hegejenta30 Skrevet 10. februar 2010 #1 Skrevet 10. februar 2010 Vi skal gifte oss i kirka. Men da vi kun skal ha de aller nærmeste (foreldre, søsken og folovere) tilstede i kirka - blir totalt 11 - ser ikke jeg noen vits i å ha full pakke med salmer og dill. Er det noen her inne som vet hvilke elementer som faktisk må være med av den kirkelige sermonien (utenom selve vigselshandlingen) for at det skal bli en korrekt vielse? Er ikke kristen, så ser heller ikke poenget med å ha med gud og jesus på denne dagen. Jeg har gått med å gifte meg i kirka da min kjære ønsker det - men ønsker da at vielsen blir som jeg ønsker.
Rosalie Skrevet 10. februar 2010 #3 Skrevet 10. februar 2010 Du kan ikke gifte degi kirken og få en religiøstnøytral vielse. Unnskyld meg, men er det mulig å være så tett? Siden du vies i Guds hus, av Guds mann eller kvinne, kommer Gud og Jesus til å ha en sentral del i vielsen din. Salmer må du også ha.
Tabris Skrevet 10. februar 2010 #4 Skrevet 10. februar 2010 Er ikke kristen, så ser heller ikke poenget med å ha med gud og jesus på denne dagen. Så får du gifte deg i en seremoni som faktisk ikke er kristen. Hvis man gifter seg i en kirke, viet av en prest, så er Gud og Jesus med på dagen.
hegejenta30 Skrevet 10. februar 2010 Forfatter #5 Skrevet 10. februar 2010 Om ikke religiøsnøytral - så ønsker jeg så lite som mulig religion... Det er vel ikke å være "teit"? vigselspersonen er enten min venninne, hans onkel eller hans far - så den av de som vier oss kjenner oss godt. Hans far har snakket om en "kontorvielse" - siden han ikke lenger er yrkesaktivprest - og vi gifter oss i annet sogn enn der min venninne/hans onkel jobber - så er kirkerommet i nærheten naturlig valg. Lurte på hva som MÅ være med... Salmer MÅ faktisk ikke være med.
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #6 Skrevet 10. februar 2010 Du kan ikke gifte degi kirken og få en religiøstnøytral vielse. Unnskyld meg, men er det mulig å være så tett? Siden du vies i Guds hus, av Guds mann eller kvinne, kommer Gud og Jesus til å ha en sentral del i vielsen din. Salmer må du også ha. Jeg synes DU er tett, jeg! Man MÅ nemlig ikke ha salmer - det kan være et annet musikkinnslag - så BLÆÆÆH!!! 1
Tabris Skrevet 10. februar 2010 #7 Skrevet 10. februar 2010 Om ikke religiøsnøytral - så ønsker jeg så lite som mulig religion... Det er vel ikke å være "teit"? Når man vil ha minimalt med religion i en kirkelig vielse, så synes jeg det er både tåpelig og respektløst, ja.
ashera Skrevet 10. februar 2010 #8 Skrevet 10. februar 2010 Salmer må ikke være med. Man kan godt ha en vielse uten musikk (selv om mange vil synes det er litt snaut). Men vigselshandlingen, forbønnshandlingen og bibellesning/tale er per def en del av kirkelig vielse, enten den nå foregår på et kontor eller i kirkebygget.
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #9 Skrevet 10. februar 2010 Salmer må ikke være med. Man kan godt ha en vielse uten musikk (selv om mange vil synes det er litt snaut). Men vigselshandlingen, forbønnshandlingen og bibellesning/tale er per def en del av kirkelig vielse, enten den nå foregår på et kontor eller i kirkebygget. Man kan jo fint ha ikkekirkelige sanger istedet for disse - beklager å si det - stygge salmene vi har i den røde boka i kirken!
Concertina Skrevet 10. februar 2010 #10 Skrevet 10. februar 2010 Vi fikk beskjed om at vi MÅTTE ha minst 2 salmer, i tillegg skal det være skriftlesning, minst en skrift fra hvert av testamentene. Vil man tone ned innholdet av religion så står man fritt i å velge tekster fra biblen som omhandler feks kjærlighet, og det samme kan man gjøre med salmer, men klart - så lenge det er en kirkelig vigsel så vil man faktisk også få et kristent innhold. Ønsker man ikke det så får man gifte seg et annet sted. Hele vigselsritualet står beskrevet her: http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=9269
Rosalie Skrevet 10. februar 2010 #11 Skrevet 10. februar 2010 Jeg har også lært at man faktisk må ha med salmer i en tradisjonell vielse i kirkerommet. Så blæ.
ashera Skrevet 10. februar 2010 #12 Skrevet 10. februar 2010 Jeg har også lært at man faktisk må ha med salmer i en tradisjonell vielse i kirkerommet. Så blæ. Blæ????? Litt av en tone, da! Joda, det står i ordningen. Men hvis det er et bittelite bryllup og få vil synge ville de fleste prester jeg kjenner ville ha lempet litt på dette. De er ikke interessert i å gjøre vielsen kleinest mulig for folk heller. Men hvorvidt de fleste prester vil legge seg flate for et ønske om å tone ned alle religiøse elementer ved vielsen mest mulig er en annen sak. En måte å løse det på er å bruke tekster og salmer/sanger som åpner for et tolkningsmangfold og kan gi mening både i sækulær og spesifikt kristen sammenheng. Hvis man har en dialogisk innstilling til dette og møtes på halvveien, kan man komme langt. Jeg oppfatter at TS kanskje ikke er riktig der - men jeg vil anbefale henne å tenke slik.
LindaM Skrevet 10. februar 2010 #13 Skrevet 10. februar 2010 Hvorfor i all verden gifte seg i en kirke/kirkerom hvis man ikke ønsker å inkludere kristendommen i sermonien?? Man bør ha en viss respekt for religion, uansett egen tro. Finn heller en annen måte å vies på, så slipper du å høre så mye om Gud og Jesus og "alt det der".
Gjest Spinell Skrevet 11. februar 2010 #14 Skrevet 11. februar 2010 Her er en lenke til vigselsliturgien i Den norske kirke. Det kommer da tydelig fram at det hører salmer med til ritualet... (enten en velger å si blæ eller ikke ) Hvis en ikke kan leve med ritualer som omhandler "Gud og Jesus og sånn" (for å sitere en del tidligere tråder om akkurat det samme), så får en velge en annen vigsel.
fru sp Skrevet 11. februar 2010 #15 Skrevet 11. februar 2010 Bjørn Eidsvåg har noen sanger som ikke er av de vanlige salmene, men som nesten alle prester godkjenner som salmer i en vielse. Er man ikke kristen, finnes det flere muligheter til vielser, som kanskje passer bedre for deg?? Men om det er viktig for din kommende mann, er det vel helt ok...
lilleGrethe Skrevet 11. februar 2010 #16 Skrevet 11. februar 2010 Det er faktisk som oftest opp til presten hvor mye som skal være med av kirkelige ritualer, så hva med å høre med dem du tror skal vie dere? Noe må nok med, men det går jo an å korte ned på det.
Gjest Gjest_Blomsterpiken_* Skrevet 14. februar 2010 #17 Skrevet 14. februar 2010 ser ikke jeg noen vits i å ha full pakke med salmer og dill. Må si jeg synes synd på din tilkommende som får en hustru med så lite innsikt og respekt i hva en kirkelig vielse faktisk består av!!!
Draum Skrevet 14. februar 2010 #18 Skrevet 14. februar 2010 Jeg sliter veldig med å forstå at det er mulig å være så umoden og respektløs ovenfor andres religion.
Cæmis Skrevet 14. februar 2010 #19 Skrevet 14. februar 2010 Ok, jeg synes faktisk det er veldig spesielt at du vil droppe alt kristelig når dere skal ha vielse i kirken. "alt dill", "ser ikke poenget med å ha gud og jesus på dagen"...eh, sorry men jo jeg synes det fakrisk høres teit ut. Ikke kristne som velger vielse i kirken synes jeg er respektløst. Gifte seg på grunnlag av blasfemi, fin måte å starte et ekteskap på. Uansett, regner med dere ikke slipper unna det kristne. Tror jeg ville ha stussa litt om jeg var ien vielse hvor Gud ikke ble nevnt en eneste gang. kanskje du burde ta ned kors og sånn i kirken, fjerne alle bibler fra rommet etc. Sorry, men jeg er målløs. Greit at noen ikke ønsker 110% bare jesus og gud med innslag av egne sanger og tekster som ikke har tilknytning til kirsten tro, men å utelukke alt helt er vel litt spesielt.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2010 #20 Skrevet 14. februar 2010 Jeg sliter veldig med å forstå at det er mulig å være så umoden og respektløs ovenfor andres religion. Vel, det går jo begge veier, tydeligvis - kristne er vel blant dem som er mest respektløse ovenfor de som IKKE klamrer seg til noen religion... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå