Gå til innhold

Hvordan finne riktig pris på ting man har laget?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å lager litt forskjellige ting og tang nå, bl.a har jeg laget et maleri på lerret.

Maleriet er av en dame, ca str. 31x44cm på lerret.

Men hvilken pris kan jeg ta? Har hørt om en side der man kan legge ut bildet, og folk sier sin mening om hvilken pris man kan/bør ta. Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du finner den siden er det jo greit å høre hva andre mener.

Ellers må du vel bare se deg rundt etter lignende ting og hva de koster? Jeg tenker det er bedre å starte rimelig og så heller legge på prisen når du har fått ett visst marked.

Lykke til :tommelsmil:

Skrevet

Sørg ihvertfall for å få dekket de direkte kostnadene dine.

Jeg lager smykker, og når jeg kjøper materialer beregner jeg hva hver enkelt perle eller del koster, så vet jeg stort sett hva det har kostet meg å lage et smykke, og jeg kan legge på til salgspris.

Men det er kanskje litt vanskeligere med et maleri..

Skrevet

Jeg vil si at det kommer ann på om du skal selge for leve av dette, eller om du selger til venner og familie, og på hvilket nivå du ligger generelt.

På skolen brukte vi følgende modell:

Alle materialkostnader

+ timer brukt*timepris

+ "overhead" (strøm, slitasje på verktøy, husleie osv)

= salgspris

Tror vi hadde en timepris på ca 200,- og overhead på ca 50 kr/time.

Så må du jo også se på hva andre tar for lignende produkter. Du kan f.eks ikke ta mye betalt bare fordi du bruker veldig lang tid, når de som er mer erfarne enn deg bruker mindre.

Det er veldig vanskelig å prise sine egne kreasjoner, men folk setter som regel mer pris på ting de har betalt mye for enn ting de fikk billig. Ved å sette en lav pris sier du at du ikke synes denne tingen er noe særlig bra.

Skrevet

Det er så mye stilig på epla.no.

Se litt på hva de andre tar i pris, viktig å ikke prise seg alt for lavt heller!

Skrevet

vurder hva du max hadde vert interessert i å betale for det om du var på utkikk etter samme vare

Skrevet

Jeg bruker forresten en enkel markup på ca 3 ganger materialkost. Som regel gir det en grei pris (blir som regel billigere enn tilsvarende smykker i butikk). Hvis det er veldig arbedskrevende går jeg kanskje litt opp, eller litt ned hvis det er lite arbeidskrevende i forhold til materialkost.

For meg er det tross alt hobby, og i hovedsak selger jeg til kjente, så da er det jo bare hyggelig.

Ellers bruker jeg en del tid på å finne de billigste leverandørene, så enkeltkostnadene på materialene har gått ned med tiden :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...