvis du er utrent bør du for det meste ligge under terskel.

Ellers så er en mil på ski ikke all verden, selv om du har billige ski. Du burde ha som mål å komme i bedre form slik at du kan holde på lenger, dermed vil du kunne forbrenne mer. Husk å ta med en vannflaske når du går på ski, særlig hvis det ikke er særlig kaldt, slik at du svetter en del. Drikk noen slurker hvert kvarter.

Jeg synes ikke matinntaket ditt virket spesielt høyt, kanskje du har lav forbrenning? Prøv å være tålmodig. Så lenge vekten ikke stiger er du i hvertfall delvis på rett spor, men den skal jo helst ned litt da.

Skrevet

1 kg i uka er vel et litt høyt mål, eller?

Skrevet

kl. 17.00 Middag

Du spiser for sjeldent, så ikke rart at du ikke går ned. Du bør legge inn et måltid mellom lunch og middag for å holde i gang forbrenningen. Hva er "middag"? Det har mye betydning for hva du pleier å spise.

Spis mye grønnsaker og ren mat (ikke marinert kjøtt/fisk). Hva drikker du, holder du deg mest til vann, eller drikker du juice/saft?

Skrevet

Dette var et veeeldig høyt mål. Hvis du hadde gått lange skiturer (lengre enn 25 km) hver dag kunne det kanskje gå, men jeg gjetter på at du ikke er trent nok til å kunne gå så langt hver dag. Du ville nok bare bryte ned kroppen din hvis du prøvde.

0,5 kg per uke er det maksimale de fleste kan regne med. Hadde du vært veldig overvektig kunne du nok gått ned fortere og likevel varig i begynnelsen, men desto nærmere normalvekt du er, desto saktere vil det gå.

Skrevet
Du spiser for sjeldent, så ikke rart at du ikke går ned. Du bør legge inn et måltid mellom lunch og middag for å holde i gang forbrenningen. Hva er "middag"? Det har mye betydning for hva du pleier å spise.

Spis mye grønnsaker og ren mat (ikke marinert kjøtt/fisk). Hva drikker du, holder du deg mest til vann, eller drikker du juice/saft?

Enig med Pjusket her!

Du spiser for lite og for sjeldent.

Gjest Gjest_pippi_*
Skrevet
1 kg i uka er vel et litt høyt mål, eller?

Nei, jeg synes ikke det er for mye. Jeg har gått ned ca 1 kg i uka til nå, uten å sulte meg. Jeg trener ikke, men går turer og prøver å holde meg i bevegelse i løpet av dagen med f.eks husarbeid o.l.

Jeg spiser 2 knekkebrød til frokost + et egg, kanskje en youghurt til lunsj, sunn og kalorifattig middag, 1 knekkebrød i 7 tiden på kvelden, og 1 knekkebrød før leggetid. Jeg har magert pålegg og grønt på knekkebrødene. Spiser jeg middag med mange kalorier, kutter jeg ned på mengden, og jeg er forsiktig med saus. Middager med få kalorier spiser jeg mer av.

Noen ganger går jeg faktisk ned 2 kg i uken også. Om man ikke ser noe særlig resultat i løpet av en uke, mister man fort motivasjonen, så jeg synes man bør ha som mål og gå ned 1 kg i uka.

Gjest Gjest_hogwash_*
Skrevet
Om man ikke ser noe særlig resultat i løpet av en uke, mister man fort motivasjonen, så jeg synes man bør ha som mål og gå ned 1 kg i uka.

Du burde virkelig få deg ett mer langsiktig perspektiv på dette, varige vektforandringer/livsstilendringer tar det tid for kroppen å venne seg på.

Skrevet

Synes du setter deg litt høye mål med ett kilo per uke. Her har du en side med menyer som tilsvarer ett daglig inntak med ca 1500 kalorier. Dette vil gi deg en nedgang på ca 0,5 kilo per uke, noe jeg vil anbefale deg å heller ha som ett mål fremover:

http://www.melk.no/artikkel.aspx?mnu1id=&artid=10626

Skrevet

Det er idiotisk å tro at bare man spiser så lite som mulig blir man sunn og tynn. Kroppen trenger NÆRING - og du gir ikke din nok! Dessuten består kostholdet ditt mer eller mindre kun av karbohydrater, som er et dårlig brensel for kroppen. Du bør spe på med mer fett og proteiner, og heller kutte ut bananer og slikt tull.

Gjest Gjest_pippi_*
Skrevet
Du burde virkelig få deg ett mer langsiktig perspektiv på dette, varige vektforandringer/livsstilendringer tar det tid for kroppen å venne seg på.

Jeg forstår den tankegangen. Og jeg er enig i at man må ha et langsiktig perspektiv. Men jeg tror det kommer litt an på hvor mange kg man skal ned i vekt. Jeg må gå ned ca. 30 kg, og da er veien til et liv som slank relativt langt unna. Da trenger man faktisk det kicket det er å se at vekta går ned uke for uke. Synes det får være opp til hver og en hvordan man velger å gå ned i vekt, så lenge det fungerer for den det gjelder.

Gjest Gjest_hogwash_*
Skrevet
Jeg forstår den tankegangen. Og jeg er enig i at man må ha et langsiktig perspektiv. Men jeg tror det kommer litt an på hvor mange kg man skal ned i vekt. Jeg må gå ned ca. 30 kg, og da er veien til et liv som slank relativt langt unna. Da trenger man faktisk det kicket det er å se at vekta går ned uke for uke. Synes det får være opp til hver og en hvordan man velger å gå ned i vekt, så lenge det fungerer for den det gjelder.

Selvfølgelig er det helt opp til deg, men synes det blir veldig ambisiøst å skulle gå ned 30kg på rundt ett halvår, fallhøyden blir så stor.

Lykke til uansett :)

Skrevet
Nei, jeg synes ikke det er for mye. Jeg har gått ned ca 1 kg i uka til nå, uten å sulte meg. Jeg trener ikke, men går turer og prøver å holde meg i bevegelse i løpet av dagen med f.eks husarbeid o.l.

Jeg spiser 2 knekkebrød til frokost + et egg, kanskje en youghurt til lunsj, sunn og kalorifattig middag, 1 knekkebrød i 7 tiden på kvelden, og 1 knekkebrød før leggetid. Jeg har magert pålegg og grønt på knekkebrødene. Spiser jeg middag med mange kalorier, kutter jeg ned på mengden, og jeg er forsiktig med saus. Middager med få kalorier spiser jeg mer av.

Noen ganger går jeg faktisk ned 2 kg i uken også. Om man ikke ser noe særlig resultat i løpet av en uke, mister man fort motivasjonen, så jeg synes man bør ha som mål og gå ned 1 kg i uka.

Nå er det forskjell på å være lett overvektig, som trådstarter, og svært overevektig, slik du er. Hvis du er 30 kg overvektig er det ikke unormalt å gå ned både en og to kg per uke i begynnelsen. Etterhvert som du nærmer deg normalvekt vil det gå langsommere.

Skrevet

Bruk målebånd istedet for vekt!

Om du trener mye styrke, så vil du få muskler istedetfor fett, og muskler veier mer.

I fjor vår trente jeg masse styrke, og gikk ned 10 cm rundt livet og hoftene, og masse ellers på kroppen også. Men når jeg gikk på vekta hadde jeg bare gått ned 1 kg!

Et godt tips er å ta bilder av deg selv i undertøyet 1 gang i måneden eller hver 2. uke. Da kan du sammenlikne og ser fort om du endrer kroppsform.

Gjest lillemay
Skrevet

- Hvor lenge varer spinningøktene dine?

- Bruker du pulsklokke og passer på at du ligger under terskelpuls under spinningøktene? [45 minutter varer en spinningtime. Nei. har ikke brukt pulsklokke enda.

Ellers så er en mil på ski ikke all verden, selv om du har billige ski. 1 mil på ski er nok for meg som ikke har gått på ski på mange år... men skal øke intensiteten der :)

Hva drikker du, holder du deg mest til vann, eller drikker du juice/saft? Kaffe... og eplejuce

Det er idiotisk å tro at bare man spiser så lite som mulig blir man sunn og tynn. Kroppen trenger NÆRING - og du gir ikke din nok. Jeg trodde helt ærlig at dette ikke var så lite og jeg har ikke gått bevist inn på og spise lite for og slanke med.. Men er ganske uviten på hvordan jeg skal gjøre dette riktig. Ned i vekt og trene opp kroppen samtidig. Putter inn et måltid mellom lusnj og middag fra i dag :)

Men godt og se at jeg egentlig forventet for mye nedgang. Motivasjonen er på plass igjen. Og jeg skal ned til 55 kg, men denne gangen skal jeg ned og bli der.. Ingen forsøk på juks eller pulverdrikke.. Bare ved kosthold og trening. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...