Gå til innhold

Kokosolje,rapsolje,sheaolje,osv...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bruker dere noen form for "mat" oljer til evnt dusj? Fuktighets krem?

Finnes det noen som er bra for huden? Dem må vel være økologiske og kaldpresset for å ikke tette porer?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Stine_*
Skrevet

Jeg bruker jojobaolje etter barbering (altså som fuktkilde). Ellers liker jeg sheasmør som en all-round fiks for alt mulig :) Begge disse er gode for huden i følge hva jeg har lest og erfart. Og ja, bør være kaldpresset for å ikke tette porer, spesielt viktig om du har tenkt å bruke oljene i ansiktet, noe mange gjør, spesielt med jojobaolje; som skal være fin mot uren hud i ubalanse.

Gjest Raptuza
Skrevet

Mandelolje er fuktighetsgivande og god som bodylotion. Den gjer huden mjuk lenge.

Skrevet

Jeg lurer på dokumentasjon som tilsier at kaldpresset skal være bedre for huden mtp. å ikke tette porer? :vetikke:

Gjest remedy drive
Skrevet

Bruker kokosolje og mandelolje til ansiktshuden. Lukter godt og funker for min tørre hud. Funker som ingen annen krem slik at ikke foundation fremhever det tørre rundt munnen spesielt.

Skrevet
Jeg lurer på dokumentasjon som tilsier at kaldpresset skal være bedre for huden mtp. å ikke tette porer? :vetikke:

Enig med deg. Ser ikke helt hvorfor varmebehandlet skal tette porer. Vet bare at kaldpresset er av bedre kvalitet, noe som nesten er selvsagt.

Jaja, jeg har bestilt en diger flaske som ikke er kaldpresset, og jeg reagerer lett om noe tetter. Jeg får si ifra om hva som skjer ;)

• 2 uker senere...
Gjest MamaNjoki
Skrevet
Bruker dere noen form for "mat" oljer til evnt dusj? Fuktighets krem?

Finnes det noen som er bra for huden? Dem må vel være økologiske og kaldpresset for å ikke tette porer?

Skrevet

Shea olje blir brukt av kosmetikk industrien for å øke kvaliteten i anti-rynkekremer, ekstreme fuktighetskremer, baby produkter og hårprodukter. De foretrekker sheanøtt typen fra øst-afrika (Sudan), da denne er mer kostmetisk (er myk som krem, smelter lett på huden og har en behagelig aroma) Når nøtten blir kaldpresset har oljen mange bioaktive egenskaper. Der sheanøtten vokser , f.eks. i Sudan, blir den brukt til å spise og til å lage matolje. Spesiellt da det var matmangel under krigen, fordi sheanøtten er veldig næringsrik.

Skrevet

Siden denne ble dradd opp igjen nå, så tetter ikke den oljen jeg bruker selv om den ikke er kaldpresset. Føles god også, men lukter kanskje litt mer.

Gjest Gjest_tintin_*
Skrevet

Mange reagerer på Sheasmør fordi den er ganske tung og den inneholder lateks, som ikke er helt ideell om man har tendens til tette porer.

De letteste oljene som nypefrøolje, granateplefrøolje (eng; pomegranate) nattlysfrøolje vil ikke tette porene. Jojoba-, mandel-, og aprikos olje er også fine oljer.

De letteste oljen fra matvarebutikken kan også brukes til huden; hasselnøttolje og sosikkefrøolje.

Skrevet
Mange reagerer på Sheasmør fordi den er ganske tung og den inneholder lateks, som ikke er helt ideell om man har tendens til tette porer.

De letteste oljene som nypefrøolje, granateplefrøolje (eng; pomegranate) nattlysfrøolje vil ikke tette porene. Jojoba-, mandel-, og aprikos olje er også fine oljer.

De letteste oljen fra matvarebutikken kan også brukes til huden; hasselnøttolje og sosikkefrøolje.

Det er forskjell på den alminnelig vest-afrikanske shea og den øst-afrikanske (Vitelleria Nilotica), men det er noe folk kan finne ut selv. Dere kan prøve den selv på Den Lille Arkana på Youngstorget , som er det eneste stedet i Norge som selger denne spesielle typen kaldpresset shea olje (bortsett fra på internett : www.mamanjoki.com)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...