Gjest ewita Skrevet 11. februar 2010 #1 Skrevet 11. februar 2010 på lånekassebrevet mitt sto det: lånekassen har registrert at du kan være forsinket i utdanningen. du kan få støtte inntil et år mer enn normert studietid. hva betyr dette? har begynnt på en bacholor en gang før men avsluttet etter et halvt år fodri det var ikke noe for meg. nå sånn 2 år etter har jeg begynnt på en ny utdanning men er bare på første året. får jeg ikke mer støtte etter dette året da'?
Momseguri Skrevet 11. februar 2010 #2 Skrevet 11. februar 2010 Så vidt jeg vet får du støtte for å ta 180 studiepoeng på 3 år (normert tid). Jeg har fått samme beskjed fordi jeg mangler ett par studiepoeng i forhold til hvor lenge jeg har studert (tok bare 20 ett semester). Men jeg vet ikke hva som skjer viss du tar 2 års pause...
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #3 Skrevet 11. februar 2010 Tok du eksamen etter det halve året før du sluttet, eller fikk du ingen studiepoeng i det hele tatt?
Gjest ewita Skrevet 11. februar 2010 #4 Skrevet 11. februar 2010 men hva skjer nå da? får jeg ikke støtte videre? vil jo fulføre det jeg er på nå, men klarer det ikke uten støtte fra de
Gjest ewita Skrevet 11. februar 2010 #5 Skrevet 11. februar 2010 tror jeg tok en eksamen på eks-phil men ikke noe mer.
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #6 Skrevet 11. februar 2010 Ofte på bachelor og slikt, er det ikke eksamen i alle fag hvert semester, så man kan mangle endel studiepoeng om man slutter "brått". Det du kan gjøre er å ta ekstra mange studiepoeng dette semesteret/til du er i rute i forhold til hvor mange studiepoeng du ligger etter (snittet er 30 pr semester... får man forresten noe igjen for å ta for mange når man er i rute og vel så det, hvis man skulle bli forsinket seinere?). Men hvis du bare har fått støtte for ett semester før denne utdanningen er du kanskje ikke så forsinket at de kutter støtten allerede? Ville tatt kontakt med dem, jeg er ikke sikker på hvordan det fungerer.
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #7 Skrevet 11. februar 2010 Du bør ringe til dem for å høre hva dette betyr; det er vanskelig for oss å gi et sikkert svar når vi ikke kjenner til alle detaljene. jeg ble også forsinket i studiene, men jeg tok det igjen ved å ta ett ekstra fag et semester. Skriv gjerne her og fortell hvordan det går etter at du har snakket med dem Jeg tolker det slik at du er 20 poeng på etterskudd for det semesteret du har mottatt støtte? Hvis du har mulighet til det kan jo også du ta et ekstra fag, noe enkelt?
Gjest ewita Skrevet 11. februar 2010 #8 Skrevet 11. februar 2010 tror ikke jeg klarer å ta så mange poeng så fort:s jeg er jo bare på første semesteret mitt(som snart er ferdig nå btw) klarer ikke å pjåte inn sånn 90 studiepoeng på 3-4 mnd.
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #9 Skrevet 11. februar 2010 90 studiepoeng? Men hvor mye er du på etterskudd da? Jeg tolket det slik at siden du på ett semester tok ex.phil (10 poeng?) så er du bare 20 poeng på etterskudd, og at du derfor bør ta 50 studiepoeng dette semesteret om du skal komme ajour? Er det ikke 30 studiepoeng som er vanlig pr. semester? :klø: Men vi kan bare komme med gjetting iblandet egne erfaringer, så du bør ta en telefon til lånekassa for å få vite 100% sikkert hva som skjer
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #10 Skrevet 11. februar 2010 tror ikke jeg klarer å ta så mange poeng så fort:s jeg er jo bare på første semesteret mitt(som snart er ferdig nå btw) klarer ikke å pjåte inn sånn 90 studiepoeng på 3-4 mnd. Har du mottatt støtte fra lånekassa i årene etter at du avbrøt studiet da? Altså har du og skolen ikke meldt fra at du har avsluttet studiene? Ellers stopper jo lånekassa å telle år så lenge du ikke studerer/mottar støtte. Jeg har selv mottatt støtte for fire år tidligere, og nå endel år etter har jeg mulighet for fire til. Jeg kan ikke se for meg at du er mer enn 30 studiepoeng forsinket, med mindre du ikke tok noen eksamener i det faget du studerer nå, før jul heller.
Gjest ewita Skrevet 11. februar 2010 #11 Skrevet 11. februar 2010 det som skjedde er at jeg har hatt litt problem med å bestemme meg for hva jeg vil. så jeg begynnte først på en bacholor i spansk. det gikk 2 mnder så sluttet jeg. da mottok jeg stipend, som ble omgjort siden jeg ikke fulførte. så et år etter begynnte jeg på frisør skole på et halvt år. mottok stipend for det. et halvt år etter dette gikk jeg på et matte og kjemikurs på hib som varte et halvt år og fikk støtte for det. nå tar jeg et 1 års studie på i IKF på NLA. så jeg har vell ikke noe særlig studiepoeng fra det andre. bare for ikf. ringte nettopp inn til lånekassen. hun som tok telefonen sjønnte ikke helt det der selv og sa bare jeg måtte ringe igjen i morgen :S
Gjest ewita Skrevet 11. februar 2010 #12 Skrevet 11. februar 2010 var inne på skolesiden min å sjekket. har fått 30 studiepoeng for eksamener i forige halvår. får ca det samme etter dette halvåret. men det jeg tenker på er jo visst jeg skulle tatt en bacholer ville jo det vært 60 poeng per år da? eller?
Momseguri Skrevet 11. februar 2010 #13 Skrevet 11. februar 2010 30 + 30 er jo 60, så da tar du normert mengde studiepoeng. Poenget er at du må ta mer enn 30 neste halvår (og helst dette også) for å ta igjen tapet ditt.
Momseguri Skrevet 11. februar 2010 #14 Skrevet 11. februar 2010 Hvor mange år har du mottatt støtte fra lånekassen, og hvor mange studiepoeng har du?
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #15 Skrevet 11. februar 2010 Det var merkelig at du ikke fikk det brevet fra Lånekassen tidligere synes jeg, når du har fått alle studiepoengene du trenger dette semesteret? Men du burde absolutt forsøke å ta noen ekstra studiepoeng der det er mulig. fikk du ingen poeng fra frisørskolen og matte-og kjemikurset?
Gjest ewita Skrevet 11. februar 2010 #16 Skrevet 11. februar 2010 jeg har 30 studiepoeng. får 30 til når jeg blir ferdig med året. da har jeg 60. kan hende jeg har sånn 10 eller noe for den ene eksamenen i eks-phil, men det er jeg ikke sikker på. det andre jeg har gått fikk jeg ikke studiepoeng for.
Momseguri Skrevet 11. februar 2010 #17 Skrevet 11. februar 2010 og hvor lenge fikk du støtte fra lånekassen? ett år? ett og ett halvt?
Gjest Drivstoff Skrevet 11. februar 2010 #18 Skrevet 11. februar 2010 Lånekassen har en sånn greie med at du kan "henge etter" opptil 1 år før pengene slutter å komme. De regner med at for å være fulltidsstudent og motta fullt stipend/lån, så skal man ta 30 studiepoeng pr. semester, totalt 60 studiepoeng pr. år. Hvis man for eksempel mottar penger fra Lånekassen en hel høst og ikke tar noen studiepoeng, henger man 30 studiepoeng etter. Klarte du å ta 10 studiepoeng det aktuelle semesteret, henger du 20 poeng etter... osv. Så lenge du har normal studieprogresjon nå (30 stp/semester), så vil ikke dette være noe problem. Det eneste som skjer er at når du er ferdig med å studere og skal begynne å betale på studielånet, vil studielånet være opptil 20 000 kroner høyere enn om du ikke hadde hengt etter. Men 20 000 er vel ingenting i den store sammenhengen...
Gjest ewita Skrevet 11. februar 2010 #19 Skrevet 11. februar 2010 skrev det en gang før... fikk stipend for et halvt år når jeg gikk på universitetet. et halvt år nå jeg gikk på frisør, et halvt år når jeg jeg gikk på matte og kjemi. og blir et år til igjen når jeg er ferdig med dette året
Momseguri Skrevet 11. februar 2010 #20 Skrevet 11. februar 2010 Ok, skjønte ikke helt det du skrev..men da ligger du 80 studiepoeng etter. Siden du kan ligge inntil 60 poeng etter, MÅ du ta 20 studiepoeng ekstra ganske fort. Det blir jo litt stress, men er fullt mulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå