Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #1 Skrevet 10. februar 2010 Skriver de i det hele tatt noe foruftig? Og er deres fremstilling av menn virkelig representativt for de fleste kvinner?
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #3 Skrevet 10. februar 2010 Ja, dameblader er tull. Selvfølgelig kan det være en seriøs artikkel og to, men stort sett er det bare svada. hilsen kvinne på 40
Gjest Diane Skrevet 11. februar 2010 #4 Skrevet 11. februar 2010 Jeg lurer på hvilke dameblader dere har lest? Jeg synes for eksempel at Tara og Eva (sistnevnte er dessverre nedlagt) er blader med seriøs profil og tilsvarende artikler. Selv likte jeg Kamille for noen år siden, men synes at bladet har tatt en mer og mer "kommersiell" retning i form av flere og flere artikler om kjendiser og "store hendelser". Det har nesten blitt et Se og Hør i kvinnebladform. Det samme tenker jeg vel egentlig om KK. Men de to førstnevnte har jeg skrevet en del for, og der har jeg levert både dybdeintervjer og grundige reportasjer som tar for seg annet enn de typiske "damebladtemaene". De portrettintervjuer dessuten store navn med dybde, ikke de som er i søkelyset her og nå. Av eksempler kan jeg nevne Anita Skorgan, Ingrid Bjørnov, Kristopher Schau etc. Om dere ikke har lest Tara, vil jeg anbefale dere å sjekke det ut. Bladet har målgruppe 40+, men det går fint an for folk i midten av 30-åra å kjøpe bladet også.
Chiyo Skrevet 11. februar 2010 #5 Skrevet 11. februar 2010 Det har jo litt med alderen å gjøre også da. Det aldri falle meg inn å kjøpeTara eller Kamille eller whatever blader damer 40+ leser. Kan skumme gjennom de om jeg er på besøk hos noen. Stemoren til vennen min leser KK og har sett igjennom det... syns det er kjedelig drit. Hehe... men alle har jo ikke lik smak. Selv elsker jeg WOMAN, MAG, Det Nye og selvfølgelig Cosmo! Kjøper ikke alle disse hver måned, men når jeg kjøper et bland er det en av dem.
KinderMaxi Skrevet 11. februar 2010 #6 Skrevet 11. februar 2010 Jeg leser mye Kamille og synes det er et knkanes godt blad som ikke bare passer for eldre damer, men også den litt yngre garde. Faktisk synes jeg det beste bladet er ViMenn, selv om det ikke akkurat er no' dameblad.
Hetheru Skrevet 11. februar 2010 #7 Skrevet 11. februar 2010 Enig i at det finnes noen interessante artikkler i dameblader, men ellers er det bare masse tips om hvordan man skal kle seg, sminke seg, få seg et ligg, dra menn. Kort sagt, få vite hvordan man blir deiligst mulig. "Vi menn" er et mye bedre blad. Der er det mange artikkler om litt av hvert. Kjøper nesten ikke blader, med untak av seriehefter og "vitenskaps-blader, som feks. "Illustrert vitenskap". Har en far som abbonerer på "Levende Historie", og jeg er så heldig å få låne de når han har lest dem Sånne blader er kjekke å lese, men mulig jeg er i mindretall her...
Blåklokke Skrevet 11. februar 2010 #8 Skrevet 11. februar 2010 Kan være enig i at det er ymse kvalitet på damebladene. Det som irriterer meg mest er at det er så mange helsides annonser og så mange store bilder. F.eks. er det en artikkel om antioksydanter, ledsages denne av en HEL side med bilde av et blåbær og en annen side med digert bilde av et stikkelsbær. På denne måten bruker man kanskje ti minutter for å lese et blad som koster femti kroner:(
Momseguri Skrevet 11. februar 2010 #9 Skrevet 11. februar 2010 jeg woman da Syns også Costume er ett veldig bra blad, men viss man ikke er interesert i mote er det jo ikke noe å bruke penger på.
Ella_Grey Skrevet 11. februar 2010 #10 Skrevet 11. februar 2010 Det finnes sikkert noe (bittelitt)seriøst i bladene, men mest fjas vil jeg si. Men nå leser jeg ikke dameblad for å få en dypere forståelse av verden - jeg leser det for å koble av og få litt inspirasjon. Og forsåvidt; jeg leser ingen av de norske damebladene. Leser konsekvent de fra England, syns de har mye mer/bedre innhold :gjeiper:
Suzy Skrevet 11. februar 2010 #11 Skrevet 11. februar 2010 jeg liker veldig godt Alt for Damerne - dansk "dameblad". Gode og seriøse artikler, gjennomarbeidet og bra blad, men sånn passe mye fjas også. Greit at ikke alt i dameblader er seriøst spør du meg - vil jeg ha seriøsitet hele veien gjennom så leser jeg A-magasinet.
Sølvdugg Skrevet 11. februar 2010 #12 Skrevet 11. februar 2010 Spiller det noen rolle om det ikke er dyptgående artikler i de bladene? Jeg leser bladene for å slappe av, og koble ut resten av verden. Vil jeg ha noe som engasjerer kan jeg se dokumentarer på tv eller lese biografier om Dalai Lama.
Gjest gjest- silje Skrevet 11. februar 2010 #13 Skrevet 11. februar 2010 Jeg likte woman før, men har mistet sansen for det, da det er mye likt, og mye generelt. Likte testene til woman, men ble altid like skuffet, når utseendet på produktene hadde veldig mye å si for hvor bra produktet kom på topp i testen. Jeg kan lese henne, dette er det siste bladet som jeg helst ikke vil kjøpe av en merkelig grunn, tenker altid at det er kjedelig og ikke interessant, men når jeg først har kjøpt det og begynt å lese, så setter di fokus på spennedne kulturer. Ting som man ikke har hørt om gjennom media, men vanskelige temaer. Og dype intervjuer. Ellers leser jeg altid vi menn etter at mannen har lest det. Mye spennende og interessant! Og også uten alt dilldallet, som de fleste dameblader inneholder.
Gjest Diane Skrevet 11. februar 2010 #14 Skrevet 11. februar 2010 Personlig synes jeg vel at mag er det av bladene for den yngre garde som har den beste blandingen av seriøse/mindre seriøse reportasjer.
Nigo-san Skrevet 11. februar 2010 #15 Skrevet 11. februar 2010 Kjøper ikke så ofte blader, men når jeg en gang iblant blir fristet av en spennende forside, blir jeg så godt som alltid skuffet. Men går på limpinnen igjen og igjen og igjen... Abbonnerer på Foreldre & Barn da. Selv om det er en del som går igjen, koser jeg meg med litt mamma-input en gang i måneden.
Vera Vinge Skrevet 11. februar 2010 #16 Skrevet 11. februar 2010 Jeg kan syns det er morsomt å bla i dameblader når jeg er på besøk hos noen som leser dem, men det ville aldri falt meg inn å kjøpe noen av disse selv. Det eneste unntaket er rene moteblader, da det gir meg mer. Det er også helt tanketomt, men de prøver hvertfall ikke å være noe mer enn de er. Jeg syns det er totalt meningsløst å lese liksom-seriøse artikler i dameblader. Da leser jeg heller en avis. Som sagt, å bla i dem kan jeg fint gjøre, men å sette meg og lese en "seriøs" artikkel gjør jeg aldri. Da kan jeg like gjerne sette meg ned og se "Hotell Cæsar" (ikke at det er noe galt i det, men jeg tipper jeg ville lært like mye). Nå er ikke poenget å skulle lære noe av alt man leser, men jeg vil altså heller lese noe komplett overfladisk enn noe som gir seg ut for å være seriøst, og så er det egentlig veldig unyansert.
Chiyo Skrevet 11. februar 2010 #17 Skrevet 11. februar 2010 En ting jeg tror vi alle kan være enig i er at bladene er ALT for dyre! I engeland og USA i alle fall er de ganske billig. Jeg pleide å kjøpe Peoples Magazine da jeg var i USA og det kosten ikke mer en 1,5$ tror jeg.
Tabris Skrevet 11. februar 2010 #18 Skrevet 11. februar 2010 Jeg har aldri likt "dameblader" og "mannfolkblader". De støtter opp under stereotypier om at kvinner helst bare vil lese om sminke, mote, velvære, helse og kanskje en og annen artikkel fra virkeligheten (som oftest om noen som har blitt voldtatt, har hatt anoreksia eller vært en elskerinne). Mannfolkblad består for det meste av jakt, biler (og andre raske eller store kjøretøy) og pupper. Dette er satt noe på spissen, men de få gangene jeg kjenner jeg virkelig blir en skreppesaksskreppe er når noen tror at bare fordi jeg er kvinne så vil jeg interessere meg for sminke, mote og velvære.
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #19 Skrevet 11. februar 2010 Jepp...dameblader inneholder stort sett vekt og følelser. Ikke spesielt interessant med andre ord
Vulpes Skrevet 11. februar 2010 #20 Skrevet 11. februar 2010 Blader som MAG, Cosmopolitan, Det Nye osv. synes jeg er passe kjedelig. Mote-, sminke- og hudpleietips kan være gøy, men det er egentlig sjeldent at jeg synes de har noen gode tips/artikler om det i slike blader - i hvert fall når det gjelder sminke og hudpleie. Så nei, jeg kjøper aldri slike blader lenger. Det blir bare penger ut av vinduet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå