Gå til innhold

Når sluttet dere med vogn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på når det er vanlig å slutte å trille på barna? Jeg har en datter 2 og et halvt, og vi har ikke brukt vogn siden i sommer. Men så har vi ikke gått så langt heller. Går vi på fjellet tar vi bæremeis isteden.

Føler hun er litt for stor til å sitte i vogn nå. Hun klarer jo å gå ganske langt, bruker bare litt tid. Men så er det jo lettere å holde styr på henne når hun sitter i en vogn, noe som kan være greit på ferie f.eks.

Når er det vanlig å legge bort vogna?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva som er vanlig, aner jeg ikke. Men begge de eldste har slutta med vogn rundt den alderen (to og et halvt), fordi de har fått småsøsken. Det er jo ganske vanlig å ha omtrent den aldersforskjellen. Jeg ser ingen barn på storbarnsavdelingen i barnehagen bli levert eller henta med vogn, men mange bruker jo sykkelsete e.l. hvis de skal langt.

Skrevet

datteren min sluttet med vogn da hun var litt over 2, da ble hun storesøster.

Lillebror på 3 sitter fortsatt i vogna..... :sjenert:

Jeg bruker 10-15 minutter på å gå til barnehagen, så det blir litt for langt for han. Skal vi gå i hans tempo bruker vi jo fort 45 min og det har vi ikke tid til på morgenen :fnise:

Han sover fremdeles i vogna på dagen.

Skrevet

Min eldste er 3 og vi bor bare noen hundre meter fra barnehagen. Vi har tvillingvogn og bruker den rett som det er når vi henter/leverer (har en ettåring også).

Eldstemann kan fint gå på beina sine, men vi bruker vogn rett og slett for å gjøre ting mer makelig og effektivt for oss selv når vi leverer og henter.

Skal vi på lengre utflukter tar vi gjerne med tvillingvognen, fordi eldstemann fort blir sliten og lei av å gå, og da er det ikke så populært at bare lillesøster har vogn å sitte i.

Jeg gidder ikke å stresse med å slutte med vogn.

Skrevet
Jeg gidder ikke å stresse med å slutte med vogn.

Viktig poeng, unngå stress. Du synes det blir stress uten voign, da tar du den med. Jeg synes det er stress å drasse med vogn, så da lar jeg to-og-et-halvtåringen gå på beina. Hva som er vanlig, er da ikke så viktig, det viktige er hva som funker for hver enkelt familie.

Skrevet

Vi slutta med vogn da guttungen var et og et halvt. Han går selv, og er ikke interessert i å sitte i vogna. Han sover fremdeles i vogna i barnehagen.

Skrevet

Får helt vondt i meg når jeg leser at enkelte bruker vogn på store unger som helt fint kunne klart å gå et stykke (så lenge de ikke har noen funksjonshemminger). Grunnen til å bruke vogn er effektivitet og så typisk nå for tiden. Vi skal være så utrolig effektive! Likevel lurer vi på hvorfor flere og flere barn er overvektige og har dårlig motorikk. HAr vi skyld i det selv? JA!

Vi oppfordrer ikke barn til å bevege seg, slik som f.eks å gå til barnehagen, fordi vi ikke har tid!

Vi har ikke tid til å vente på dem slik at de får skaffet seg noen erfaringer om hvor langt de klarer å gå, hvor fort de klarer det og hvor artig det faktisk kan være å gå. I stedet er vi service-foreldrene som skal gjøre det enkelt og hurtig for oss selv og putter barna i vogna!

Mange glemmer at grunnlaget for fysisk aktivitet og motorisk utvikling legges i småbarnsalderen og at det er utrulig viktig å lære barna noe om fysisk aktivitet allerede mens de er små!

Skrevet
Får helt vondt i meg når jeg leser at enkelte bruker vogn på store unger som helt fint kunne klart å gå et stykke (så lenge de ikke har noen funksjonshemminger). Grunnen til å bruke vogn er effektivitet og så typisk nå for tiden. Vi skal være så utrolig effektive! Likevel lurer vi på hvorfor flere og flere barn er overvektige og har dårlig motorikk. HAr vi skyld i det selv? JA!

Vi oppfordrer ikke barn til å bevege seg, slik som f.eks å gå til barnehagen, fordi vi ikke har tid!

Vi har ikke tid til å vente på dem slik at de får skaffet seg noen erfaringer om hvor langt de klarer å gå, hvor fort de klarer det og hvor artig det faktisk kan være å gå. I stedet er vi service-foreldrene som skal gjøre det enkelt og hurtig for oss selv og putter barna i vogna!

Mange glemmer at grunnlaget for fysisk aktivitet og motorisk utvikling legges i småbarnsalderen og at det er utrulig viktig å lære barna noe om fysisk aktivitet allerede mens de er små!

Er det sånne som meg du får vondt i deg av? Jaja, jeg får ikke særlig dårlig samvittighet. Ingenting galt i å være effektiv, og det er kanskje litt søkt å antyde at effektivitet er relatert til overvekt og dårlig motorikk hos barn?

Jeg føler meg ikke særlig truffet av innlegget ditt, for verken overvekt, dårlig motorikk eller inaktivitet er aktuelle problemstillinger i min familie. Selv om vi bruker vogn til og fra barnehagen. Og så er det jo også slik at man gjerne gjør flere ting sammen med barna sine enn å hente og levere dem i barnehagen.

Skrevet

Men himmel og hav da, menneske! At en bruker vogna som et transportmiddel betyr jo ikke at ikke ungene går resten av døgnet! Når man er i jobb, er det vanskelig å sette av en time til å gå til barnehagen om morgenen og det samme hjem igjen på ettermiddagen. For ikke å snakke om hvor totalt unødvendig det er ... :filer:

Skrevet

Det hender jeg bruker vogna når jeg skal på butikken med toåringen min. Da er vi framme på butikken på 5 minutter istedenfor en halvtime, og jeg har en plass å legge varene på veien hjem. Dessuten hater han å sitte i handlevogna, og når jeg har valget mellom å la en toåring springe rundt som han vil i en butikk ifht. til å ha han i vogn, så er valget enkelt.

Jeg bruker ofte å bære han på armen om jeg ikke har tid til å vente på at han skal undersøkte ferdig alle blomstene og steinene langs veien, men det er jaggu tungt med en unge på nesten 13 kg og to handle poser.

Han er forresten en veldig aktiv, slank gutt og springer rundt stort sett hele dagen. Bortsett fra de korte stundene han sitter i vogn.

Og er det ikke bedre å bruke vogna hvis man kan, istedet for bil? Da får ungen i det minste frisk luft ;)

Skrevet

Vi har tidvis brukt vogn for å transportere til barnehagen frem til lillegutten ble tre.

Nå er det vinter, og vi bruker akebrett. (Og noen ganger går han selv, bæres eller går på ski selv. ) Alt kommer an på hva vi har tid til.

Men vi har bestemt oss for at nå skal han slutte med vogn i god tid før han blir storebror. Så alle triller er satt bort til besteforeldre. Kombivogna har vi ikke brukt på lenge, men vi har allerede begynt å forberede på at den skal babyen bruke.

Vi er forøvrig ikke de eneste som bruker vogn på tre-åringen sin innimellom. Vet om flere i barnehagen. Men nå er det så vinterføre at for meg er vogn uaktuelt.

Skrevet

Vi brukte stor sportsvogn senest da ungen var treogethalvt - nesten fire. Han elsker å sitte i den, tar seg gjerne en dupp, og mor får seg en to-tre timers skikkelig mosjonstur.

Han har gått på ski og syklet fra han var to og løper rundt som bare det, så en tur i vognen gjør da vel ingenting - utenom for andre mennesker tydeligvis.

Akebrett og kjelke er dessverre ikke aktuelt på skikkelig milsamlerturer her, da de strør og skraper gangveiene ned til asfalten om vinteren.

Jeg liker heller ikke å sykle selv.

Skrevet

Barna går da vel og får testet grensene sine selv om de ikke går til barnehagen hver dag... Barnehagen går faktisk på tur en gang i uka, og mange ganger går de da mye lenger enn avstanden til barnehagen.

Så det er jo mye mer det at vi som foreldre prioriterer å bruke mindre tid på transporten til-fra barnehagen, og mer tid sammen med barnet, f.eks. hjemme på morgen/ettermiddag.

Vi har f.eks. brukt vogn de dagene ungen har sovet lenge, lekt litt ekstra hjemme, eller brukt litt ekstra tid på frokosten hjemme.

Vi har aksept for at ting tar litt lenger tid noen ganger, og henter inn denne tiden ved å frakte raskere til barnehagen.

Selvfølgelig KAN vi få barnet til å gå selv, hver dag, men da blir det stress og mas tidligere. For mor/far må uansett rekke jobben. Og det er ikke rent sjelden barnehagen har en tid de må komme innen.

Skrevet

Bedre å gå til barnehagen med vogn enn å kjøre bil, synes jeg. Jeg var ikke sterk nok til å ta ungen under armen og bære ham hvis han ble sliten og ikke ville gå lenger, dermed brukte jeg vogn den tiden vi bodde i gang-avstand til barnehage. Nå leverer vi med bil og det er mye mer pes med inn og ut av bilseter, synes jeg.

Vi sluttet med vogna da gutten var 2,5 år. Da kom det søsken i hus. Gutten vår sitter veldig mye på skuldrene til faren når vi går tur nå for tiden, eller sitter på kjelken sin.

Skrevet

Vi brukte vogn fram til barna sluttet å sove på dagen, dvs ca. 2,5 år. Men vi brukte den sjeldnere på turer etter at de fylte 2 år, vi hadde den med på lengre turer så de kunne hvile hvis de ble trøtte eller skulle sove, men på kortere turer lot vi den stå hjemme.

Skrevet

Vi hadde vognen til nylig, gutten vår er 4 1/2 år, men vi har ikke brukt den siden han var 4 år. Da hadde vi den med i dyreparken i sommer som en "hvileplass" for han. Han er en veldig aktiv gutt som syntes det var kjekt med en liten dupp i vognen, også i sommer da han var 4 år.

Det skal legges til at vi ikke har bli. Nå går vi som oftest til barnehagen (tar ca 20 min), og tar bussen hjem igjen. Er det drittvær, tar vi gjerne buss om morgenen også.

Vi har enkelte ganger hatt med oss vogn når han var fire år, for å handle varer i :) Deilig å lesse vognen full av varer når man ikke har bil.

Gutten vår er flink til å gå da vi ikke har bil! Så vi har ikke stresset med å bli kvitt vognen! Synes det har vært godt å ha den! Enten kunne jeg kaste ungen oppi, evt varene :)

Familier får jo selv finne ut hva de vil :)

Nå venter vi en liten til sommeren, og jeg gleder meg til å bruke vogn igjen! Synes det er så praktisk for oss som er glad i å gå!

Skrevet
Synes det er så praktisk for oss som er glad i å gå!

Helt enig!

Vi går til barnehagen hver dag, minsten på 3 sitter ofte i vogna. Noen ganger går han hele veien, noen ganger går han deler av veien før han vil sitte i vogna.

Vogna er full av votter, luer, ullklær, dresser osv som skal taes med til barnehagen - og hjem igjen på ettermiddagen for å vaskes..

Hadde jeg ikke hatt vognen, hadde jeg måtte bære alle klærne og tingene som skal til barnehagen + en sinna 3åring som ikke orker å gå mer! Glad jeg har vogn jeg :fnise:

er forøvrig ikke bekymret for den motoriske utviklingen til noen av barna da de er veldig aktive i barnehagen, både i lek og på turer. Dessuten går vi også mye turer i helgene uten vogn - da har vi ikke et lass med bagasje eller tidspress for å rekke ting...

Skrevet

Her var det helt slutt på vognbruk da han ble tre, men fra han var to brukte han vogna mindre og mindre. Fra han var 2 1/2 ble den stort sett bare brukt fram og tilbake til barnehagen.

Gjest starligt
Skrevet

overhodet ikke uvanlig at de bruker vogn til de er 3 år.helt greit.

dattera mi brukte den lenge.men hadde sine grunner da ho var veldig lita for alderen.og i tillegg da vi f.eks skulle gå til byn var det veldig langt for ho.brukte da 40 min i vanlig tempo.da ere greit å ha vogn med seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...