Gå til innhold

Kunne du levd på 5.000 kroner i måneden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Deg selv og et lite barn, 5.000 kroner hver måned etter at husleie er betalt. Mulig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Absolutt mulig. Jeg lever på 6500 alene før husleie. Det hadde nok vært mulig for meg å leve på 5000 før husleie også. Måtte nok bare kuttet på ting som bredbånd og annet dilldall.

Gjest strykebrett
Skrevet

Helt klart mulig. Jeg levde på 2000 etter husleie en periode.

Skrevet

Studenter som ikke jobber lever på 6000kr før husleie hver måned. Dte går helt fint. Så lenge du begrenser dine materielle behov, er det svært lite problematisk.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Det kunne nok vært gjennomførbart hvis jeg virkelig hadde måttet, men da under forutsetning av at jeg ikke hadde hatt noen som helst pendlerutgifter til jobb/skole/etc og at jeg hadde kuttet absolutt alle utgifter inn til beinet.

Men i lengda: Nei, jeg hadde ikke klart meg på 5000 med et lite barn å ta meg av.

Skrevet

Tja det hadde blitt hardt, et lite barn vokser fort og trenger ofte nye klær.. Høsten med medfølgende fornying av vintergarderobe til barnet hadde blitt hard. Og så kommer det jo ann på hvor mye som går med i strøm og, pluss alle andre utgifter utenom mat f.eks tv-lisensen.

Hvis barnet gikk i barnehagen og ville det ikke gått.

Gjest nobilian
Skrevet
Tja det hadde blitt hardt, et lite barn vokser fort og trenger ofte nye klær.. Høsten med medfølgende fornying av vintergarderobe til barnet hadde blitt hard. Og så kommer det jo ann på hvor mye som går med i strøm og, pluss alle andre utgifter utenom mat f.eks tv-lisensen.

Hvis barnet gikk i barnehagen og ville det ikke gått.

Hvis barnet gikk i barnehagen, kunne man kanskje ha jobbet.

Når det gjelder klær, er det mange nok som gir bort. På finn.no kan man finne søppelsekker med klær gratis. Jepp.

Skrevet

Tror ikke jeg hadde klart det med et barn. Sønnen min må ha nye sko, nytt yttertøy, nye skøyter, vintersko, dresser, støvler osv hvert år, er dyrt med barn!

Hadde jeg vært alene ville jeg nok greid det.

Skrevet

Man har jo andre faste utgifter enn husleie, så nei, ikke uten at det hadde gått utover livskvaliteten. Har vokst opp med aleneforelder og å ha så lite penger var helt forjævlig.

Skrevet

To voksne, og to barn, levde på 2500-3000 kr mnd i nesten 5 år.

Det gikk, men jeg ville aldri i verden ha hatt tilbake den tiden!

Det går, men det er beintøft og veldig begrensende.

Skrevet

Hvis barnet gikk i barnehagen, kunne man kanskje ha jobbet.

Selvføgelig men da hadde man hatt mer enn 5000 i og ;) Spørsmålet var: Kunne du klart deg med 5000 i måneden etter husleie med et barn.

Skrevet

Hvis man var alene ville det selvfølgelig ikke vært noe problem :)

Skrevet

Absolutt. Om man er økonomisk innstilt og går etter tilbud er det meste mulig.

Skrevet
To voksne, og to barn, levde på 2500-3000 kr mnd i nesten 5 år.

Det gikk, men jeg ville aldri i verden ha hatt tilbake den tiden!

Det går, men det er beintøft og veldig begrensende.

Har vært i denne situasjonen jeg også. Vil helst ikke oppleve det igjen nei, men samtidig må jeg si jeg faktisk er glad for å ha vært igjennom en slik periode. Nå er jeg ganske sterk psykisk og veldig optimistisk av natur da, men ette gjør at jeg har et helt annet verdisyn og er mer takknemlig for ting enn mange av vennene våre.

Skrevet

Ja, det hadde gått, men ikke i lengden. :)

Er student så jeg har vel omtrent 3-5000 etter alt er betalt og jeg må jo leie leilighet, har jo ikke sjans i havet til å skaffe meg bil..

Nå har jeg en fin bufferkonto hvis jeg måtte betale noe akutt, men det er sjeeeldent. Heldigvis er det ikke så mange år igjen til jeg også får en fin lønning :)

Gjest CookieMonster
Skrevet
Deg selv og et lite barn, 5.000 kroner hver måned etter at husleie er betalt. Mulig?

Så absolutt mulig. Selv har jeg for tiden kun 6500 kr i måneden, og det er før alt er betalt, og husleien er på 4500, så det sier seg selv at det ikke er noe til overs, men klarer da meg. Hjelper at jeg har samboer, selv om han har samme "inntekten". Blir billigere i forhold til mat når man deler..

Skrevet

Ja, jeg kunne levd på det. Er flink til å handle brukt, og barnet kan også få brukt tøy o.l (kommer an på alder om det er ok, eller i hvor stor grad), og flink til å lage rimelig og sunn mat. Har ikke lappen, så trenger ikke bil. Men jeg håper jeg har bedre råd om jeg får barn. Har selv vokst opp med "fattige" foreldre, og selv om jeg på mange måter har fått mye positivt igjen for det (ikke ta penger for gitt, kunne begrense forbruket osv), går det en grense for hva som er greit og sunt og hva som gir bekymringer og stigmatisering.

Gjest Gjest_P_*
Skrevet

Det kommer an på hvilket utgangspunkt man starter med, hvor lenge perioden varer, og hvor gammelt barnet er når man starter. Og så kommer det jo an på om barnet har behov for noe spesielt, om man selv har behov for noe spesielt, osv.

Men ja, for en periode, og med det utgangspunktet jeg har nå, skulle jeg klart meg godt på 5000/mnd.

Jeg har skap og fryser fulle av mat, klær nok i massevis til alle lenge enda, ski og sykler har vi, hvitevarer og datamaskiner er relativt nye og i orden. Bilen har nettopp vært til service, og jeg har ingen tyngende gjeld utenom husleie.

Verken jeg eller ungene har behov for behandlinger eller medisiner som er veldig kostbare, vi har ingen allergier som gjør at vi må ha spesiell mat.

I tillegg har vi venner og familie i nærheten, så jeg har sikkerhetsnett om noe skulle skje også. Jeg har også mulighet til å få litt ekstra jobb om jeg skulle trenge mer penger, og i verste fall kan jeg noe som jeg nok kunne tjene noen svarte kroner på om det skulle knipe.

Jeg er klar over at jeg er heldig.

Skrevet

Absolutt mulig, nå lever jeg på 4000, uten barn riktignok :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...