Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #1 Del Skrevet 11. februar 2010 Mener du man i fremtiden, når genteknologien har kommet langt nok, og man vet hvilke gener og kombinasjoner som uttryker ulike instinkter, at man bør skape nye mennesker, genetisk modifiserte allerede ved f.eks. kunstig befruktning, for å få menneskene vekk fra det primitive instinktet fokusert på utseende for en kvinne og penger og evnen til fysisk beskyttelse for en mann? Dette er trekk som fungerte i steinalderen, men i dagens moderne verden er det så skremmende primitivt og overfladisk, og også sterkt ødeleggende for kvinner som føler behov for beskyttelse og dras mot psykopatisk primitiv oppførsel hos en mann, med voldtekter som resultat. I en moderne verden har vi jo fremdeles de eldgamle genene fremdeles, de er ikke forandret selvom verden har forandret seg mye siden steinalderen. Fremdeles skal instinktene fortelle oss at kvinners utseende er så viktig når det er totalt overfladisk og helt meningsløst. Med gener tilpasset en moderne verden hvor instinktene hos en mann er modifiserte til å ikke bry seg om utseende ville vi da skape bedre mennesker. Det samme gjelder steinalderoppførsel hos en mann som ikke er bra for kvinner, og som fører til at kvinner tiltrekkes de gale mennene. Dagens mennesker er til å le av, og jo fortere man får endret det genetiske arvematerialet og modifisert menneskenaturen, jo bedre mener jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MikeWaters Skrevet 11. februar 2010 #2 Del Skrevet 11. februar 2010 Ja, på den måten kan man fjerne kjip musikksmak og andre ting jeg ikke liker hos andre mennesker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #3 Del Skrevet 11. februar 2010 Ja, på den måten kan man fjerne kjip musikksmak og andre ting jeg ikke liker hos andre mennesker. Det har ikke nødvendigvis med steinaldersamfunnet å gjøre slik instinktene når det kommer til partner er det. Det er nok heller ikke kodet inn, slik som fokuset på en kvinnes utseende er blant menn, istedet for relevante ting. For evolusjonsmessig var ikke musikksmak relevant for menneskets biologi og overlevelse slik partnervalg har vært. Vi er inne i en helt gal blindgate om vi fortsetter med den primitive menneskenaturen i et moderne samfunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Absolutly Skrevet 11. februar 2010 #4 Del Skrevet 11. februar 2010 Så absolutt. På tide å oppgradere våre menneskekropper. Vi er jo ikke kroppene våre, men har stor nytte av mer flexible og utviklede kropper for fremtidens skyld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal_mann Skrevet 11. februar 2010 #5 Del Skrevet 11. februar 2010 Om startinnlegget er noe ute og seiler, så er det ett poeng her. Et samfunn der vi kan fjerne følelser og fremelske rasjonalitet vil blir mye bedre enn det drittsamfunnet vi har i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjestdeluxe Skrevet 11. februar 2010 #6 Del Skrevet 11. februar 2010 Om startinnlegget er noe ute og seiler, så er det ett poeng her. Et samfunn der vi kan fjerne følelser og fremelske rasjonalitet vil blir mye bedre enn det drittsamfunnet vi har i dag. Du mener at dagens samfunn er et "drittsamfunn"... fordi? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal_mann Skrevet 11. februar 2010 #7 Del Skrevet 11. februar 2010 Du mener at dagens samfunn er et "drittsamfunn"... fordi? Det eneste som betyr noe er hvor stort hus en har, hvor feit er bilen, hvor kule ferier reiser en på (legg merke til flertall), hvor dyr tv har en osv. Mellommenneskelige verdier er latterliggjort og hen i mot fjernet fra det norske samfunn. Materialisme og ødsel preger vårt samfunn. Hva skal en med følelser i et samfunn der folk rett og slett driter i en? Da er den rasjonelle tanken straks mer produktiv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjestdeluxe Skrevet 11. februar 2010 #8 Del Skrevet 11. februar 2010 Det eneste som betyr noe er hvor stort hus en har, hvor feit er bilen, hvor kule ferier reiser en på (legg merke til flertall), hvor dyr tv har en osv. Mellommenneskelige verdier er latterliggjort og hen i mot fjernet fra det norske samfunn. Materialisme og ødsel preger vårt samfunn. Hva skal en med følelser i et samfunn der folk rett og slett driter i en? Å? Det har jeg ikke merket så mye til. Jeg opplever derimot at jeg får tilbake som jeg gir eller utstråler. Det er altså en selv som styrer tilbakemeldinger fra omverdenen. Det blir som du bestemmer deg for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal_mann Skrevet 11. februar 2010 #9 Del Skrevet 11. februar 2010 Å? Det har jeg ikke merket så mye til. Jeg opplever derimot at jeg får tilbake som jeg gir eller utstråler. Det er altså en selv som styrer tilbakemeldinger fra omverdenen. Det blir som du bestemmer deg for. Så det er min feil at mennesker konstant lyver til meg? Så det er min feil at mennesker alltid bedre meg? Så det er min feil at folk sjelden holder det de lover? Så det er min feil at folk ser ned på meg fordi jeg ikke eier mitt eget sted å bo? Så det er min feil at jeg blir sett på som en tosk fordi jeg har positive mellommenneskelige verdier som ideal? Fint å vite at om en re snill mot verden og blir rævpult så er det ens egen feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 12. februar 2010 #10 Del Skrevet 12. februar 2010 Det er nok mye som kan modifiseres og med godt resultat. f.eks, dersom vi alle var 1.50 høye, ville det være veldig økonomisk, både mht hus, mat, transportmidler og klær. Hvis vi kunne utvinne karbohydrater fra cellulose, f.eks gjennom implantering av bakterikulturer, så ville det vært et stort skritt fremover, forsyningsmessig. Heller enn å fjerne skogen for å gi plass til åkrer, så kunne vi ete den au naturel. Reparasjon av deler av genmaterialet som ikke lenger er i stand til å produsere essensielle vitaminer, aminosyrer og fettsyrer, burde vi absolutt se nærmere på. Og om vi mener bisniss med alt pratet om kolonisering av rommet, så må vi gjøre noe med evnen til å overleve nedfrysning, for den er rett og slett utilstrekkelig. Og vi tåler ikke stråling. Har kakkerlakkene noen hint å komme med der? De tåler jo nesten hva det skal være, og er like blid. Men kjenner jeg oss rett, kommer nok en evt genteknologi først og fremst til å bli brukt kosmetisk. Først når vi alle sammen er blonde, slanke, damene har DD-cup og ingen mann med fast jobb har en kuk på under 30 cm, med en IQ som er høyere enn eierens (nyttig for dem som tenker med kuken) vil det bli aktuelt å se på mulighetene for å bruke den til noe nyttig. Genteknologien, altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ingeniøren Skrevet 12. februar 2010 #11 Del Skrevet 12. februar 2010 "Designerbabyer" kommer enten vi vil eller ikke. Det vil alltid være en frihavn ett sted i verden der slikt tillates. De store spørsmålene er når og hva det vil bety. Men det vil jo hvertfall være en gradvis prosess. Både i forhold til hva vi kan gjøre og hva som blir sosialt akseptert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal_mann Skrevet 12. februar 2010 #12 Del Skrevet 12. februar 2010 "Designerbabyer" kommer enten vi vil eller ikke. Det vil alltid være en frihavn ett sted i verden der slikt tillates. De store spørsmålene er når og hva det vil bety. Men det vil jo hvertfall være en gradvis prosess. Både i forhold til hva vi kan gjøre og hva som blir sosialt akseptert. Det vil bety at vi kan perfeksjonere oss og bevege oss bort fra de primitive vesen vi er i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 12. februar 2010 #13 Del Skrevet 12. februar 2010 Jeg synes disse forestillingene om menneskesortering minner mistenkelig om "Brave new world" av Aldous Huxley. Er det ønskelig å få det på den måten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal_mann Skrevet 12. februar 2010 #14 Del Skrevet 12. februar 2010 Aner ikke noe om A.H. sin Modige nye verden, men en verden der en fjerner følelser og fremelsker rasjonalitet, ja takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 12. februar 2010 #15 Del Skrevet 12. februar 2010 (endret) Aner ikke noe om A.H. sin Modige nye verden, men en verden der en fjerner følelser og fremelsker rasjonalitet, ja takk! Mener du dette i ramme alvor? En verden uten menneskelige følelser, ingen kjærlighet, medfølelse og omtanke for hverandre? Det høres ut som et skrekkscenario for meg. Den norske tittelen på boken er "Vidunderlige nye verden". Det er en satirisk fremtidsroman. Huxley skrev den i 1932. Endret 13. februar 2010 av Belladonna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nk. Skrevet 12. februar 2010 #16 Del Skrevet 12. februar 2010 "Designerbabyer" kommer enten vi vil eller ikke. Det vil alltid være en frihavn ett sted i verden der slikt tillates. De store spørsmålene er når og hva det vil bety. Men det vil jo hvertfall være en gradvis prosess. Både i forhold til hva vi kan gjøre og hva som blir sosialt akseptert. Dette er allerede i gang hvis vi regner med undersøkelser av foster og abort. Kjønnsfordelingen i kina, fjerning av foster med deformiteter og liknende. Effekten er ikke like dramatisk som det folk forventer når man snakker om genmanibulering av mennesker, men den er likefullt der. Etterhvert når teknologien utvikler seg og vi får større forståelse for fosterets utvikling og helse tror jeg vi vil se mer av dette, uønskede trekk fjernes og resten er designerbabyer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2010 #17 Del Skrevet 13. februar 2010 "Designerbabyer" kommer enten vi vil eller ikke. Det vil alltid være en frihavn ett sted i verden der slikt tillates. Designerbabyer kan man allerede få i USA. Og her i Norge er vi jo ikke så langt unna. Abort brukes jo hvis ikke ungen er "perfekt". Før i tiden i Norge var det steder hvor (fostre og) barn som ble født med sterke fysiske skavanker ble gjemt bort for offentligheten. Angående spørsmålet: Bør man i fremtiden forsøke å skape genetisk modfiserte mennesker? Jeg synes det blir helt feil. Hvorfor skal man skape noe slikt? Til hvilken hensikt? Å få det bedre med seg selv? Pluss, alt kan misbrukes. Man kunne risikere at en eller annen syk gærning (forsker) ville lage et supermenneske. Noe lignende Hitlers tredje rike. Er det noe å trakte etter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brutal_mann Skrevet 14. februar 2010 #18 Del Skrevet 14. februar 2010 Mener du dette i ramme alvor? En verden uten menneskelige følelser, ingen kjærlighet, medfølelse og omtanke for hverandre? Det høres ut som et skrekkscenario for meg. Den norske tittelen på boken er "Vidunderlige nye verden". Det er en satirisk fremtidsroman. Huxley skrev den i 1932. Jeg ser virkelig ikke skrekken. Verden er mer preget av hat og egoisme enn kjærlighet og omtanke for sin neste. folk flest går jo gjennom livet med mye mer negative følelser enn lykkefølelser. Hva er da galt med å fjerne begge disse følesene og fremelske rasjonalitet? Klart en først må bestemme seg for hvilke mål en rasjonelt skal strebe etter. Men når det er gjort så vil vi kunne utvikle menneskeheten til organismer som er smartere, sterkere og som lever lenger enn i dag. Jeg ser rett og slett ikke noe negativt med å la folk slippe å ha det vondt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_hogwash_* Skrevet 14. februar 2010 #19 Del Skrevet 14. februar 2010 "too make this trivial world sublime, take half a gram of phanerothyme" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mann42 Skrevet 15. februar 2010 #20 Del Skrevet 15. februar 2010 Jeg ser virkelig ikke skrekken. Verden er mer preget av hat og egoisme enn kjærlighet og omtanke for sin neste. folk flest går jo gjennom livet med mye mer negative følelser enn lykkefølelser. Hva er da galt med å fjerne begge disse følesene og fremelske rasjonalitet? Klart en først må bestemme seg for hvilke mål en rasjonelt skal strebe etter. Men når det er gjort så vil vi kunne utvikle menneskeheten til organismer som er smartere, sterkere og som lever lenger enn i dag. Jeg ser rett og slett ikke noe negativt med å la folk slippe å ha det vondt. Det er en interessant problemstilling. Jeg skal være enig i at en stor del av det som er galt i verden i dag, er knyttet til irrasjonalitet, frykt, hat og paranoiditet. Hadde vi hatt et sterkere innslag av rasjonalitet og logikk i vår måte å forholde oss til verden på, så tror jeg mye ville vært bedre. Et filmklipp ramlet akkurat inn i bevisstheten. Det er fra "Men in Black", en scene helt i starten: Agent Kay (Tommy Lee Jones) sier til Will Smith: "Mennesklig rasjonalitet er så dårlig at i store deler av galaksen er den ansett for å være en sykdom." Eller noe slikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå