Gjest Nesten 20 Skrevet 10. februar 2010 #1 Skrevet 10. februar 2010 Hei! Jeg er en jente som skal til UK å studere til høsten. Men så kom jeg på... Hva om jeg blir gravid der borte. Her i Norge er jo en ikke så langt hjemme fra og en har masse støtte. Så en kan studere og ha barn, men hva med der borte? Så jeg tenkte jeg kunne spørre dere kloke voksne her om hva jeg eventuelt kan gjøre hvis jeg kommer i den situasjonen. Hvis jeg ble gravid mens jeg studerte i UK, kunne jeg fortsatt med studiene mine (der)? Jeg får jo lån fra lånekassen. Får jeg mer lån om jeg har barn for eksempel? Og universitetene har jo barnehage. Hva mener dere? Er det mulig? Takk for eventuelle fremtidige svar.
Gjest Gjest_Lilly_* Skrevet 10. februar 2010 #2 Skrevet 10. februar 2010 Hei! Jeg er en jente som skal til UK å studere til høsten. Men så kom jeg på... Hva om jeg blir gravid der borte. Dette må vel være et tulleinnlegg?! "Hva om jeg blir gravid der borte"? Det er vel noe du bestemmer selv om du skal bli gravid eller ikke. Hvis du ser på det som et problem, så må du da for himmelens skyld beskytte deg!
Gjest SmallTalk Skrevet 10. februar 2010 #3 Skrevet 10. februar 2010 For å unngå å bli gravid der borte, så må du enten avstå fra sex eller så må du bruke prevensjon.
Chiyo Skrevet 10. februar 2010 #4 Skrevet 10. februar 2010 Dette må vel være et tulleinnlegg?! "Hva om jeg blir gravid der borte"? Det er vel noe du bestemmer selv om du skal bli gravid eller ikke. Hvis du ser på det som et problem, så må du da for himmelens skyld beskytte deg! Jeg tror ikke det er et tulle innlegg. Jeg skal også til UK og jeg har selv tenkt tanken. Uhell skjer. Jeg kjenner folk som har blitt gravid mens de gikk på P-piller og kondom er ikke alltid helt sikker de heller. Hvis du ikke har tenkt å svare på ts sitt spørsmål så kan du la være i å skrive noe i det hele tatt. Ts jeg har ikke svar til deg, men jeg lurer på det samme. Noen kloke ord fra voksne (seriøse) mennesker?
Gjest TS Skrevet 10. februar 2010 #5 Skrevet 10. februar 2010 Jeg skjønner jo det at jeg må bruke prevansjon, men som Chiyo sier kan en bli gravid selv om en bruker det. Jeg er ikke en person som bare kan velge bort barnet mitt fordi jeg studerer. Om jeg blir gravid må jeg ha barnet. Erdet ingen som kan svare på spørsmålet mitt? Jeg lurer ikke på hvordan jeg skal ungå å bli gravid. Jeg kan hele blomsten og bien delen , men hva om det skulle skje? Hva gjør jeg da? Kan jeg fortsette å studere i UK?
Gjest Gjest_Stine_* Skrevet 10. februar 2010 #6 Skrevet 10. februar 2010 Hei du! Jeg mener å ha lest at dersom man blir gravid og får barn så når man studerer, har man samme rettigheter om det er i Norge eller UK. Forutsetningen er at man har hatt rett til studielån de siste 6 mnd før man fikk barn. Da får man vanlig studielån og forsørgerstipend i tillegg. Ikke så ekstremt mye penger det er snakk om, men man får et par tusen ekstra fra Lånekassen, pluss barnetrygd, samt engangsstønad/evt foreldrepenger om man har opparbeidet seg det. Vil tro dette gjelder uavhengig av om du befinner deg i Norge eller England, siden du kun oppholder deg der midlertidig for studier. Så studiene kunne du fortsatt med uansett, så lenge du klarte å disponere tiden fornuftig selv med et barn rundt deg. Du kan jo sjekke litt på Lånekassen sine nettsider, og evt. sende en mail til dem om du ikke finner noe klart svar. Det vil nok fungere helt fint med barnehage i regi av universitetet osv, men det er jo ikke en ideell situasjon med tanke på studier, din alder, og det at du ikke har det samme nettverket av familie og venner rundt deg. Signerer de over som skriver at dersom du er redd for å bli gravid mens du studerer der borte bør du begynne på p-piller, p-sprøyte eller liknende. Ikke 100% sikkert, men allikevel MYE bedre enn å ikke gjøre noe, og håpe på det beste. P-piller er jo over 99% trygge for eksempel. Og hvis du er kjempebekymret kan du bruke kondom i tillegg. Lykke til med studier og god tur til UK!
Gjest Ts Skrevet 10. februar 2010 #7 Skrevet 10. februar 2010 Thank You! Det var veldig nyttig info. Jeg har ingen planer om å bli gravid, men jeg har ventet med å kunne reise til UK i årevis og jeg vil være forbredt på alt som kan skje.
Far til 2 Skrevet 10. februar 2010 #8 Skrevet 10. februar 2010 Thank You! Det var veldig nyttig info. Jeg har ingen planer om å bli gravid, men jeg har ventet med å kunne reise til UK i årevis og jeg vil være forbredt på alt som kan skje. Jeg anatar at det er omtrent de samme reglene i England som i Norge mht flytting. Dette medfører at om du blir gravid med en engelsk statsborger kan det bli vanskelig å ta med barnet til Norge om deres veier skilles. Dette betyr at du a) må bli boende i England om du skal ha omsorgen for barnet. b) flytte til Norge UTEN barnet om du vil til Norge. Dette kan også være greit å tenke på etersom så mange opplever samlivsbrudd.
Gjest Gjest_..._* Skrevet 11. februar 2010 #9 Skrevet 11. februar 2010 Men det er ikke alle som har far til barnet sitt. Om en enslig mro vil reise til NOrge... tar hun med seg barnet sitt uten problemer.
Far til 2 Skrevet 11. februar 2010 #10 Skrevet 11. februar 2010 Men det er ikke alle som har far til barnet sitt. Om en enslig mro vil reise til NOrge... tar hun med seg barnet sitt uten problemer. Dette var nok litt konstruert tror jeg. De fleste mødre vet hvem som er faren, eller klarer å finne det ut HVIS DE VIL. I slike tilfeller omhandler det barnets rett til å kjenne og vite hvem faren er, for de fleste barn ønsker å kjenne sitt opphav. Det er flere eksempler på at barn ønsker å kjenne sin far. Det finnes nok untak der det er nesten umulig å finne faren til barnet, men sansynligheten er VELDIG liten. Derfor tror jeg de fleste av disse tilfellene skjer der mor ikke ønsker at far skal være kjent.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå