Gå til innhold

Hva er træl?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen diskuterer hva træl er. Jeg er utdannet fotterapeut, og vet utmerket godt at træl ofte blir brukt om hard hud. (callositeter på fagspråket) Han mener at det betyr strimler med hud, eventuelt løse hudfolder. Vi lurer også litt på om dette har litt med geografi å gjøre, da jeg er mer "fra landet" enn han (oslo vest).

Kan dere som er innom tråden skrive kort hva dere mener når dere bruker ordet træl, eller om det er et ord dere ikke har hørt/aldri bruker :)

Skrevet

JEg tror det er hard hud.

Skrevet

Jeg bruker aldri dette ordet, men når jeg hører/leser det så tenker jeg på hard hud.

Skrevet (endret)

For meg er træler hard hud, fortrinnsvis inni hendene.

... og jeg er fra østlandet.

Endret av Lilith
Skrevet

Jeg kan jo være helt på vilspor. Men jeg hører ordet træl så tenker jeg slave. Altså en som jobber hard. OG det kan føre til hard hud.

De andre forbinder jeg ikke med noe.

Skrevet

hard hud? - fikk ikke så alvorlig da.

og jeg bor på landet :) hehe

Fikk det da jeg stelte hesta til morfaren min, og bærte vann kanner som veide 20 kg pr kanne. og måka møkk : p

Så husker det.. og det kom inni hånda

Skrevet
Jeg kan jo være helt på vilspor. Men jeg hører ordet træl så tenker jeg slave. Altså en som jobber hard. OG det kan føre til hard hud.

De andre forbinder jeg ikke med noe.

Tenker også på slaver, men det er fordi jeg har hatt nynorsk som hovedmål i alle år. Søker man i den norske ordlisten så er det faktisk ulik betydning avhengig av om man bruker det på nynorsk eller bokmål.

Nynorsk:

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j

Bokmål:

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j

Gjest Elfrida
Skrevet

For meg betyr træler hard hud i hendene, f.eks. etter hardt kroppsarbeid eller visse typer trening.

Skrevet

Det var en periode der jeg trente masse og da fikk jeg tjukke klumper med hud i hendene mine. Så jeg prøvde å klore dem vekk og det gjorde jævlig vondt. Fikk ekle sår i hånden. Etter det begynte jeg å løfte vekter med hansker. Så people for all del ungå TRÆL!

Skrevet

Træl er for meg hard hud etter hardt bruk, enten på føtter eller hender.

Gjest Gjest_Stine_*
Skrevet
Jeg og mannen diskuterer hva træl er. Jeg er utdannet fotterapeut, og vet utmerket godt at træl ofte blir brukt om hard hud. (callositeter på fagspråket) Han mener at det betyr strimler med hud, eventuelt løse hudfolder. Vi lurer også litt på om dette har litt med geografi å gjøre, da jeg er mer "fra landet" enn han (oslo vest).

Kan dere som er innom tråden skrive kort hva dere mener når dere bruker ordet træl, eller om det er et ord dere ikke har hørt/aldri bruker :)

Træl = hard hud i hender eller på føtter.

Trevl = hudfliker, eller "strimler med hud" som din mann beskriver det.

Gjest Eurodice
Skrevet
Træl = hard hud i hender eller på føtter.

Trevl = hudfliker, eller "strimler med hud" som din mann beskriver det.

Enig i dette. Jeg er plaget med træler på føttene, under hælen og fotballen og på siden av stortærne. Jeg kom over en genial barberhøvel for bruk på føttene. Det er mye lettere å holde føttene glatte og myke ved bruk av den enn med klipping og filing. Jeg foretok pedikyr en kveld jeg ikke var helt edru, det gikk ikke så bra. Jeg silblødde :fnise: .

Skrevet

Træl er hard hud etter hard jobbing.

Bruker også ordet træl om noe som er et slit, vanskelig, ikke går som det skulle osv...

"Åh, for noe træl, jeg får det jo ikke til jo."

"Åh, for noe træl, jeg blir jo aldri ferdig med dette."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...