Gå til innhold

Blodtrykk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er normalt blodtrykk?

Jeg er ei tynn jente på 17 år som har fått høre at jeg har lavt blodtrykk, men hva er normalt, og hvor lavt kan man ha det før det blir "kritisk"? Hvordan få det opp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Normalt blodtrykk ligger på 120/80.

Om blodtrykket ditt er lavt, vil du f.eks. bli svimmel om du reiser deg fort opp.

For å øke blodtrykket, må du øke væskeinnholdet i kroppen og altså drikke mer vann!

Skrevet
Normalt blodtrykk ligger på 120/80.

Om blodtrykket ditt er lavt, vil du f.eks. bli svimmel om du reiser deg fort opp.

For å øke blodtrykket, må du øke væskeinnholdet i kroppen og altså drikke mer vann!

Er å drikke mer det eneste som hjelper? Fikk bedskjed om å spise mer salt...

Skrevet

Det er ingenting som er "normalt" blodtrykk.

Det kommer helt an på personene.

Jeg selv har hatt 120/80 og fått høre at det er for høyt.

Skrevet

Kommer ikke dette ann på alder og vekt også da?

Skrevet

tja, vet ikke så mye, men jeg får alltid beskjed av legen at jeg har lavt blodtrykk.

Ligger på 100/60, og det er lavt men ikke så lavt at det er vits i å gjøre noe med det. Legen sier at man kan få lavt blodtrykk om man trener mye og er mye aktiv, siden han vet jeg trener stort sett hver dag, mener han det kan grunne i dette.

Jeg drikker også godt med vann, og har alltid gjort det.

Skrevet (endret)

Det er ikke uvanlig å ha litt lavt blodtrykk. Det er heller ikke skadelig slik som høyt blodtrykk, som gir økt belastning på hjerte. Blodtrykk på 95/67 er lavere enn det som man betegner som normalen, men er uproblematisk så lenge man ikke plages av det i form av svimmelhet og slapphet. Høyt BT kan behandles med medisiner. Lavt BT kan skyldes underliggende sykelige tilstander, som f.eks dehydrering, blødning eller underernæring. Da blir behandlingen rettet mot den underliggende årsaken.Ellers gjelder det å holde veskebalansen i orden, og gjerne spe på med litt kaffi, siden koffeinet virker litt blodtrykkshevende.

Endret av tøydokka
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Jeg er 18 år, 168 cm høy og veier 58 kg. Målte blodtrykket mitt til 110/58 og puls til 59. Er det normalt?

Er ofte sliten, svimmel og ukonsentrert, og har slitt en stund med vitaminmangel. Spiser ikke så veldig variert, men drikker mye vann.

Endret av Solah
Skrevet

120/80 er det som regnes som normalt blodtrykk. Jeg har aldri hørt at dette er "personavhengig" som noen over her sa.

Skrevet
Jeg er 18 år, 168 cm høy og veier 58 kg. Målte blodtrykket mitt til 110/58 og puls til 59. Er det normalt?

Er ofte sliten, svimmel og ukonsentrert, og har slitt en stund med vitaminmangel. Spiser ikke så veldig variert, men drikker mye vann.

Det er litt lavt, men om du føler deg fin så er det helt greit. Men som du forklarer så burde du ta deg en tur til legen for å sjekke hva som er årsaken til plagene dine.

Skrevet
120/80 er det som regnes som normalt blodtrykk. Jeg har aldri hørt at dette er "personavhengig" som noen over her sa.

Man sier at overtrykket skal være 100+alderen, sånn ca. Ikke noe særlig over ihvertfall. Men undertrykket skal ikke overstige så mye over 90 før det kalles høyt.

120/80 er et helt normalt trykk ja.

Skrevet

Jeg har 90/60, og jeg har ligget på omtrent det i alle år. Datteren min på 17 har også lavt BT, omtrent likt som meg.

• 2 år senere...
Gjest aud h. paulsrud
Skrevet

blodtrykk 156/92 alder 67 år

Skrevet

BT vil variere endel gjennom livet, og kan påvirkes ved bla trening. Bedre med litt for lavt enn alt for høyt! Ingen tall her som er så lave at jeg steiler; men om man plages med svimmelhet, trøtthet ol bør man ta en tur til legen.

Selv har jeg også litt lavt BT, ligger normalt på 100/60, og fungere helt godt på det. Men kan bli svimmel om jeg har sittet på huk og reiser meg brått. Samme om jeg har drukket veldig lite/trent hardt, må passe på å fylle på jevnt.

Skrevet

blodtrykk 156/92 alder 67 år

Med alderen tatt i betraktning så ligger det i grenseland for om man vil behandle det.

Men man må alltid ta flere målinger og gå med 24 timers måling.

Anonym poster: 40b5e7fed62ec2e0cf368abee14b831b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...