Gå til innhold

Samlivsbrudd-skriftlig avtale

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal flytte. Vi har bygd hus sammen. Han har ikke mulighet til å betale ut meg, da mister han huset. Huset er hans siste trøst og holdepunkt. Han vil ikke at jeg skal gå.

Vil ikke han noe vondt, men vil også at alt skal være riktig. Er det noen som har erfaring med forskjellige avtaler om utbetaling eller, en løsning på dette? Hva gjorde dere?

Ser fram til å komme ut av forholdet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ingen andre løsninger på det, enn at han MÅ betale deg ut og da må dere selge huset.

Eller så MÅ du være snill og gi bort huset til han.

Noen andre alternativer finnes ikke det jeg vet.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg skal flytte. Vi har bygd hus sammen. Han har ikke mulighet til å betale ut meg, da mister han huset. Huset er hans siste trøst og holdepunkt. Han vil ikke at jeg skal gå.

Vil ikke han noe vondt, men vil også at alt skal være riktig. Er det noen som har erfaring med forskjellige avtaler om utbetaling eller, en løsning på dette? Hva gjorde dere?

Ser fram til å komme ut av forholdet.

Hei

Er i samme situasjon, men vi skal selge.

Det går an å gjøre en privat (skriftlig!) avtale om at han får bruksrett til boligen, og at dere begge eier den. Men da må du betale din del av lånet, og han må betale husleie til deg. Litt komplisert.

Eller dere kan lage en avtale om at han betaler deg ut med en del av summen, og at han betaler resten om x antall år. Husk skriftligheten, lurt å fgå hjelp av en advokat eller i hvert fall en i banken om dere gjør det slikt.

Det ryddigste er imidlertid at han kjøper deg ut eller at dere selger.

Skrevet

Takk for svar. Godt å høre at det faktisk finnes andre løsninger. Jeg er ikke så flink på slike ting, og det er jeg som må ta tak nå. Samboer er langt nede psykisk. Helsvart, egentlig...

Skrevet

Men hvis han skal betale husleie til meg, blir det på en måte akkurat det samme som at han betaler hele lånet.

En avtale med betaling over flere år, kan være en løsning, selv om det til syvende og sist blir resultatet det samme.

Skrevet

Kan han ta opp lån i banken (refinansiere boliglånet i sitt navn) og betale deg ut? Da beholder han huset og boliglånet, mens du får ut din andel.

Gjest Ingeniøren
Skrevet

Om huset er "siste trøst og holdepunkt" så er det ikke huset han trenger, men nye holdepunkter i livet!

Jeg kjenner ikke personen selvsagt, men kanskje har han behov for en personlig coach? Fastlegen kan hjelpe på vei.

Beklager litt off-topic.

Skrevet

Han har fått lov av banken å ta over lånet, men får ikke lånt mer utover det. Dermed er det ikke noe å betale ut meg med.

Jeg har sagt det mange ganger at han må prate med noen profesjonelle, men det er ikke aktuelt. Han vil ikke. Da føler jeg at jeg har gjort mitt, og han må ta ansvar for seg selv.

Gjest annemor30
Skrevet
Han har fått lov av banken å ta over lånet, men får ikke lånt mer utover det. Dermed er det ikke noe å betale ut meg med.

Jeg har sagt det mange ganger at han må prate med noen profesjonelle, men det er ikke aktuelt. Han vil ikke. Da føler jeg at jeg har gjort mitt, og han må ta ansvar for seg selv.

Spørsmålet er vel om det er noe å kjøpe ut? Har dere høyere takst nå enn da dere var ferdig med å bygge?? Få fyren til å selge og del overskuddet ikke gi det bort! Det gjorde jeg og jeg kommer ALLTID til å angre min dummhet for "langtnedepsykiskmannensomlurtemegoppistry"

Skrevet

Taksten er høyere enn gjelda, så det blir litt på oss begge hvis vi selger.

Jeg har ikke lyst til å være SÅ snill at jeg gir bort noen hundre tusen...

Skrevet

Han må bare få opp øynene, og innse at han ikke har økonomi til å sitte med huset siden han ikke kan kjøpe deg ut. Sett igang salgsprosessen så raskt som mulig, den blir nok tøff uansett når dere tar den, men jo raskere dere blir ferdig med den, jo raskere kan han finne noe annet å fokusere på.

Skrevet

Her må du nok bare gjøre kort prosess. Dersom han ikke har mer å bruke på boligutgifter hver måned enn det lånet koster, så er det ingenting igjen til å betale deg med - verken som engangssum eller i løpende leie. Så da må du enten være snill (m.a.o. supersnill, kjempesnill eller kanskje egentlig dumsnill...) og gi ham disse pengene, eller så må dere selge og dele overskuddet.

Skrevet

Det er veldig godt å få tilbakemeldinger. Jeg ser at jeg ikke skal være snill.Har fått bekrefta at magefølelsen var riktig.

Skrevet

Det ordner seg. Han får hjelp av familien, og jeg får det jeg har krav på. Nå håper jeg den rette boligen dukker opp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...