krem Skrevet 10. februar 2010 #1 Del Skrevet 10. februar 2010 Hei! Jeg begynner på Wellbutrin i morgen, etter å ha gått på cipralex i drøyt et halvt år fordi både legen min og jeg håper jeg vil oppleve mindre bivirkninger med Wellbutrin Retard. Jeg søkte på Wellbutrin her på KG og det kom opp noen innlegg, men ingen som sier hvordan de har opplevd å bruke denne antidepressivaen over tid, så jeg lurer på om noen har erfaringer med Wellbutrin over tid? Er dere mindre trøtte? Gått ned eller opp i vekt? Fått tilbake sexlyst? osv... Fortell fortell, erfaringer mottas med stor takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2010 #2 Del Skrevet 10. februar 2010 Jeg har nok svart i tråder om wellbutrin før. Har brukt det en god stund nå, kanskje et års tid. I begynnelsen gikk jeg voldsomt ned i vekt, men det har stabilisert seg litt nå. Har til tider fortsatt veldig dårlig matlyst. Langtidsvirkninger jeg har lagt merke til, og som er ekstremt plagsomt, er at hukommelsen har gått til helvete. Jeg kan glemme navnene på nære venner av meg, hva jeg sa for to sekunder siden, glemme hva en samtale har handlet om, eller at samtalen i det hele tatt har funnet sted. Jeg glemmer hva jeg gjorde i går, hva jeg skal i dag, og... ja. Dette er slitsomt, men jeg er likevel ganske fornøyd med medisinen fordi den faktisk hjelper. På den annen side tror jeg det vil bli veldig vanskelig å slutte med dem senere, siden jeg virkelig merker det når jeg har glemt å ta den et par dager. Og dèt er jo ikke så sjeldent jeg gjør, haha. Ellers har jeg ingen bivirkninger. Bortsett fra at kjeven "henger seg opp" litt innimellom. Altså at jeg får en slags svak krampe som varer et sekund eller noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2010 #3 Del Skrevet 23. februar 2010 Fant denne veldig informative siden angående (bi)virkninger av Wellbutrin: http://www.askapatient.com/viewrating.asp?...name=WELLBUTRIN Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2010 #4 Del Skrevet 23. februar 2010 Har tatt Wellbutrin i 6 dager nå. Gikk direkte over fra Cipralex til WB. Er sterkt i tvil om jeg vil fortsette med WB da jeg kjenner meg tung i pusten, tungt/ pres over bryst og har ved ett par anledninger nesten svimt av. Dette er så alvorlig at jeg ikke tør bruke WB lengre tross bare 6 dager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2010 #5 Del Skrevet 23. februar 2010 Har tatt Wellbutrin i 6 dager nå. Gikk direkte over fra Cipralex til WB. Er sterkt i tvil om jeg vil fortsette med WB da jeg kjenner meg tung i pusten, tungt/ pres over bryst og har ved ett par anledninger nesten svimt av. Dette er så alvorlig at jeg ikke tør bruke WB lengre tross bare 6 dager. Men må legge til at dette er en meget skjelden bivirkning av WB. Positive er økt sexlyst og vektnedgang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 30. mars 2010 #6 Del Skrevet 30. mars 2010 jeg merker ingenting til vektnedgang eller økt sexlyst, derimot er jeg mindre trøtt på disse medisinene enn andre antidepressiva Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
krem Skrevet 30. mars 2010 Forfatter #7 Del Skrevet 30. mars 2010 Takk for gode svar! Etter å ha gått på Wellbutrin i snart to måneder merker jeg at matlysten ikke er som den var tidligere, og for meg er det positivt for jeg bare spiste og spiste! Den første måneden slet jeg virkelig med bivirkninger som kvalme, feber, trøtthet, men det går heldigvis bedre nå. Desverre har jeg følt med mer nedfor, så jeg skal til legen over påske og vurdere om det er verdt å fortsette med Wellbutrin... For meg har den vært både og, så jeg er i tvil om hva jeg skal gjøre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mars 2010 #8 Del Skrevet 31. mars 2010 ja, det er det som er vanskelig med antidepressiva, virkningen på den enkelte er så usikker. Jeg vet liksom ikke om Wellbutrin "virker" for meg, forventer ingen mirakler, men er fortsatt deprimert, spørsmålet er om jeg hadde vært mer eller mindre deprimert uten medisinen? Det er ingen mirakelkur med disse medisinene, ihvertfall ikke for meg. Hvis man får foreskrevet Wellbutrin, har man jo gjerne dårlig erfaringer med antidepressiva(legen sa at disse bare blir foreskrevet hvis man har prøvd minst to andre antidepressiva uten virkning). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mars 2010 #9 Del Skrevet 31. mars 2010 Medisiner har alltid en pris i form av mer eller mindre alvorlige bivirkninger. Selv har jeg forsøkt ad som nesten tok livet av meg. Maoi. Etter dette har jeg funnet ut at det beste antidepressiv er et regelmessig liv, med sunn og regelmessig mat, daglig mosjon, er det beste. Ellers: Vær snill med deg selv, og spis litt mørk sjokolade hver dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mars 2010 #10 Del Skrevet 31. mars 2010 det er ikke alle former for depresjon hvor du kan "velge bort" medisin, selv om det var velmente råd, så hjelper ikke litt sjokolade hjelper hvis du er alvorlig deprimert 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
krem Skrevet 31. mars 2010 Forfatter #11 Del Skrevet 31. mars 2010 Som med alle andre anti-depressiva blir effekten mye bedre av samtaleterapi, noe jeg tror er mye viktigere enn å unne seg sjokolade og å holde seg i form. Da jeg var på bunnen var det ikke sjangs i havet for at jeg orket å trimme! Etter påbud fra legen klarte jeg å gå saaakte rundt i nabolaget litt hver dag, men ingenting mer. Nå som medisinene virker, har det blitt lettere å trene, men jeg tror ikke jeg hadde klart meg uten ad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gj Skrevet 1. april 2010 #12 Del Skrevet 1. april 2010 jeg fikk skrevet ut wellbutrin fordi jeg ble så trøtt av cipralex, men for meg fungerte ikke disse pillene. jeg ble så deprimert at jeg ønsket å ta livet av meg, NULL matlyst, halsbrann etc. bare for å nevne noe. gikk tilbake til cipralex etter to-tre uker. turte rett og slett ikke gå på de mer, var redd for hva jeg kunne finne på (jeg er vanligvis ikke suicidal) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. april 2010 #13 Del Skrevet 5. april 2010 Jeg begynte på wellbutrin for ca 1,5 mnd siden, etter å ha brukt cipralex i et halvt år, nå bruker jeg begge to siden cipralex ikke gjorde at angsten og depresjonen pga angsten forsvant helt. Men etter jeg begynte på wellbutrin har jeg bare fått mer og mer angst og føler meg helt jævlig, og jeg har jo nå lest at dette er en bivirkning av medisinen. så jeg vurderer veldig sterkt å slutte på den siden jeg kun har hatt negative effekter fra den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
krem Skrevet 5. april 2010 Forfatter #14 Del Skrevet 5. april 2010 Er det mulig å gå på både cipralex og Wellbutrin? Jeg gjorde det i en overgangsperiode, og følte meg kjempebra! Alt fungerte veldig mye bedre, men da jeg gav med med cipralex fikk jeg bivirkninger av Wellbutrin, som kvalme, feber osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BP2 Skrevet 5. april 2010 #15 Del Skrevet 5. april 2010 forskjellen på wellbutrin fra andre antidepressiva er at den fungerer på dopamin og noradrenalin.. typiske ad som cipralex, zoloft, etc.. fungerer på serotonin.. dette er to vidt forskjellige signalstoffer i hjernen, men begge har noe med lykke og gjøre.. det inntrykket jeg har fått er at folk som har bipolare, og/eller adhd tendenser(dette henger gjerne sammen), ofte reagerer bra på wellbutrin.. derfor er det gjerne noe man prøver etter man har prøvd de andre typiske ad.. jeg har bipolare og adhd tendenser. jeg ble småmanisk av cipralex, og fikk rett og slett mye fjerne tanker.. wellbutrin funker for meg.. jeg har ikke prøvd det så lenge, men har iallefall ikke merket noen spesielle bivirkninger bortsett fra lite søvnbehov de første dagene.. + mindre angst/ bedre selvtillit, og mer energi/motivasjon. jeg tar og i tilegg stabiliserende medisiner, da.. vil tro at de som har "vanlig" depresjon, helst skal ha vanlig ad som funker på serotonin... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mini Skrevet 6. april 2010 #16 Del Skrevet 6. april 2010 Jeg startet på Wellbutrin for to uker siden, ble satt opp på 300 mg etter første uka. Jeg syns dette er dritskummelt. Har Adhd og bruker ritalin også, er kjempehøy, manisk. Vasket hus og ryddet på halvtimen i dag. Stammer og klarer ikke fokusere. Venninna mi merket også forskjell. Har fått tilbake selvskadinstanker, noe jeg ikke har hatt på over ti år. Vurederer å slutte, men da havner jeg vel helt ned igjen? Slitt med depresjon lenge og ganske alvorlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Erfaring Skrevet 15. april 2010 #17 Del Skrevet 15. april 2010 Hei! Jeg begynner på Wellbutrin i morgen, etter å ha gått på cipralex i drøyt et halvt år fordi både legen min og jeg håper jeg vil oppleve mindre bivirkninger med Wellbutrin Retard. Jeg søkte på Wellbutrin her på KG og det kom opp noen innlegg, men ingen som sier hvordan de har opplevd å bruke denne antidepressivaen over tid, så jeg lurer på om noen har erfaringer med Wellbutrin over tid? Er dere mindre trøtte? Gått ned eller opp i vekt? Fått tilbake sexlyst? osv... Fortell fortell, erfaringer mottas med stor takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Verdt å prøve Skrevet 15. april 2010 #18 Del Skrevet 15. april 2010 Har gått på Wellbutrin 8 uker og har bare positive virkninger. Har fått kreftene tilbake, er våken og opplagt, kan holde konsentrasjonen lenge av gangen, husker bedre. Andre antidepressiva av typen SSRI og lignende har ingen positiv virkning (har prøvd mange). Dessverre er det bare noen det virker for. Jeg har hatt en middels tung kronisk depresjon så lenge jeg husker, kalt dystymi på fagspråket. Har aldri hatt angst eller noe som ligner. Det er mer å lese på dette nettstedet: http://www.nature.com/mp/journal/v6/n4/full/4000906a.html Og dette nettstedet: http://www.biopsychiatry.com/bupodys.htm Det ser ut til at bupropion, som er virkestoffet i Wellbutrin, virker best på enkelte typer kronisk depresjon. Har lest gjennom mange fora og det er typisk at personer med angst eller tendenser til angst bør være varsom med Wellbutrin. Men det er også noen enkelte som melder at angsten blir bedre. Wellbutrin er lite brukt i Norge, men mye brukt i en del andre land. Min største frykt er at medisinen slutter å virke, noe som er mange på diverse forum har erfart. Jeg vil faktisk ta så hardt som at Wellbutrin reddet livet mitt. Bare synd det tok 20 år å finne rett medisin. Men ikke gi opp, antidepressiva virker svært ulikt på forskjellige personer og ingen veit helt hvorfor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anette Skrevet 28. desember 2010 #19 Del Skrevet 28. desember 2010 Jeg begynte på wb for to uker siden. Jeg har adhd og bipolar type1, så jeg tar ritalin, men har aldri gått på ad før. Jeg opplever sterk kvalme, ingen matlyst, skjelving på hender og innvendig skjelving. I tillegg var jeg "hysterisk" deprimert den første uka og skiftet vilt på å være manisk og å grine. Tar Lamictal i tillegg for å stabilisere, så det begyner å hjelpe, men er fortsatt kvalm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2010 #20 Del Skrevet 28. desember 2010 Har brukt cipralex et år.fikk bivirkninger som vektoppgang ,veldigdårlig hukommelse .null sexlyst.div. Bruker nå progesteronkrem Natpro. Virker mye bedre .facbook har en norsk netside ,-natpro. MANGE SOM HAR ADHD OG ER DEPRESSIVE HAR VELDIG LAVT PROGESTERON NIVÅ. les også nettsider- progesteron.vgb.no og natpro.tjenester.org Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå