Gjest Gjest_Josefine_* Skrevet 10. februar 2010 #1 Skrevet 10. februar 2010 Jeg skal bestille et par linser på internett og må taste inn styrken som står på synsundersøkelsen min. Men jeg skjønner ikke hvordan man leser av styrken. Står jo så mye rart her. Første spørsmål: er brillestyrke og linsestyrke det samme? Hovedspørsmålet: Hvordan vet jeg hva som er styrken min? 12c Korreksjonens styrke: Høyre -1,00 -0,5x139 Venstre -0,50 -0,75x14 Jeg tastet inn -0,75x14 på venstre linse, men på høyre linse stpr ikke -1,00 og ikke x139 heller. Er derfor litt forvirret. Om noen vet hva som skjer her, kan en av dere svare? Takk
Gjest Gjest_Josefine_* Skrevet 10. februar 2010 #2 Skrevet 10. februar 2010 Noen som skjønte hva jeg spurte om...? :gjeiper:
Gjest Gjest_Josefine_* Skrevet 10. februar 2010 #3 Skrevet 10. februar 2010 Ok, det jeg lurte på, var om det er noen annen måte å lese synstesten på enn det jeg har skrevet opp her
Chiquita Skrevet 10. februar 2010 #4 Skrevet 10. februar 2010 Nå er jeg ikke HELT sikker her, men tror nok du burde ta en linse-test/linse-kontroll hos optiker før du bestiller deg linser på nettet
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #5 Skrevet 10. februar 2010 Brille og linsestyrken din behøver slettes ikke være lik, så du bør ikke bestille linser basert på brillestyrken din. I tillegg til styrke må linser og tilpasses øyet ditt, så hvis du aldri har brukt linser før, så bør du absolutt gå innom en optiker for korrekt opplæring og tilpassing. Tro meg, du vil IKKE ha linser med feil størrelse på øyet. I tillegg tåler ikke alle øyne alle typer linser, så i verste fall kan du pådra deg permanente synsskader. Styrken angis i + eller - avhengig om du er nærsynt eller langsynt. F.eks. -1, -1.25 osv.
Stillest vann Skrevet 10. februar 2010 #6 Skrevet 10. februar 2010 (endret) Jeg har i hvert fall samme styrke på briller og linser, men brillene er mer nøyaktig korrigert for skjeve hornhinner. Jeg tolker tallene dine slik: Høyre: -1,00 er styrken ("sphere"), -0,5 angir hvor skjev hornhinnen er ("cylinder"), og 139 er vinkelen på skjevheten ("axis") Tilsvarende for venstre øye. Hvis du skulle bestille linser uten korreksjon for skjeve hornhinner, angir du -1,00 for styrke på høyre og -0,50 på venstre. Men det er best om du bestiller med korreksjon for skjeve hornhinner også. Du finner neppe noen som har nøyaktig dine vinkler, ta det som er nærmest. Edit: For øvrig enig med de andre om at du absolutt ikke bør begynne med linser uten test, jeg antok at du hadde gjort dette. Endret 10. februar 2010 av Stillest vann
Gjest Marlo Skrevet 12. februar 2010 #7 Skrevet 12. februar 2010 Nei uff, ikke bestill linser på nett uten en skikkelig runde hos optiker først Jeg tok en råsjans og bestillte linser utifra brillestyrken - klarte jo nesten ikke se en meter foran meg og fikk kjempevondt i øynene. Tok så en time hos optiker og fortalte at jeg ville begynne med linser, så han fant ut hvilken styrke jeg skulle bruke. MYE bedre nå ja 1
Gjest optica Skrevet 12. februar 2010 #8 Skrevet 12. februar 2010 Jeg er enig med flere her, ikke bestill linser over nettet før du har vært hos optikeren og fått tilpasset riktige linser for deg!!! Jeg måtte prøve flere forskjellige typer linser før de fant den riktige. Når de har funnet ut hvilken linsetype du skal ha, da kan du bestille på nettet. Det holder ikke å bare vite hvilken styrke du skal ha. Linser har forskjellig diameter og krumning m.m, og kan ha varierende evne til å fukte øyet. Du kan få skader på øynene, om du bruker feil linser! 1
Gjest kristin åsen Skrevet 22. juli 2010 #9 Skrevet 22. juli 2010 Jeg skal bestille et par linser på internett og må taste inn styrken som står på synsundersøkelsen min. Men jeg skjønner ikke hvordan man leser av styrken. Står jo så mye rart her. Første spørsmål: er brillestyrke og linsestyrke det samme? Hovedspørsmålet: Hvordan vet jeg hva som er styrken min? 12c Korreksjonens styrke: Høyre -1,00 -0,5x139 Venstre -0,50 -0,75x14 Jeg tastet inn -0,75x14 på venstre linse, men på høyre linse stpr ikke -1,00 og ikke x139 heller. Er derfor litt forvirret. Om noen vet hva som skjer her, kan en av dere svare? Takk
Gjest Belle Gunnes Skrevet 22. juli 2010 #10 Skrevet 22. juli 2010 Som det skriver over her, så har du skjeve hornhinner. For å korrigere dette med linser, så trenger du en mer proff tilpassing. Så du må bare dra til optikkeren og få disse til å sjekke krumning og diameter på pupillen osv før du kan få deg linser. Linser, som ikke sitter godt, vil du bare plages med. Er bortkasta penger. 1
Gjest narrepaddde Skrevet 19. juni 2012 #11 Skrevet 19. juni 2012 For å gjøre dette litt vanskeligere har jeg fått 2 forskjellige tall på hvert øye, en rekke med habitu og en som heter gitt ko. Noen som vet hva det betyr?
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2012 #12 Skrevet 19. juni 2012 Brillestyrken er somregel sterkere enn linsestyrken. Ta deg råd til en time hos optikker, så kan du bestille linser på nett etter det. Anonym poster: edbb037f1ae82bee3bebaaf11bcaf6ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå