Gå til innhold

Bør man i fremtiden forsøke å skape genetisk modfiserte mennesker?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest brutal_mann
¨

Jeg tror ikke mennesket kan fungere på robotvis. Jeg tror følelsene våre er en vesentlig grunn til at vi har kommet dit vi er.

Passion, drive, grådighet, omtanke, you name it.

Da er det ikke verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice
Jeg motsier ikke meg selv. Jeg påpeker bakgrunnen for mitt standpunkt. For når det å være et medmenneske blir sett på som en raritet og til og med en uting, hva skal en da med følelser?

Da er det bedre å fjerne følelser og påfølgende sjeleige lidelser og se til at logikken rår.

Du trenger healing på alle plan, brutale mann. Du trenger å lære å skifte fokus fra det miserable til alt det gode som også finnes rundt oss. Kjærlighet i vid forstand er en forvandlende kraft :) . Ta til deg et smil fra en fremmed, en hyggelig prat i forbifarten med noen du treffer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hogwash

I utgangspunktet er jeg positiv til genmodifisering for å stoppe sykdommer, aldring osv. Er nok betraktelig mer skeptisk til å modifisere hjernen.

Kan ikke helt se hvordan dette skal gjøres uten testing på dyr og mennesker heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det ikke verdt det.

Grådighet er en faktor som kan drive ting fremover, selv om det ikke nødvendigvis er en god egenskap.

De som elsker penger, jobber gjerne for å få dem og driver ting fremover.

I utgangspunktet er jeg positiv til genmodifisering for å stoppe sykdommer, aldring osv. Er nok betraktelig mer skeptisk til å modifisere hjernen.

Kan ikke helt se hvordan dette skal gjøres uten testing på dyr og mennesker heller..

Hvorfor stoppe aldring?

For å få enda mer kamp om ressursene?

Her i landet kan vi nok trenge å kunne stå i arbeid lenger, da vi føder for få barn, men store deler av verden er sterkt overbefolket, jeg ser ikke noe poeng i å legge sten til byrden for moder jord ved å overbefolke enda mer ved å holde folk i live i to hundre år.

Nei, dø og gi plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Individualisten
Nei, dø og gi plass.

Jeg tror jeg skjønner hva du mener, men dette er vel en rimelig makaber måte å si det på?

En annen ting. Rent prinsipielt har jeg problemer med argumentasjonen om at plasshensyn kan være et argument i diskusjonen om hvor lenge mennesker bør leve. For å sette det på spissen, hvem kan bestemme at de har mer rett til å leve enn andre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest brutal_mann
Du trenger healing på alle plan, brutale mann. Du trenger å lære å skifte fokus fra det miserable til alt det gode som også finnes rundt oss. Kjærlighet i vid forstand er en forvandlende kraft :) . Ta til deg et smil fra en fremmed, en hyggelig prat i forbifarten med noen du treffer på.

Det gode er som en fristelse som viser deg å være giftig. Hver eneste gang jeg smaker på det gode opplever jeg at noen trekker vekk teppet under føttene mine og jeg faller og slår meg kraftig.

Etter siste uke og kvelds hendeleser er jeg bare enda mer overbevist om at å kunne gjøre mennesker uten følelser vil være av det gode. Mengden glede mot mengden smerte er så forsvinnende liten at det å fjerne følelser fullstendig kan ikke være annet enn en gevinst for menneskeheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg skjønner hva du mener, men dette er vel en rimelig makaber måte å si det på?

En annen ting. Rent prinsipielt har jeg problemer med argumentasjonen om at plasshensyn kan være et argument i diskusjonen om hvor lenge mennesker bør leve. For å sette det på spissen, hvem kan bestemme at de har mer rett til å leve enn andre??

Makabert? Hvorfor det? Det er naturlig at vi eldes og dør, det tror jeg kanskje ikke vi skal klusse så veldig mye med.

Men selvfølgelig, folk er redd for døden...

Mer rett til å leve enn andre? Nei, men det er unektlige litt dumt å la folk leve "evig" til det er så trangt her og så lite mat at vi må stå som sardiner i en boks og spise syntetfibre eller noe annent morsomt.

Man kan selvfølgelig regulere det etter hvert ved å regulere hvem som får lov til å få barn og hvor mange. Men da er vi forsåvidt tilbake til spørsmålet ditt igjen; hvem kan bestemme at noen har mer rett til å leve enn andre? Hvem skal få lov å sette nye barn til verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann
Man kan selvfølgelig regulere det etter hvert ved å regulere hvem som får lov til å få barn og hvor mange. Men da er vi forsåvidt tilbake til spørsmålet ditt igjen; hvem kan bestemme at noen har mer rett til å leve enn andre? Hvem skal få lov å sette nye barn til verden?

Noe av poenget med å ha full kontroll på genetikken er å kunne fjerne trangen etter å få barn. Slik kan en heller legge opp til at det produseres i fabrikk det antallet nye mennesker en trenger for å oppretthode en videre utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av poenget med å ha full kontroll på genetikken er å kunne fjerne trangen etter å få barn. Slik kan en heller legge opp til at det produseres i fabrikk det antallet nye mennesker en trenger for å oppretthode en videre utvikling.

Ja, jeg ser akkurat det bildet for meg. Men ser ingen mening med å leve et liv uten følelser, som en robot.

Nå har du selvfølgelig rett i at uten følelser ville man ikke følt den meningsløsheten som kjedelig, men ville man hatt følelser nok til å ville drive utviklingen videre? Uten følelsen av lykke over å ha oppnådd noe?

Jeg ser for meg en hel kjeller full av apatiske roboter som simpelthen ikke gidder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...