Gå til innhold

Kalorier og fett

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_ingrid_*
Skrevet

Holder det å sjekke hvor mange kalorier det er i matvarene, eller må man også sjekke hvor mye fett det er? Er fettet inkludert under "kcal", sånn at man kun behøver å se hvor mange kalorier det er i matvaren?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Produkter kan ha færre kalorier enn hva fettet ville tilsi - sjekk derfor også fettinnholdet, du!

Og sukker... og karbohydrater...

Skrevet

Allt är inkluderat!

Du kan ju räkna om du vill: 1g fett = 9 kalorier, 1g kolhydrater = 4 kalorier och 1g protein = 4 kalorier. 1g alkohol är för övrigt 7 kalorier för de som undrar. ;)

Skrevet
Holder det å sjekke hvor mange kalorier det er i matvarene, eller må man også sjekke hvor mye fett det er? Er fettet inkludert under "kcal", sånn at man kun behøver å se hvor mange kalorier det er i matvaren?

Her aner jeg litt begrepsforvirring. "kcal" står for kilocalorier, altså 1000 calorier. Enheten calori er en gammel enhet som ikke er bygd opp av SI-enheter (SI = Système International, det systemet vi bruker til all slags måling; tid (sekunder), masse (kilogram), strøm (ampère) etc.). SI-enheten for energi er joule, J. 1 cal = 4,2 J, så hvis du insisterer på å bruke calori som enhet må du ta med faktoren 4,2 når du skal regne effekt og energiforbruk.

Det var dagens misjonering for SI-systemet fra min side, til saken: Når det står på embalasjen til en matvare under "Næringsinnhold per 100 gram" at den inneholder X antall kJ, evt. kcal, så betyr det at den inneholder X antall kJ alt i alt. På noen matvarer står det spesifisert hvor mye av dette som kommer fra karbohydrater, fett og proteiner. Disse tre er de hydrokarbonene som mennesker kan få energi fra. Det fins et fjerde, cellulose, det kan ikke mennesker få energi fra, men det kan kuer og andre drøvtyggere.

I feltet "energi" på næringsinnholdet finner du altså totalt energiinnhold i matvaren, men det er ikke likegyldig om du får 1000 kJ fra grovbrød eller potetgull. Det er stor forskjell på fettyper, herdet industrifett (transfettsyrer) er noe av det verste du kan få i deg. Jeg vet det har vært snakk om å forby bruken av det, men norske matmyndigheter er svært ettergivende overfor næringsmiddelindustrien. Jeg er ikke helt sikker på om det har blitt forbudt ennå. Det har vært mye brukt i kjeks, og McDonalds har brukt det når de steker pommes fritez.

Du bør søke å spise mat som gir deg en sunn blanding av karbohydrater, fett og proteiner. Norske ernæringsmyndigheter anbefaler at 40-50% av energien kommer fra karbohydrater, ca. 30% fra fett og resten fra proteiner. Ca. 2/3 av fettet bør være en- eller flerumettet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...