Gå til innhold

Mac Tråd

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Tiril_*
Skrevet

Hei, Er ny i dataverdenen og er en del ting jeg lurer på innimellom så tenkte det var greit å starte en tråd.

Første blir i forhold til internett

Det står at noen av sidene jeg er inne på lagrer tidskapsler på maksinen min. Hva er en tidskapsel, Kan den slettes, Eller fungerer tjenesten bedre om det er noen sugekopper på maskinen min?

Med Vennlig Hilsen

Tiril

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Tidskapsler, eller cookies som det også kalles kan du nesten ikke unngå. De brukes mye som en måte å identifisere deg innefor et nettsted, og også på tvers av nettsteder.

Uten dem ville du ikke kunne logget deg inn på nettbanken, facebook, nettbasert e-post osv. osv. med andre ord alle nettsteder der du på et eller annet vis logger deg inn.

De gjør det enkelt forklart mulig for en nettside å kjenne deg igjen.

De brukes også mye i forbindelse med statistikk, og reklame, og de kan selvfølgelig også brukes til mindre ønskelige formål. Noen nettsider ønsker å vite om de som besøker siden er nye besøkende, eller noen som har vært der før, bare for å nevne et enkelt eksempel.

Cookies er i praksis en liten fil med informasjon som en nettside ber nettleseren din lagre på PC'en din. Dette er små filer som inneholder tekstinformasjon, og kan dermed ikke inneholde virus og være noen direkte fare for datamaskinen din, men selvfølgelig kan alt misbrukes i en eller anne grad.

Hver gang du går inn på feks. vg.no, dagbladet, google el. skrives det mange titalls cookies på din datamaskin.

Cookies har alltid en utløpsdato, mange utløper og slettes straks du lukker nettleseren din, mens andre etter en uke, måned osv osv. Dette bestemmes av dem som lager nettsidene du besøker.

Det er fullt mulig i innstillingene i nettleseren din å slå av cookies, slik at disse ikke blir lagret. Men dermed vil du ikke kunne bruke sider som nettbank, facebook og andre sider der du må logge deg inn. Du kan også manuelt gå inn og slette disse cookie-filene dersom du skulle ønske det..

Så kort fortalt så cookies er den minste bekymringen du skal ha når det gjelder å surfe på nettet.

Du skriver i tittelfeltet om hvordan mac er som forbrukervare. Det har alltid vært en evigvarende diskusjon om hva som er best av Mac og vanlig PC med windows og linux. Den diskusjonen vil jeg ikke hive meg innpå.

Jeg selv primært brukt Linux, men også mye Windows på grunn av en del programmer jeg er avhenging av å bruke.

Når det gjelder Mac så har jeg relativt liten erfaring, men mitt inntrykk er av at Mac er supert for folk flest som driver med internett, grafisk design, bildebehandling, film og musikk, samt kontorprogramvare. Egentlig det folk normalt bedriver med en datamaskin.

Uten at jeg er skråsikker, men jeg tror Mac ikke er det rette dersom man skal drive med spilling og programmering, og litt mer avansert databruk. Med unntak av grafisk design, der sies Mac å være veldig bra.

Man er betydelig mindre utsatt for virus med mac, jeg har egentlig aldri hørt om noen mac-brukere som har fått virus, selv om jeg har hørt det finnes.

Mitt inntrykk av Mac er at det er veldig smidig og kall det sexy ;-) når det gjelder utseende og brukervennlighet. Men for meg som mangeårig PC bruker virker alt ganske ulogisk, og annerledes enn hva jeg er vant med. Mens for en Mac bruker kunne det ikke være mer logisk.

Men igjen, hvis du er ny innefor databruk, og ikke har noen planer om å drive med avansert arbeid som programmering og annet, så kan ikke jeg komme med noen gode grunner til at du ikke skulle starte opp med Mac fremfor PC.

Men som sagt, folk synes å ha så ufattelig mye meninger om Mac vs. PC. Det er sikkert mange som er uenig med meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...